رئیس سازمان اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی از گرمازدگی ۲۰ نفر در خراسان شمالی خبر داد.
کد خبر: ۱۱۱۸۰۶۷
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۴ 03 August 2023

دکتر تقی دولت آبادی در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته، ۲۰ نفر در ۲ شهرستان استان، دچار گرمازدگی شده‌اند.

وی ادامه داد: این افراد با علائم گرمازدگی، شخصاً یا توسط اورژانس به بخش اورژانس بیمارستان‌های بجنورد و شیروان منتقل شده و مورد مداوا قرار گرفته‌اند.

وی با اشاره به افزایش دمای هوای استان، بیان کرد: تمام مراکز درمانی و اورژانسی ۹ بیمارستان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در آماده باش کامل هستند تا به موارد این چنینی رسیدگی کنند.

رئیس سازمان اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی همچنین گفت: گرمازدگی، درجه حرارت بالای ۴۰ درجه بدن است که با عوارض مربوط به سیستم عصبی مرکزی پس از قرار گرفتن در معرض دما‌های بالا همراه است.

به گفته وی، گرمازدگی در اثر نرسیدن آب کافی به بدن در گرمای بالا، منجر به نقص در سیستم کنترل درجه حرارت بدن می‌شود. علائم شایع گرمازدگی شامل حالت تهوع، تشنج، گیجی، گمراهی و گاهی اوقات از دست دادن هوشیاری یا کما است.

وی تاکید کرد: گرمازدگی جدی‌ترین شکل آسیب گرمایی است و با اینکه در اکثر موارد، عارضه خفیفی به شمار می‌رود، اما عدم رسیدگی به آن می‌تواند حتی موجب مرگ شود.

دکتر دولت آبادی تصریح کرد: گرمازدگی شدید می‌تواند باعث آسیب جدی به مغز و سایر اندام‌های داخلی شود. این مسئله عمدتا افراد بالای ۵۰ سال را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما این امر در فصول گرم و در فضای باز، ورزشکاران جوان را نیز بی نصیب نخواهد گذاشت. دانستن علائم گرمازدگی و روش‌های کنترل آن، به مهار این عارضه در فصل تابستان کمک شایانی می‌کند.

وی با اشاره به کمک‌های اولیه در گرمازدگی شدید اظهار کرد: پس از آنکه با اورژانس تماس گرفتید، کمک‌های اولیه را شروع کنید. فرد را به یک محیط با تهویه مطبوع یا حداقل یک منطقه خنک و سایه دارمنتقل کنید و هرگونه لباس غیرضروری را از تن وی دربیاورید. در صورت امکان، درجه حرارت بدن فرد را گرفته و کمک‌های اولیه را برای خنک کردن بدن تا رسیدن به دمای ۳۷ تا ۳۸ آغاز کنید. اگر هم دماسنج در دسترس نیست، در شروع کمک‌های اولیه تاخیر نیندازید.

وی گفت: در حالی که پوست فرد را با آب اسفنج یا شیلنگ خیس می‌کنید، با پارچه هوای اطراف او را بچرخانید تا تهویه ایجاد شود. همچنین بسته‌های یخ را به زیر بغل، کشاله ران، گردن و کمر بیمار بمالید. از آنجا که این مناطق غنی از رگ‌های خونی نزدیک به پوست است، خنک کردن آن‌ها باعث کاهش دمای بدن می‌شود. حتی می‌توان بیمار را در زیر دوش قرار داد و یا در وان آب خنک غوطه ور کرد.

دکتر دولت آبادی تاکید کرد: برای بیماران مسن، کودکان خردسال، بیماران مبتلا به بیماری مزمن یا کسی که گرمازدگی بدون ورزش شدید برای او اتفاق افتاده است از یخ استفاده نکنید. انجام این کار می‌تواند خطرناک باشد. سعی کنید بدن فرد را با آب و تهویه هوا خنک کنید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار