در این مقاله قصد داریم به عوامل موثر بر تغییرات قیمت تیرآهن به عنوان یکی از اصلی‌ترین عناصر ساخت سازه بپردازیم.
کد خبر: ۱۱۱۹۳۱۰
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۲ 09 August 2023

انواع تیرآهن و عوامل تاثیرگذار بر قیمت آن

تغییرات لحظه‌ای قیمت مقاطع فولادی یکی از مشکلاتی است که همواره مهندسان پروژه و فعالان بازار آهن با آن روبرو هستند. طی سال‌های اخیر و با افزایش تورم و تحریم‌های داخلی شاهد نوسانات زیادی در اکثر بازارها خصوصا بازار فولاد بوده‌ایم. این نوسانات بر نرخ تمامی مقاطع فولادی اعم از قیمت تیرآهن، میلگرد و پروفیل تاثیر زیادی گذاشته و خریداران را با چالش مواجه کرده است. این تغییرات قیمت بر میزان درآمد کسب‌وکارهای حوزه فولاد نیز تاثیر داشته و مشکلاتی را ایجاد کرده است. بنابراین اطلاع از تغییرات لحظه‌ای قیمت و بررسی عوامل موثر بر آن‌ها نه تنها برای خریداران بلکه برای تمامی فعالان این حوزه ضروری است. در این مقاله قصد داریم به عوامل موثر بر تغییرات قیمت تیرآهن به عنوان یکی از اصلی‌ترین عناصر ساخت سازه بپردازیم.

انواع تیرآهن

انواع مختلفی از تیرآهن در بازار فولاد موجود بوده که هریک دارای جنس، کیفیت، ضخامت و ابعاد متفاوتی هستند. این محصول در سایزهای مختلف 12، 14، 16، 18 و 20 تولید شده و به بازار عرضه می‌شود. قیمت تیرآهن در ابعاد مختلف متفاوت است، برای مثال قیمت تیرآهن 18 نسبت به ابعاد 14 و 16 بیشتر خواهدبود. همچنین بسته به مشخصات محصول، کاربرد متفاوتی از تیرآهن در صنایع مختلف خواهیم دید. بنابراین شناخت انواع این محصول به بررسی بهتر عوامل تاثیرگذار بر قیمت انواع تیرآهن کمک خواهد کرد. تیرآهن در بازار به دوصورت I شکل و H شکل عرضه می‌شود. نقش این کالا در صنعت ساخت‌وساز بسیار مهم است و وظیفه اصلی آن تحمل همه وزن ساختمان می‌باشد؛ پس کیفیت تیرآهن برای ساخت یک سازه از اهمیت بالایی برخوردار است و یک سازنده باید در زمینه انتخاب تیرآهن دقت کافی داشته باشد. از آنجایی که تیراهن از مقاطع اصلی همه سازه‌ها است، می‌تواند قیمت تمام شده ساختمان را تحت تاثیر قرار دهد. به همین دلیل اطلاع از قیمت تیرآهن پیش از اقدام به ساخت ضروری است.

قیمت تیرآهن در بازار

بررسی روزانه قیمت تیرآهن در بازار می‌تواند کمک شایانی در جهت خریدی مقرون‌به‌صرفه باشد. برای مثال با بررسی نمودار قیمت این محصول می‌توانید از نوسانات نرخ در دوره‌های زمانی مختلف مطلع شده و بهترین زمان خرید را کشف کنید. بنابراین یکی از بهترین اقدامات پیش از خرید بررسی تکنیکال نمودار قیمت تیرآهن طی مقاطع زمانی مختلف است. قدم دوم پیش از اقدام به خرید، بررسی برندهای مختلف و مقایسه آن‌ها از لحاظ کیفیت است. برای مثال تیرآهن تولیدی شرکت ذوب آهن اصفهان از کیفیت بالاتری نسبت به سایر رقبا برخوردار بوده از این رو قیمت تیرآهن اصفهان نسبت به سایر برندها بیشتر است. بنابراین لازم است با بررسی اهمیت و کاربرد پروژه، کیفیت تیرآهن کارخانجات مختلف را بررسی نموده و بهترین محصول را متناسب با نیاز خود انتخاب کنید. در سومین قدم پیشنهاد می‌شود عوامل موثر بر قیمت لحظه‌ای تیرآهن را بررسی کرده و باتوجه به تغییرات قیمت، زمان مناسبی برای خرید خود انتخاب. برخی عوامل همچون ضخامت، ابعاد، کیفیت و برند به راحتی قابل بررسی هستند و می‌توانید با کمک مشاوران خرید آن‌ها را بشناسید. برخی عوامل تاثیرگذار بر قیمت این محصول همانند نرخ ارز، قیمت سنگ آهن و وضعیت بازار فولاد نیز کمی پیچیده‌تر هستند و نیاز به بررسی تخصصی خواهند داشت. در ادامه سعی داریم شما را با اصلی‌ترین عوامل موثر بر قیمت تیرآهن آشنا کنیم.

انواع تیرآهن و عوامل تاثیرگذار بر قیمت آن

قیمت روز تیرآهن به چه عواملی بستگی دارد؟

عوامل موثر بر قیمت تیرآهن گستره وسیعی دارند و در برخی موارد مشاهده می‌کنیم که عوامل خارج از کشور نیز بر قیمت داخلی این محصول موثر هستند. بنابراین مطالعه دقیق تمامی عوامل به دانش زیادی نیاز خواهد داشت. قیمت تیراهن به متغیرهایی مانند قیمت آهن، دستمزد کارگر، قیمت حامل‌های انرژی و هزینه‌های عمومی تولید بستگی دارد. اگر بخواهیم به طورکلی به بررسی مهمترین پارامترهای تاثیرگذار بر قیمت تیرآهن بپردازیم به موارد زیر خواهیم رسید:

نوسانات ارزی: به‌طورکلی قیمت مقاطع فولادی براساس نرخ جهانی تعیین می‌شود بنابراین نوسانات ارزی به طورمستقیم بر قیمت این محصولات تاثیرگذار خواهدبود. نرخ ارز بر هزینه واردات مواد اولیه نیز تاثیر داشته و نرخ نهایی تیرآهن را تعیین می‌کند.

وضعیت بورس: نوسانات ارزش سهام شرکت‌های بورسی و تولیدکنندگان مقاطع فولادی به طور مستقیم بر قیمت تیرآهن اثرگذار است. بسیاری از تولیدکنندگان تیرآهن در بورس کالا حضور داشته و نوسانات بازار بورس کشور تاثیر مستقیمی بر قیمت تیرآهن در بازار داخلی خواهدداشت.

میزان واردات و صادرات: تصمیمات دولت در زمینه واردات و صادرات مقاطع فولادی همواره قیمت این محصولات را تحت‌تاثیر قرار داده است. یکی از عوامل بسیار موثر بر قیمت تیرآهن نیز میزان واردات و صادرات و قوانین وضع شده در این خصوص است.

کیفیت کارخانه تولیدکننده: برند تولیدی تیرآهن و استاندارد و تجهیزات مورداستفاده برای این محصول بر کیفیت نهایی آن تاثیرگذار است. هرچه کیفیت نهایی محصول بالاتر باشد، قیمت تیرآهن تولیدی نیز افزایش خواهدیافت.

هزینه حمل و نقل: هزینه حمل و نقل شامل حمل مواد اولیه و حمل محصول نهایی است. تمامی این هزینه‌ها بر قیمت نهایی محصول تاثیرگذار هستند.

ضخامت و ابعاد تیرآهن: انواع مختلفی از تیرآهن در بازار موجود است که هریک ابعاد و ضخامت‌های مختلفی دارند. هزینه نهایی محصول براساس وزن تعیین شده و تمامی مشخصات می‌توانند بر وزن تیرآهن تاثیرگذار باشند. برای مثال قیمت تیرآهن 16 به دلیل بالاتر بودن وزن نسبت به قیمت تیرآهن 14 بیشتر است.

سیاست‌های داخلی و خارجی: سیاست‌های خارجی و داخلی با تاثیر مستقیم بر نرخ ارز بر بازار تمامی محصولات خصوصا بازار آهن و فولاد تاثیرگذار هستند.

قیمت آهن خام: آهن خام به عنوان ماده اولیه اصلی تولید تیرآهن به طور مستقیم بر نرخ نهایی این محصول تاثیر خواهدداشت.

عرضه و تقاضا: عواملی همچون افزایش میزان تقاضا و یا کاهش عرضه یک محصول بر افزایش قیمت آن تاثیرگذار هستند و تیرآهن نیز از این قاعده مستثنی نیست.

پرفروش‌ترین سایز تیرآهن

همان‌طور که ذکر شد ابعاد و وزن‌های مختلفی از این محصول در بازار موجود است که هریک کاربرد متفاوتی دارند. در میان تمامی تولیدات تیرآهن، سایز 14 و 16 این محصول بیشترین فروش را درمیان سایر ابعاد دارد. دلیل این امر را می‌توان استفاده زیاد این ابعاد در صنایع مختلف و مناسب بودن قیمت تیرآهن 14 و قیمت تیرآهن 16 در بازار دانست.

بیشتر بخوانید: نکات‌تخصصی‌درخصوص‌تیرآهن‌که‌نمی‌دانستید

هنگام خرید تیرآهن به این موارد دقت کنید

تیرآهن اسکلت اصلی سازه را تشکیل می‌دهد بنابراین دقت در انتخاب کالای مرغوب می‌تواند به بهبود کیفیت ساختمان کمک کند. همچنین بررسی عوامل موثر بر قیمت تیرآهن و تشخیص بهترین زمان خرید در کاهش هزینه نهایی پروژه تاثیر ویژه‌ای دارد. بنابراین توصیه می‌شود هنگام خرید تیرآهن تمامی عوامل ذکر شده را بررسی کرده و از کیفیت نهایی محصول مطمئن شوید. خرید از نمایندگی‌های معتبر فروش و دریافت مشاوره پیش از خرید برای اطمینان از اصالت کالا به شما توصیه می‌شود.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار