با شروع دهه اول محرم و همزمان با ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان مراسم معنو ی تعزیه خوانی درشهرستانهای خراسان جنوبی اجرا می شود.
کد خبر: ۱۱۲۲۸۷
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۴ 15 October 2015

به گزارش تابناک در روز های اول و دوم و سوم محرم سال جاری در مدرسه شوکتیه (حسینیه امام رضا (ع)) بیرجند سه مجلس تعزیه "حضرت ابوالفضل (ع)” و "حضرت علی اکبر "(ع) و "حربن یزید ریاحی” کاری از گروه تعزیه خوانی جوانان هیئت عاشقان اهل بیت و دفتر نمایش های آیینی انجمن هنر های نمایشی استان با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اجرا می شود .

تعزیه در لغت به معنای نمایش مذهبی، سوگواری، عزاداری و یادبود عزیزان است ولی در اصطلاح نوعی نمایش مذهبی است که برخلاف معنی لغوی آن غم انگیز بودن شرط حتمی آن نیست و ممکن است گاهی خنده آور هم باشد. به تعزیه شبیه خوانی هم گفته می شود. تعزیه یا شبیه خوانی در شهرستان بیرجند همچون سایر شهرستانها، نمایشی است که در آن یکی از وقایع کربلای حسینی را اجرا می کنند و افراد شبیه خوانی دو گروه هستند: مخالف خوان ها و موافق خوان ها یا موافقین و مخالفین.

موافقین به کسانی که نقش امام حسین (ع) و یارانش را به عهده دارند و مخالف خوان ها به کسانی گفته می شود که نقش دشمنان امام را اجرا می کنند.

شبیه خوان ها اکثراً از افراد بومی منطقه هستند و هریک لباس های گوناگون و رنگارنگ برحسب نقش خود می پوشند. لباس مخالف خوان ها به رنگ قرمز و معمولاٌ چکمه و پالتو می پوشند و کلاهخود به سر می گذارند و دستمال های رنگی و قرمز به کمرشان می بندند و لباس موافق خوان ها به رنگ سبز یا سیاه است و کسی که نقش امام را به عهده دارد عمامه سبز می گذارد و عبا می پوشد. لباس شبیه خوانی حضرت عباس به رنگ سبز است و معمولاٌ پالتو می پوشد و دستمال به کمر می بندد و سرش را نیز با کلاهخود و دستمال می پوشاند. شبیه خوان هایی که نقش زنان را ایفا می کنند لباسی می پوشند که مشکی و تا پشت پای شان می رسد و روی آن هم چارقدی مشکی به سر کرده و روی صورتشان را با پارچه ای می پوشانند. گروهی نیز مسئول اجرای موسیقی، طبل و شیپور هستند.

تعزیه نمایشی مردمی است که بر اثر تجربه و تمرین به گونه ای که امروز شاهد آن هستیم مبدل شده و می توان اذعان نمود که تنها شیوه ی عزاداری است که تمامی رخدادهای واقعه عظیم کربلا را بیان کرده و در بیننده تاثیر مستقیم دارد.

لازم به ذکر است: دومین سوگواره تعزیه خراسان جنوبی با همکاری اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان، 4 لغایت 6 محرم در شهرستان سرایان اجرا خواهد شد .

همچنین علم مهم‌ترين وسيله در اجراي مراسم سوگواري محرم به شمار مي‌رود، در هر يك از نقاط استان هر يك از علم‌ها را به نشانه امام حسين (ع) و اصحابش نام‌گذاري كرده و هر علم را نمادي از آن شخصيت مي‌پندارند


 گفتنی است روز علم‌بندان مردم را به وسيله چاووشي خواني يا اعلام از بلندگو آگاه مي‌سازند پس از جمع شدن مردم، بزرگان و سادات محل لباس‌ها، دستمال، پارچه‌ها و توغ علم را مي‌بندند و در حين كار اسپند دود مي‌كنند، یک نفر چاووشي مي‌خواند و ديگران صلوات مي‌فرستند




منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار