مسولین شرکت نفت استان و همچنین ستاد اربعین ضمن در نظر گرفتن سهمیه ای مازاد بر سقف روزانه و کاهش محدودیت توزیع سوخت جایگاه داران استان ،ترتیبی اتخاذ نمایند تا تعداد کارت سوخت جایگاه داران استان افزایش یابد.
کد خبر: ۱۱۱۷۴۸۰
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۱ 31 July 2023

تابناک ایلام :: موضوع سوخت ،شیوه توزیع ،قیمت و سهمیه بندی آن از دیرباز یکی از مهمترین و البته چالش برانگیز ترین موضوعان کشور به حساب آمده است.

به گونه ایکه هر گونه تصمیم گیری درباره آن اقتصاد بخش قابل توجهی از مردم را تحت شعاع قرار داده به شرحی که در سال ۹۸ تصمیم یکباره درباره افزایش نرخ آن ،امنیت عمومی کشور را نیز دستخوش رویدادهای تلخی نمود.

از این رو در دولت جدید نیز به منظور کاهش چالش ها ،مدیریت قیمت ،ساماندهی سهمیه با هدف جلوگیری از قاچاق آن در مبادی مرزی به مرور تصمیمات جدیدی را در این راستا شاهدیم

هرچند در این بین هربار شایعات متعددی در خصوص افزایش قیمت بنزین و چند نرخی شدن آن در فضای عمومی کشور در سطح فضای عمومی جامعه شاهد و هربار نیز از سوی دستگاههای مسول تکذیب شده است ،اما برون داد تصمیمات اتخاذ شده از تغییر اساسی در این حوزه در ماههای آتی خبر می دهد

یکی از این تصمیماتی که مدتیست در سطح کشور به مرحله اجرا در آمده است ،کاهش تعداد کارت های سوخت جایگاه داران به یک قطعه ،اختصاص سهمیه مشخص روزانه به آن و اجبار به استفاده از کارتهای سوخت است که می توان از آن به پیش نیاز تصمیمات آتی حوزه سوخت نام برد

تصمیمی با هدف جلوگیری از قاچاق سوخت که از یک سو عاملی بازدارنده برای سودجویی و مسدود نمودن مبادی قاچاق بنزین به کشورهای همسایه واز سوی دیگر باعث تحمیل مشکلاتی به هموطنان شده است.

در حالی که در کشور هستند مالکین خودروهایی که در ده روز اول ماه سهمیه سوخت آنان به اتمام و بدلیل ایجاد محدودیت در فروش سوخت آزاد جایگاه داران ،مشکلات فراوانی در سر راه آنان خلق شده است.

تصور کنید فردی به دلیل اتمام سهمیه شوخت ماهیانه ،ایراد فنی ،فراموشی یا مفقود شدن کارت سوخت ،بخواهد عازم سفر شود یا در میانه سفر قرار دارد ،با وجود محدودیت اعمالی فروش آزاد در جایگاههای سوخت این فرد چگونه باید سوخت مورد نیاز خود را تامین کند

این روزها اتمام سهمیه سوخت کارت های شخصی و اعمال محدودیت برای جایگاه داران بطور جد مشکلاتی را به هم استانی هایمان تحمیل نموده و به شکل خیره کننده ای باعث شکل گیری نارضایتی در بین مردم شده است.

این مشکل در استان ایلام به مراتب بیشتر از سایر نقاط کشور مشهود است. چرا که با آغاز مناسک مذهبی محرم و صفر و متعاقب آن اربعین هر روز آثار این مشکل اساسی در جایگاه داران نمایان تر می شود.

افزایش تردد خودرو زایرین عتبات عالیات که عمدتا بدلیل بعد مسافت سهمیه بنزین خود را اتمام کرده و بمنظور سوخت گیری از تنها کارت جایگاه داران استفاده می کنند باعث شده تا سهمیه سوخت روزانه جایگاه داران در همان ساعات اولیه روز به پایان برسد .

اتمام سهمیه سوخت روزانه جایگاه داران بدلیل محدودیت های اعمالی در میزان سوخت گیری روزانه باعث شده تا روزانه شاهد زمین گیر شدن خودروهای عبوری در مقابل جایگاههای سوخت باشیم.

مشکلی که به شکل حادتری متوجه بخشی از هم استانی هایی شده که به هر دلیلی امکان استفاده از کارت سوخت شخصی برایشان فراهم نیست .

بطور قطع هر روز که به ایام اربعین نزدیک و نزدیک تر می شویم بر حجم ورود خودروهای غیر ایلامی به استان نیز افزوده و از سویی نیز بر میزان مصرف آنان از کارت سوخت جایگاه داران نیز افزوده خواهد شد.

به هر تقدیر به موازات افزایش خودروها در استان ،مصرف سوخت و استفاده از کارت سوخت جایگاه داران نیز افزایش خواهد یافت و هر چقدر جلوتر برویم این مشکل بیش از پیش بر هم استانی هایمان بیشار تحمیل خواهد شد.

از اینرو انتظار می رود مسولین شرکت نفت استان و همچنین ستاد اربعین ضمن در نظر گرفتن سهمیه ای مازاد بر سقف روزانه و کاهش محدودیت توزیع سوخت جایگاه داران استان ،ترتیبی اتخاذ نمایند تا تعداد کارت سوخت جایگاه داران استان افزایش یابد.

بدیهی است با چنین تمهید اندیشی نه تنها از میزان مشکلات مردم استان در تامین سوخت کاسته خواهد شد ،بلکه همزمان با ازدحام خودروها در اربعین شاهد زمین گیر شدن خودروهای بدون سوخت در مقابل جایگاههای سوخت و مهمتر از آن شکل گیری بازار سیاه فروش بنزین نخواهیم بود

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار