آیین معنوی سنتی شکرگزاری برداشت محصولات امروز جمعه در جوار امامزاده زکریای نامانلوی شیروان با حضور مردم این شهرستان، برگزار شد.
کد خبر: ۱۱۱۸۲۶۸
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۳ 04 August 2023

به گزارش تابناک خراسان شمالی به نقل از ایسنا، حاضران در این مراسم دیرینه که همه ساله در مرداد ماه انجام می‌گیرد آیین‌های معنوی از جمله قربانی کردن گوسفند، چاوشی‌خوانی، سخنرانی و مداحی، دعا و نیایش، برپایی نماز جماعت و اطعام حاضران و نیازمندان منطقه که از سنت‌های دیرینه این منطقه است را انجام دادند.

آرامگاه امامزاده زکریا در خارج از روستای نامانلو از دهستان جیرستان بخش سرحد در یکی از قله‌های صعب العبور ارتفاعات گلول در ۷۰ کیلومتری شمال شرق شهر شیروان واقع شده و چشم انداز آن فوق العاده زیباست.

همه ساله مردم نامانلو و روستا‌های اطراف و عده زیادی از مردم شیروان و شخصیت‌های کشوری، استانی و شهرستانی در یکی از روز‌های تابستان به سوی قله کوه زکریا به حرکت در می‌آیند و پس از طی مسافت طولانی و طاقت فرسا خود را به این محل می‌رسانند تا یکی از رسوم شاخص و مورد توجه گردشگران را که مراسم شکرگزاری است طبق عادت دیرینه خود به جا بیاورند.

در فصل برداشت محصول، مردم روستا به عنوان شکرگزاری به خاطر سفره بیکران نعمات خداوند در قله کوه زکریا (ع) گرد هم آمده و به قربانی کردن گوسفند، پذیرایی، زیارت و نذر و نیاز می‌پردازند.

این مکان زیارتی در بالای کوه و دارای یک گنبد کوچک سبز رنگ است که در سالیان اخیر یک گنبد قیفی به ارتفاع ۳ متر با ورق زرد بر روی آن ساخته شده است. محل دفن بدن نیز در پایین کوه به صورت یک اتاق ۸ در ۶ متری با بام شیروانی است که شالوده آن از سنگ لاشه و سیمان ساخته شده و دارای سه درب در شمال، جنوب و مغرب است.

این بنا نیز در سالیان اخیر به همت اداره اوقاف بازسازی شده و همان بنا از آهن و آجر و سیمان ساخته شده که در جانب جنوب آن دو گلدسته زرد رنگ به ارتفاع ۴ متر تعبیه شده است. بر بالای بقعه نیز گنبد شلمچی به ارتفاع ۳ متر نصب شده است. سرویس‌های بهداشتی متعدد و نیز آشپزخانه و دیگر امکانات رفاهی در سالیان اخیر به مجموعه افزوده شده است.

روستای نامانلو در موقعیت طبیعی دره واقع شده و در مجاورت رودخانه فصلی که از مجاورت جنوب آبادی می‌گذرد، کوه سیوک با ارتفاع ۲ هزار و ۸۶۶ متر در شرق و شمال شرق، کوه آق کمر با ارتفاع حدود ۳ هزار متر در جنوب شرق، کوه قره داغ با ارتفاع ۲ هزار و ۴۲۸ متر در جنوب و جنوب غرب و کوه چشمه زعیر با ارتفاع ۲ هزار و ۲۴۴ متر در شمال و شمال غرب واقع شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار