گاهی به دلایلی مثل مشغله کاری، فرصت کافی برای تهیه روزانه غذا وجود ندارد و به ناچار حجم زیادی غذا را برای دو یا چند وعده تهیه می ­کنیم. همچنین گاه دیده شده که برخی افراد مقدار زیادی غذا برای چند وعده تهیه کرده و آن را در بخش فریزر نگهداری می­ کنند. در ادامه با مهم ترین توصیه های مربوط به سلامت مواد غذایی در شرایط این چنینی آشنا می شویم:
کد خبر: ۱۱۱۸۶۶۳
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۱ 06 August 2023

غذای مانده یعنی غذایی که بعد از مصرف مقدار اضافی آن در یخچال نگهداری می­شود، اما از نظر کیفیت و ارزش غذایی قابل مقایسه با غذایی که تازه و بعد از پخت مصرف می­ شود، نیست. مصرف غذای مانده ممکن است باعث ایجاد مسمومیت شود.
غذای پخته شده به هیچ وجه نباید بیشتر از دو ساعت بیرون از یخچال بماند، زیرا فرصتی برای رشد میکروارگانیسم ها فراهم می ­شود.
هر گروه از مواد غذایی شرایط نگهداری خاص خود را دارد. به عنوان مثال گوشت خام را نباید بیشتر از دو روز در محفظه یخچال نگهداری کرد، بلکه باید در فریزر قرار گیرد.
نان یکی از خوراکی هایی است که توصیه می شود بعد از تهیه و سرد کردن، در فریزر قرار گیرد تا از بیات شدن آن جلوگیری شود.
حتی اگر برای زمان کوتاهی می خواهیم غذا را در یخچال نگهداری کنیم، توصیه می شود آن را در ظرف های درب دار قرار دهیم تا احتمال آلودگی به کمترین میزان برسد.
اگر غذا بیشتر از دو روز در یخچال باقی بماند، ممکن است در طعم و بوی آن تغییر محسوس نباشد، اما احتمال آلوده بودن آن زیاد است و امکان دارد بعد از مصرف، باعث علائم گوارشی مثل اسهال، دل پیچه یا حالت تهوع شود.
برای گرم کردن غذایی که از یخچال بیرون آورده­ ایم نیز توصیه می شود ابتدا اجازه دهیم غذا کامل گرم شود و حرارت به کل غذا منتقل شود.
غذا برای قرار گرفتن در یخچال نباید داغ باشد و بعد از آن باید در یخچال قرار گیرد.
مواد غذایی مثل ماهی و میگو فسادپذیری بیشتری دارد و باید در خرید و سپس نگهداری آنها در یخچال دقت بیشتری شود. غذاهای دریایی نباید بیشتر از یک یا دو روز در یخچال نگهداری شود.
غذایی که در ترکیباتش سس مایونز به کار رفته شده، نباید مدت زمان زیادی در یخچال نگهداری شود.

برچسب ها: نگهداری غذا ، یخچال
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار