مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی گفت: هدف اصلی در مجموعه تأسیسات گردشگری در گردشگری فصول، اقتصاد آن‌ها و بُعد اقتصاد مردم استان است که در این راستا به دنبال اتفاقی جدید و همکاری با بخش خصوصی هستیم.
کد خبر: ۱۱۱۸۵۶۵
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۵ 06 August 2023

به گزارش تابناک خراسان جنوبی، هادی شاهوردی در گفتگویی با بیان اینکه در سطح استان ۱۹۶ مورد تاسیسات گردشگری فعال داریم، اظهار کرد: این تاسیسات در چهار بخش اقامتی، مجتمع‌های بین راهی، مجتمع‌های آب درمانی و مجتمع‌های گردشگری تقسیم بندی می‌شوند.

وی با اشاره به فعالیت ۸۴ اقامتگاه بوم گردی در استان داریم، بیان کرد: وضعیت شهرستان‌های غرب استان در این زمینه مطلوب بوده و در شهرستان‌های شرقی نیز کار آغاز شده است.

شاهوردی با اشاره به هدایت و مدیریت متقاضیان به سمت احداث بوم گردی، تصریح کرد: ۳۸ رستوران بین راهی داریم که از این تعداد ۱۳ مورد در شهرستان طبس، ۹ مورد در فردوس و ۷ مورد در شهرستان قائنات واقع شده و شهرستان‌هایی مانند نهبندان، خوسف، سربیشه و سرایان نیز هرکدام دو تا سه مورد را در خود جای داده‌اند.

وی با اشاره به فعالیت ۱۳ مجتمع خدمات رفاهی، افزود: دو مجموعه آب درمانی آبگرم لوت و آبگرم فردوس دو مجموعه‌ای هستند که خدمات رسانی می‌کنند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی با اشاره به فعالیت ۳ مجتمع گردشگری در طبس و بیرجند و ۱۵ مهمانپذیر در بیرجند، فردوس، سربیشه، قائن، نهبندان و خوسف، تصریح کرد: ۱۷ مورد سفره خانه سنتی در استان داریم.

شاهوردی با اشاره به فعالیت ۱۰ مجموعه هتل، بیان کرد: اکنون دو پرونده جهانی داریم که یکی از پرونده‌ها مربوط به ثبت کاروانسرا‌ها در یونسکو است و دیگری پرونده آسبادهاست که پس از تایید ثبت جهانی خواهد شد.

وی بیان کرد: در خصوص بین المللی سازی آثار تاریخی یکی از کار‌های شاخصی که دنبال کردیم بحث تولید محتوا بوده که در این راستا در سال گذشته بیش از ۳۰۰ دقیقه تولید محتوا صورت گرفته که در خصوص معرفی آثار تاریخی استان، جاذبه‌های گردشگری و آیین و سنن بوده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه برگزاری نمایشگاه جشنواره ملی عکس در دیت اقدام است، تصریح کرد: در بحث جهانی سازی روستا‌های استان، روستای جهانی خراشاد در در حوزه صنایع دستی فعال بوده و اخیرا نیز پرونده روستای خور را به عنوان یک روستا در حوزه دهکده جهانی گردشگری آماده کرده‌ایم.

شاهوردی گفت: برای فصل گردشگری استان که همان پاییز است برنامه‌ریزی‌های زیادی صورت گرفته و حلقه فکری مشتمل بر افراد فعالی که خارج از استان هستند و در سطح ملی کار می‌کنند تشکیل و توسط اتحادیه صنایع‌دستی به عنوان مجری موضوع و هماهنگ‌کننده جلساتی برگزار شد.

وی با بیان اینکه موضوع فصل گردشگری استان به این دلیل مطرح شده تا ظرفیت بسیار مناسب مغفول مانده استان در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، به استان‌های هم جوار و کل کشورشناسانده شود، افزود: با توجه به شرایط آب و هوایی استان دو سوم استان کویری است و ظرفیت‌های بلااستفاده‌ای در کویر نهفته است که بر این اساس طرحی تهیه و جلساتی برگزار شد تا یک نگاه فرا استانی داشته باشیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی بیان کرد: فصل پاییز را به عنوان نخستین فصل گردشگری استان انتخاب و تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا بتوانیم تمام اتفاقات و رویداد‌ها را در این فصل ساماندهی و باعث جذب گردشگر و مسافر شویم.

شاهوردی با بیان اینکه سعی بر آن است که یک سری رویداد‌ها در سطح استانی و ملی در این فصل برگزار کنیم، تصریح کرد: جشنواره زرشک می‌تواند یکی از رویداد‌هایی باشد که در این فصل برگزار شود و همچنین رویداد ملی کویر یکی دیگر از برنامه‌های این فصل است.

وی با بیان اینکه قصد داریم امکانات دولتی را در کنار امکانات بخش خصوصی گرد آورده و مجموعه‌ای را به دفاتر، تورگردان‌ها و گردشگران کشور ارائه دهیم و بتوانیم باعث جلب گردشگر شویم، اظهار کرد: قطعاً نفع اولیه و هدف اصلی ما مجموعه تأسیسات گردشگری، اقتصاد آن‌ها و بعد اقتصاد مردم استان است و به دنبال اتفاقی جدید با همکاری بخش خصوصی هستیم.

شاهوردی با بیان اینکه گردشگری صنعتی بسیار درآمدزاست که مورد استقبال بسیاری از کشور‌ها واقع شده و ما نیز باید درآمد‌های خاصی را در این حوزه نصیب استان کنیم، ادامه داد: گردشگری به عنوان پیشران اقتصادی در بخش‌های گردشگری، کشاورزی و معدن می‌تواند برای دستگاه‌ها خط مشی باشد و ادارات باید در این حوزه کمک کننده باشند.

وی با اشاره به اعتبارات، افزود: در سال گذشته بیش از ۸۰ درصد از اعتبارات افزایش پیداکرده که بخش اعظم آن در حوزه مرمت است و امسال نیز در سال جاری طبق بررسی‌ها و آمار بیش از ۱۰۰درصد افزایش اعتبار خواهیم داشت.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی با اشاره به توسعه زیرساخت‌های گردشگری، تصریح کرد: در حوزه زنجیره‌های ارزش راهبردی استان، محصول زرشک و سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی به عنوان دو زنجیره ارزشی راهبردی استان انتخاب شدند که با حمایت‌هایی که دولت انجام خواهد داد، امیدواریم بتوانیم این دو زنجیره را به عنوان پایه رشد اقتصادی استان در حوزه اشتغال و اجتماعی بتوانیم پیش ببریم.
منبع/ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار