مدیر کل امور بانوان استانداری فارس ضمن اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص فرزندآوری و جوانی جمعیت گفت: استان فارس با آنکه در وضعیت نامطلوبی در این خصوص به سر می‌برد، اما مجموعه همکاران ما در نهاد های ذی ربط و مختلف با ارائه تسهیلات و طرح های حمایتی و تشویقی مشغول کنترل و ارتقا مطلوب این وضع هستند.
کد خبر: ۱۱۲۳۱۸۱
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۸ 28 August 2023

تابناک فارس به نقل از فارس: جوانی جمعیت و فرزندآوری که محرکه اصلی پیشرفت هر ملتی در عرصه های مختلف است همواره به یکی از دغدغه های مهم مسولین مبدل شده و آنها سعی میکنند با ارائه برنامه های حمایتی و تشویقی از مشکلات ناشی از بحران جمعیتی بکاهند.

مدیر کل امور بانوان استانداری فارس گفت: استان فارس از سال ۱۳۹۵ با روند صعودی کهنسالی مواجه شده که زنگ هشدار را برای مسولین به صدا درآورد، که در جریان این امر به همت استانداری فارس هشت جلسه ستاد خانواده با حضور استاندار در سال۱۴۰۱ و سه جلسه ستاد جمعیتی در سال ۱۴۰۲ برگزار گردید و ضمن بیان وضعیت استان راهکارهایی در این خصوص ارائه شد‌.

زهرا یقطین بیان کرد: جلسات متعددی نیز در شهرستان های استان برگزار شد که از جمله آن تعداد ۲۳۵ جلسه در سال ۱۴۰۱ و ۷۵ جلسه در نیمه سال جاری می‌باشد که به میزبانی شهرستان های استان و در راستای بهبود وضع جمعیتی برگزار شد.

او همچنین اظهار داشت: سند تحول جمعیت که به همت مجموعه استانداری و مسولین امر در استان تنظیم گردید موثر واقع شد و توانست رتبه دوم کشوری را پس از تهران در راستای تدوین سند کسب کند.

او گفت: اجرای سند تحول جمعیتی در استان نیاز به زیرسازی هایی داشت که تسهیلات و وام فرزندآوری، اعطای زمین، حمایت های معیشتی از مادران باردار نیازمند، حمایت از درمان زوج نابارور، اقدامات پیشگیرانه از سقط جنین و... از جمله آنها است.

یقطین ادامه داد: در این راستا تعداد ۱۳۸۶۱ خانواده در سال ۱۴۰۲ مشمول وام فرزندآوری و طرح جوانی جمعیت شدند که در نیمسال نخست سال جاری اتفاق افتاده است.

او گفت: در سه ماهه نخست سال جاری تعداد ۲۷۸۱ بسته کمک معیشتی به مادران باردار و نیازمند اعطا شد، همچنین در این بازه برای درمان ۹۰ زوج نابارور در استان ۲۹۲۳۰۰۰۰۰۰تومان هزینه صرف شده است تا جوانان ما به دلیل هزینه های کلان درمان مشکلات ناباروری از داشتن فرزند محروم نماند.

مدیر کل امور بانوان استانداری فارس در خصوص اقدامات درمانی اظهار داشت: همکاری مسولین در نهاد های ذی ربط در خصوص حمایت از طرح جوانی جمعیت منجر به اقداماتی در بخش درمانی شد که از جمله آن می‌توان به تجهیز بخش ناباروری بیمارستان حضرت زینب «س» ، راه‌اندازی و تجهیز پنج مرکز درمانی سطح«۲» در شهرستان های آباده ،لامرد فیروز آباد ،داراب و ممسنی اشاره کرد.

یقطین ادامه داد: همچنین راه اندازی مرکز مشاوره در برخی بیمارستان های مادر و کودک در خصوص « اهداء جنین و...» و نیز عقد قرار داد در راستای حمایت از درمان زوج های نابارور با بیمه های مختلف در سطح استان از اقدامات دیگر درمانی انجام شده در استان است.

او بیان کرد: در خصوص پیشگیری از سقط جنین اقدام به راهکارهایی ازجمله راه اندازی ۲۴ مرکز نجات فرزندان سقط با عنوان مرکز مردمی نفس، نجات ۱۶۰ کودک از سقط با همکاری کارشناسان جوانی جمعیت و بهداشت، برگزاری جلسات متعدد با قضات شعب دادگستری در این خصوص، دریافت اطلاعات درباره مشکلات ساختاری جنین و کنترل آنها توسط جامعه درمانی استان و...کرده است که الحمدلله تا امروز موثر واقع شده است.

او افزود: طرح های فرهنگی، اجتماعی و آموزشی با هدف ترویج فرهنگ فرزندآوری در سطح استان در حال اجرا است که برگزاری جلسات مشاوره، کارگاه های آموزشی ،مراکز مشاوره درمانی، تربیت مربیان و مروجین جوانی جمعیت نمونه ای از این اقدامات است.

زهرا یقطین گفت: در این مسیر جامعه طلاب، کادر درمان و سایر مسولین همکاری مجدانه ای داشتند تا بتوانیم وضعیت استان پهناور فارس را در بحث جمعیتی ارتقا دهیم و به وضع مطلوبی برسانیم.

او در پایان گفت: مهم ترین قسمت هر اقدامی اطلاع رسانی است تا مردم نسبت به طرح های مذکور« حمایت های درمانی، معیشتی و...» آگاهی یابند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار