مدیرکل دامپزشکی استان ایلام:
مدیرکل دامپزشکی استان ایلام با اشاره به پایش مستمر مواد غذایی به منظور شناسایی مواد مضر و خطرناک، گفت: تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر وجود مواد مضر و خطرناک در عسل، شیر و ماهی نداشته ایم.
کد خبر: ۱۱۱۹۴۱
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۲ 14 October 2015
مدیرکل دامپزشکی استان ایلام با اشاره به پایش مستمر مواد غذایی به منظور شناسایی مواد مضر و خطرناک، گفت: تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر وجود مواد مضر و خطرناک در عسل، شیر و ماهی نداشته ایم.
به گزارش تابناک ایلام، دکتر وهاب پیرانی روز چهارشنبه در نشست روز جهانی غذا اظهار کرد: پایش باقی مانده سموم، دارو، رنگ و ذرات سنگین شیمیایی در مواد خوراکی چون عسل، شیر و ماهی از سال 89 در دستور کار دامپزشکی این استان قرار گرفته و به جرات می توان گفت هیچ گونه ماده خطرناکی در این فرآوده ها تاکنون گزارش نشده است.

وی افزود: ساماندهی کشتارگاه ها و اماکن عرضه فرآورده های دامی و گوشتی و نظارت جدی بر فعالیت این اماکن از دیگر برنامه های مهم دامپزشکی استان ایلام است.
پیرانی با اشاره به بروز برخی بیماری های نوپدید تاکید کرد: کیفیت مواد غذایی و حفظ سلامت آنها باید بیش از پیش و در سطح کلان مورد توجه قرار گیرد و قوانین نظارتی هم بطور جدی مورد بازنگری و ارزیابی مسوولان قرار گیرد.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری ایلام هم در این نشست گفت: در تعاریف امروزی بیش از 80 درصد سلامت افراد و خانواده ها را عوامل اجتماعی چون رفاه و شرایط زندگی تشکیل داده است.
علی مهرعلیزاده اظهار کرد: امروزه سلامت تغذیه افراد به صورت 100 درصدی به عوامل و شرایط اجتماعی بستگی دارد و سطح دانش و آگاهی مردم نیز در این زمینه تاثیر گذار است.
وی افزود: مردم باید میزان دانش و علم خود را در مورد سلامت و مواد غذایی افزایش دهند و همچنین محصولات غذایی را از منظر کیفیت، شاخص سلامت و مواد تشکیل دهنده باید رتبه بندی کنند.
مدیر عامل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان ایلام نیز در این نشست اعلام کرد: مرحله نخست طرح کاهش سبوس گیری و افزایش سبوس در غلات استان از دی ماه امسال در دستور کار شرکت غله قرار گرفته است.
کامران سلیمان پور افزود: مشکل اصلی تمایل مصرف کنندگان به نان سفید سبوس گیری شده است که باید فرهنگ و مزایای استفاده از نان سبوس دار در بین جامعه رواج پیدا کند و افزایش آگاهی مردم نسبت به این موضوع از طریق رسانه های جمعی ضروری است.
مدیر حفظ و بهبود نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام هم گفت: یکی از موارد مهم در سلامت مواد غذایی استفاده از سموم و آفت کش های شیمیایی و زمان استفاده درست از این مواد بویژه در محصولات تازه خوری چون خیار و گوجه فرنگی است.
سیامک بیگی اظهار کرد: در 80 درصد از مجموع 250 هزار هکتار اراضی کشاورزی استان طرح مبارزه بیولوژیک و غیر شیمیایی به مرحله اجرا درآمده و محصولاتی تولیدی چون حبوبات، گوجه فرنگی، ذرت و خیار با توجه سالم و با کیفیت هستند.
وی افزود: سالانه از محل حذف یارانه های سموم، معادل هفت میلیارد ریال برای مبارزه بیولوژیک و غیر شیمیایی اراضی کشاورزی این استان هزینه می شود.
بیگی تاکید کرد: نکته مهم و حائز اهمیت اینکه 95 درصد محصولات کشاورزی موجود در بازار مصرف و میادین تره بار استان ایلام محصولات کشاورزی وارد شده از دیگر استان های کشور هستند که ممکن است از لحاظ سلامت و سموم از کیفیت لازم برخوردار نباشند.
وی با اشاره به فعالیت واحدها و کارخانه های فرآوری محصولات کشاورزی گفت: صاحبان این صنایع باید هنگام فرآوری محصولات کشاورزی در استفاده از مواد نگهدارنده، رنگی و شیمیایی دقت نظر کافی داشته و ضمن حفظ کیفیت محصولات تولیدی، سلامت مصرف کنندگان را نیز در نظر بگیرند.
این نشست به مناسبت روز جهانی غذا با حضور مسوولان دانشگاه علوم پزشکی ایلام، مسوولان دستگاه های مرتبط، صاحبان برخی صنایع تولید کننده مواد غذایی استان در محل معاونت غذا و داروی این دانشگاه برگزار شد.
در ادامه تعدادی از صاحیان صنایع غذایی استان مشکلات، خواسته ها، انتقادات و پیشنهادات خود در حوزه تولید محصولات غذایی را مطرح و خواستار توجه جدی مسوولان به حل مشکلات شدند.
کشاورزی و حمایت اجتماعی، شعار امسال روز جهانی غذا است./پ

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار