مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد از رهاسازی زنبور هابرو براکون در ۲ هزار و ۲۵۰ هکتار از مزارع خبر داد.
کد خبر: ۱۱۱۷۵۳۱
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۷ 01 August 2023

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه زنبور هابرو براکون برای مقابله با آفات مزارع لوبیا و گوجه فرنگی (هلیوتیس) موثر است، گفت: استفاده از زنبور در عین حال که هزینه کمتری نسبت به مبارزه شیمیایی دارد، از ورود سموم به داخل مزارع هم جلوگیری می‌کند.

خانم نگهبان افزود: این حشره آفت محصول لوبیا را پیدا و از آن تغذیه می‌کند و در ادامه با تخم ریزی می‌تواند یکی از مبارزات بیولوژیک و جایگزین سموم شیمیایی برای دفع آفات مزارع باشد.

وی ادامه داد: این زنبور تا ۱۵ نسل تولید مثل می‌کند و هر نسل آن ۱۵ تا ۲۰ روز در مزارع می‌ماند و همچنین می‌تواند تا فاصله یک کیلومتری به دیگر مزارع نیز انتقال پیدا کند.

رها سازی زنبور در ۲ هزار و ۲۵۰ هکتار از مزارع استان

معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان هم در این زمینه گفت: این طرح با هدف کاهش استفاده از سموم شیمیایی در مزارع گوجه فرنگی و لوبیا مناطق سردسیری و گرمسیری استان آغاز شده است.

احسانی با اشاره به اینکه تاکنون بیش از۲ هزار و ۲۵۰ هکتار از مزارع لوبیا و گوجه فرنگی استان تحت پوشش این طرح قرار گرفته است افزود: این طرح با مشارکت جهاد کشاورزی و کشاورزان درحال اجرا است و متقاضیان برای بهره مندی از آن می‌توانند به جهاد کشاورزی مناطق مختلف استان مراجعه و ثبت نام کنند.

 وفایی اصل یکی از مزرعه داران و سرمایه گذاران محصول لوبیا در منطقه مختار گفت: حدود سه سال از این روش بیولوژیک زنبور برای مبارزه با آفات استفاده می‌کنم که بسیار اثر بخش بوده و از لحاظ کمی و کیفی توانستم محصولات خوبی به بازار عرضه کنم.

رها سازی زنبور در ۲ هزار و ۲۵۰ هکتار از مزارع استانوی اضافه کرد: ۴۵۰ هکتار از محصول لوبیا در قالب طرح الغدیر مختار از سه سال پیش تحت پوشش آبیاری قطره‌ای قرار گرفته است و سالانه حدود ۸ تا ۱۰ هزار نفر روز کارگر فصلی در این طرح مشغول فعالیت هستند.

وفایی اصل عنوان کرد: مقدار تولید در مزارع آبی نسبت به سال‌های قبل از یک تن در هکتار به ۵ تن افزایش یافته و سالانه حدود هزار تن انواع غلات و هزار تن علوفه از این مزارع تولید می‌شود که کمک شایانی به نهاده‌های دامی استان است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار