رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با گرامیداشت هفته دولت اظهار کرد: به مناسبت هفته دولت، 148 پروژه بزرگ بخش کشاورزی با اعتبار بیش از 820 میلیارد تومان در استان اصفهان به بهره‌برداری می‌رسند.
کد خبر: ۱۱۲۳۰۴۸
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۶ 27 August 2023

مهرداد مرادمند ادامه داد: از این تعداد پروژه، 55 پروژه در بخش آب و خاک و امور فنی مهندسی، 49 طرح در بخش تولیدات گیاهی، 14 پروژه در بخش منابع طبیعی و آبخیزداری، 9 طرح در بخش تعاون روستایی و 7 طرح در بخش دام و طیور و آبزیان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان اضافه کرد: همچنین 7 طرح در زمینه عشایر، 5 طرح در بخش تحقیقات کشاورزی، 1 طرح در بخش دامپزشکی و 1 پروژه مرتبط با صنایع کشاورزی از دیگر طرح‌ها هستند.

وی تصریح کرد: با بهره‌برداری از این طرح‌ها زمینه ایجاد اشتغال پایدار برای بیش از 567 نفر و تثبیت اشتغال بیش از 232 نفر فراهم خواهد شد و 5797 خانوار بهره‌بردار از این پروژه‌ها بهره‌مند می‌شوند.

مرادمند افزود: سهم آورده بخش خصوصی در اجرای این طرح‌ها بسیار پررنگ است و نشان‌دهنده استقبال چشمگیر بخش خصوصی از سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی است، توزیع شهرستانی پروژه‌ها به خوبی انجام شده و شهرستان‌های مختلف استان از برکات اجرای این طرح‌ها بهره‌مند خواهند شد.

مرادمند در پاسخ به سوالی درمورد تأثیر فرونشست زمین بر کشاورزی اصفهان، اظهار داشت: فرونشست زمین مسئله سراسر کشور است که استان اصفهان را نیز در گیر کرده است.

وی با بیان اینکه فرونشست زمین در دشت مرکزی یعنی اصفهان- برخوار متأثر از جاری نبودن رودخانه زاینده‌رود است، افزود: در این حوضه برداشت شرب و صنعت و از چاه‌ها وجود دارد هر چند با پیش‌بینی‌های انجام شده تلاش می‌شود تعادل دشت‌ها روی میزان آب مصرفی حفظ شود اما در مواردی کشاورزان راضی نیستند و بیشتر از این فشار آورن بر کشاورز صلاح نیست و باید بارگذاری روی حوضه زاینده رود کنترل شود.‌

مرادمند با بیان اینکه تدابیری برای تأمین شرب اصفهان از منابع دیگر اندیشیده شده است، در خصوص کشت برنج در اصفهان ابراز داشت: باید توجه داشت که قبلاً سطح زیر کشت برنج در حوضه زاینده رود ۲۲ هزار هکتار بوده و اسناد تاریخی درخصوص اراضی شالیزاری در این خطه وجود دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان‌با بیان اینکه سطح زیرکشت برنج در استان اکنون به سه- چهار هزار هکتار رسیده است، اضافه کرد: طبق تحقیقات انجام شده آبی که در کشت برنج مصرف می‌شود از سایر محصولات کمتر است ضمن اینکه باید توجه داشت میزان مصارف آب در باغاتی که در قله کوه ایجاد شده بسیار زیاد تر است.

مرادمند گفت: اراضی شالیزاری که مابین صنایع اصفهان حفظ شده بدلیل خرده مالکی بودن در این سطح مانده است.

۱۳ درصد از تولیدات دام و طیور کشور در اصفهان

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان از افزایش ۳.۱ درصدی محصولات دام و طیور در این استان در سالجاری نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.

حسین ایراندوست  افزود: در مدت مورد نظر در تولید شیر ۲.۶، گوشت قرمز یک، تخم مرغ ۱۸ و مجموع محصولات مرتبط با ماکیان ۱۲ درصد رشد و در گوشت مرغ ۴.۶۷ درصد کاهش داشته ایم.

وی اضافه کرد: این استان بالغ بر ۱۳ درصد از تولیدات دام و طیور کشور را به خود اختصاص داده است، لذا نقش حیاتی در تامین امنیت غذایی را بر عهده دارد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان ادامه داد: تغییرات نرخ ارز در یک سال اخیر فشار مضاعفی بر فعالان صنعت دام و طیور وارد کرده است و سبب شده قیمت تمام شده اقلام خوراکی مرتبط افزایش قابل ملاحظه ای پیدا کند.

ایراندوست تصریح کرد: اکنون شاهد مازاد تولید تخم مرغ هستیم بنابراین باید این ماده خوراکی ذخیره شود، از سوی دیگر تقاوت گوشت قرمز خارج از حد انتظار و دلیل آن رشد قیمت نهاده‌های دامی و علوفه است.

اصفهان دارای ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار گلخانه است

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان نیز گفت: در یک سال اخیر مبارزه با آفت «سن غلات» در سطح ۷۵ هزار و مقابله با آفت انواع ملخ در مساحتی بالغ بر ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی این استان انجام شد.

اصغر رستمی اضافه کرد: عملیات بهنگام آفت زدایی سبب شد هیچ یک از محصولات کشاورزی استان آسیب نبیند.

وی با اشاره به برداشت گندم در استان اصفهان افزود: بازگشایی دوره‌ای زاینده رود، کشت و کار در شماری از مزارع این خطه را در پی داشت و به دنبال آن اکنون حدود ۱۰۵ هزار تن گندم مازاد نیاز استان در سیلوها ذخیره کرده ایم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی اصفهان با بیان اینکه این دیار دارای ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار گلخانه است، اظهارداشت: در یکسال اخیر باوجود نبود تسهیلات بانکی، با مشارکت بخش خصوصی ۲۳۰ هکتار گلخانه در استان راه اندازی شد.

رستمی ادامه داد: این خطه پنج هزار واحد کوچک و بزرگ مرتبط با صنعت کشت گلخانه‌ای دارد که در یک سال اخیر موفق به صدور ۹۰ هزار تن انواع محصولات به کشورهای خارجی شده است و رقم مزبور در پنج ماه نخست امسال حدود ۴۷ هزار تن برآورد می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار