یک همسر آگاه باید تغییرات مربوط به دوران بارداری را شناخته و نسبت به تغییرات هر یک از سه ماهه بارداری آگاه باشد.
کد خبر: ۱۱۱۷۴۰۷
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۲ 31 July 2023

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: دوران بارداری و انتظار برای فرزند یک برهه زمانی حساس برای تمام مادر و پدر‌ها است. بسیاری از پدران مایلند که فعالانه از ابتدا تا انتهای این دوران به همسر خود کمک کنند، بنابراین لازم است که نحوه مراقبت از همسر باردار را بدانند. در طول دوران بارداری، مادر ۹ ماه جنین را در شکم خود حمل و مادر شدن را تجربه می‌کند، اما این دوران زمان مناسبی است که مردان نیز خود را برای پدر شدن آماده کنند.

سه ماهه نخست بارداری

منظور از سه ماهه نخست بارداری، هفته اول تا ۱۲ بارداری است. بیشترین حالاتی که در این دوران ایجاد می‌شود، شامل موارد زیر است:

• تهوع و استفراغ صبحگاهی

• تغییر اشتها

• نوسان خلق و خو

• اضطراب

• تغییر در میل جنسی

• تغییرات جدید و گاه عجیب در روحیه

• خستگی مفرط

• احساس خواب آلودگی

تهوع صبحگاهی از نخستین نشانه‌های بارداری است. نوسان خلق و خو و سایر تغییرات روانی نیز در بیشتر مادران در سه ماهه نخست و گاهی در تمام طول بارداری وجود دارد. گرچه ممکن است مادر خود متوجه این موضوع نشود، نوسان در روحیه ناشی از تغییرات هورمونی است و توصیه می‌شود همسر در این مدت به صورت مسالمت آمیز، خود را با همسر وفق دهد.

سه ماهه دوم بارداری

منظور از سه ماهه دوم، هفته ۱۳ تا ۲۷ بارداری است. این زمان اغلب لذت بخش‌ترین مرحله بارداری برای مادر است. زیرا در این دوره پدر و مادر می‌توانند فرزند خود را به کمک سونوگرافی به وضوح مشاهده کنند. براساس نظر پزشکان سه ماهه دوم، ایمن‌ترین مرحله بارداری برای رفتن به مسافرت است. اما با توجه به وجود شرایط خاص برای هر مادر باردار، نیاز است ابتدا با پزشک مشورت شود.

سه ماهه سوم بارداری

سه ماهه سوم آخرین مرحله بارداری بوده و منظور از آن هفته ۲۸ تا پایان بارداری است. در این زمان کار‌های زیادی برای آمادگی زایمان می‌توان انجام داد؛ مانند تمرین تکنیک‌های تنفسی حین زایمان و تمرین تکنیک‌های کاهش درد. این تکنیک‌ها را می‌توان از طریق ویدیو‌های آموزشی، کلاس‌های آمادگی برای زایمان آموخت؛ بنابراین یکی از مهم‌ترین کار‌هایی که به عنوان یک پدر در این مرحله می‌توان انجام داد این است که این ویدیو‌های آموزشی را برای همسر خود تهیه کرده و یا شرایط رفتن به کلاس‌های آمادگی برای زایمان را برای او فراهم کرده و حتی با همسر خود در این کلاس‌ها شرکت کند.

برچسب ها: پدر ، نقش پدر ، بارداری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار