سرویس اقتصادی، انصاف نیوز: ماه دوم تابستان ۴۰۲ ماه کاهش قیمت خودرو اعم از داخلی و خارجی بود. آزادشدن واردات خودروی کارکرده، رسیدن خودروهای وارداتی به شهرها و آغاز فرایند شماره‌گذاری، همچنین افزایش تولید خودروسازان داخلی از جمله عوامل کاهش قیمت خودرو عنوان شده است که علی خسروانی معتقد است ادامه‌دار خواهد بود. خسروانی در تحلیل شرایط حاکم بر بازار خودرو گفت: من همواره تاکید کرده بودم که افراد با انگیزه سرمایه‌گذاری باید از بازار خودرو خارج شوند تا جا برای خریدار واقعی و کسی که خودرو را برای مصرف می‌خواهد باز شود. او ادامه داد: بخش زیادی از کاهش قیمت خودرو نتیجه اخباری است که چشم مردم را از آینده سرمایه‌گذاری در بازار خودرو ترسانده است. یعنی بخش زیادی از افت‌ها ناشی از اثرات روانی اخبار افزایش تولید و واردات بوده است.
کد خبر: ۱۱۲۲۶۳۵
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۷ 26 August 2023

خسروانی نیاز سالانه کشور را ۱ میلیون و ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار دستگاه عنوان کرد و افزود: تولید داخل، واردات از خارج و ورود خودروهای احتکارشده خانگی به بازار کفاف نیاز بازار را می‌دهد اما به شرطی که تقاضای موجود در بازار تقاضای مصرفی باشد و نه نیاز سرمایه‌گذاری و حفظ ارزش پول.

این فعال بخش خصوصی ادامه داد: فرض کنیم به هر روشی ما بتوانیم مجموع عرضه را به ۳ میلیون خودرو در سال برسانیم، وقتی ۷ میلیون نفر در سامانه ثبت‌نام می‌کنند یعنی به هیچ روش و با هیچ عددی نمی‌توان این بازار را مدیریت کرد. تنها چاره این است که تقاضای سرمایه‌گذاری از بازار خودرو خارج شود و اخبار منتشرشده در یکی دو ماه اخیر این نقش را بازی کرده است.

او درباره ورود خودروهای خارجی به بازار گفت: خودروهای فیات ترخیص و شماره‌گذاری شده است. تعداد زیادی ماشین از گمرکات ترخیص شده، تعداد زیادی در حال رسیدن به بنادر است و تعداد قابل توجهی هم سفارش‌گذاری شده که تا چند ماه دیگر وارد بازار می‌شود.

خسروانی به پرسش خبرنگار انصاف نیوز در مورد سرنوشت خودروهای رسوب‌کرده در گمرکات چنین پاسخ داد: تمامی این خودروها توسط سازمان اموال تملیکی تعیین تکلیف شده و از طریق مزایده به فروش می‌رسد. این خودروها هم در تقویت سمت عرضه تاثیر داشته است.

موسس و مالک برند اتوخسروانی درباره قیمت خودرو در یک ماه آینده گفت: تا چند روز دیگر آئین‌نامه واردات خودرو منتشر می‌شود. این آئین‌نامه که منتشر شود یک شوک دیگر به قیمت‌ها وارد می‌شود. برای مثال کاهش قیمت خودرو های هیبریدی محسوس خواهد بود. به هر حال با انتشار عمومی آئین‌نامه، قیمت‌ها دیگر تابع عوامل طبیعی مانند نرخ برابری ارز و ریال، تعرفه واردات، عوارض و چیزهایی از این دست خواهد بود.

این فعال بخش خصوصی در پاسخ به این سوال که آیا اعطای مجوز واردات خودروهای کارکرده به هر فرد حقیقی، بازار را دچار آشوب و بلبشو نمی‌کند و داستانی مانند ارز اتفاق نمی‌افتد که یک‌سری افراد کارت ملی جمع کنند و به اسم اشخاص هر خودرویی را وارد کنند، گفت: نه، فقط قیمت‌ها کاهش می‌یابد. توجه داشته باشید که در قضیه ارز، دلال کارت ملی را جمع می‌کرد و دلار را مثلا ۳۰ هزار تومان از صرافی می‌خرید و ۳۳ هزار تومان در چهارراه استامبول می‌فروختش.

خسروانی افزود: من به شما قول می‌دهم خرید خودرو در تهران بصرفه‌تر از این خواهد بود که شما بروید از خارج ماشین بخرید، حملش کنید، ترخیصش کنید، پلاکش کنید و… با تصویب آئین‌نامه واردات خودرو، خرید خودروی خارجی در تهران ارزان‌تر از خرید و آوردنش از خارج تمام می‌شود.

او گفت: این فرض که ماشینی را ۳ میلیارد بخرید و ۱۰ میلیارد بفروشید، با تصویب و اجرای آئین‌نامه واردات کلا از بین می‌رود. بنابراین وقتی فرض سود کلان منتفی شد، آن خطر هرج و مرج در بازار هم وجود نخواهد داشت. این‌طور فرض کنید که دلار در بازار آزاد بشود ۲۹ هزار تومان. دیگر کسی نمی‌رود کارت ملی جمع کند که از صرافی دلار ۳۰ هزار تومانی بخرد.

آقای خسروانی بازار خودروهای داخلی را چنین پیش‌بینی کرد: در این بخش هم با افت قیمت مواجه خواهیم بود اما آسیبی از ناحیه کاهش قیمت خودرو متوجه تولیدکننده نخواهد شد. در واقع حاشیه سود غیرمنطقی میان بازار آزاد و نرخ کارخانه از بین می‌رود و به حداقل می‌رسد. با معقول‌شدن قیمت‌ها چه بسا خودروسازان داخلی هم بتوانند مجوز اندکی افزایش قیمت تولیدات خود را بگیرند تا از زیان خارج شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار