کد خبر: ۱۱۱۸۳۴۲
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۰ 05 August 2023

متخصص طب اورژانس با توجه به گرمای هوا و احتمال گرمازدگی توصیه‌هایی کلیدی را در این رابطه مطرح کرد.

به گزارش مشرق، دکتر مجید مقصودی، متخصص طب اورژانس در استان یزد اظهار کرد:به طور کلی در گرمای بیش از ۳۸ درجه سانتی گراد باید بیشتر بحث گرمازدگی را مورد توجه قرار دهیم و با راهکارهایی موثر از خودمان مراقبت کنیم.

وی پیشگیری را مقدم بر درمان دانست و افزود: سعی کنید در تابستان که گرمترین روزهای سال را تجربه می‌کنیم در ساعاتی که هوا خنک تر است مثل صبح زود و یا بعدازظهرها از منزل خارج شوید.

این متخصص طب اورژانس تصریح کرد: در تابستان و روزهای گرم لباس‌های سفید، سبک و کمی گشاد بپوشید، همچنین از پوشیدن لباسهایی با الیاف مصنوعی اجتناب کنید.

دکتر مقصودی با بیان این که گرما زدگی بسته به نوع خفیف یا شدید آن درمان متفاوتی دارد، گفت: گرمازدگی یک فوریت پزشکی است و اگر کسی دچار گرمازدگی شد باید فورا به نزدیک‌ترین مرکز درمانی منتقل شود.

وی با اشاره به اهمیت انجام کمک‌های اولیه در درمان گرمازدگی افزود: قبل از انتقال بیمار به مراکز درمانی می‌توانید با تعویض لباس‌های فرد و سرد کردن بدن بیمار به او کمک کرد، با استفاده از یک پارچه یا حوله یا اسفنج بدن فرد را با آب سرد خیس کنید، فرد را به مکانی خنک انتقال دهید و ملحفه‌ای خیس دور او بپیچید، بیمار را در معرض باد خنک قرار دهید، می‌توانید روی دست‌ها و پاهای بیمار آب بریزید و همزمان ماساژ دهید و از کرم‌های ضد سوختگی استفاده کنید.

این متخصص طب اورژانس گفت: با توجه به این که هوای گرم باعث تعریق می شود و بدن نمک زیادی را دفع می کند، بهتر است برای جایگزینی از آب خالص استفاده نشود.

مقصودی استفاده از یک نوشیدنی خنک حاوی کمی نمک را به افرادی که در معرض گرمای شدید قرار گرفته‌اند را توصیه کرد و افزود: برای این کار می‌توانید مثلاً یک قاشق چایخوری نمک را در یک لیتر آب حل کنید و به مدت یک ساعت کم کم آن را به بیمار بنوشانید، همچنین می‌توانید یک قاشق غذاخوری شکر یا پودر شربت را برای افزایش کالری نوشیدنی به آن اضافه کنید ولی اگر فرد کودک یا سالمند است بهتر است او را به بیمارستان منتقل کنید.

وی تصریح کرد:‌ هرگزکودکانتان را در اتومبیل تنها نگذارند، دما در اتومبیلی که ساکن در مقابل نور خورشید است به شدت بالا می رود و باعث آسیب های شدید جسمی به کودکان می شود.

وی با اشاره به این که گرما مستقیما روی قلب تاثیری ندارد، گفت: قلب برای کاهش حرارت داخل بدن باید، ضربان خود را افزایش دهد بنابراین این افزایش ضربان قلب می‌تواند به افرادی مبتلا به بیماری‌هایی مثل تنگی عروق هستند آسیب وارد کند.

این متخصص طب اورژانس با بیان این که اسهال و مشکلات گوارشی بیماری خاص فصل گرما نیست، تصریح کرد: چیزی که باعث اسهال می‌شود استفاده از مواد غذایی فاسد شده‌ای است که در معرض گرما قرار گرفته‌اند و در این مواد باکتری رشد کرده است.

مقصودی خاطرنشان کرد: اگر در معرض گرما قرار گرفتید خاک شیر، تخم شربتی و شربت آب لیمو خنک استفاده کنید، کودکان زیرپنج سال وافراد سالمند را به هیچ عنوان در گرما از منزل خارج نکنید چون حرارت برای این افراد به هیچ وجه قابل تحمل نیست، همچنین در فصل‌های گرم به مناطق گرمسیر سفر نکنید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار