معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه طول کل بازار سنتی کرمانشاه را ۲۳۵۰ متر اعلام کرد و گفت: تاکنون حدود ۸۵ درصد از این بازار بازسازی و مرمت شده است.
کد خبر: ۱۱۲۳۴۷۳
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۰ 29 August 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا کیومرث خانی با اشاره به آخرین اقدامات انجام شده برای بازسازی و مرمت بازار سنتی ۲۰۰ ساله کرمانشاه، اظهارکرد: این بازار با احتساب راسته های موازی و یا منشعب شده از بخش اصلی حدود ۲۳۵۰ متر طول دارد که طی سالهای گذشته حدود دو هزار متر یعنی حدود ۸۵ درصد آن بازسازی و مرمت شده است.

وی افزود: در حال حاضر حدود ۱۵ درصد از مرمت بازار باقی مانده که در صورت تخصیص اعتبار مورد نیاز امکان اتمام مرمت این بخش هم ظرف حداکثر سه سال وجود دارد.

معاون میراث فرهنگی کرمانشاه با بیان اینکه طی یکی دو سال گذشته اعتبار مناسبی برای بازسازی و مرمت این بازار تخصیص پیدا نکرده، تصریح کرد: برای سالجاری از محل اعتبارات شهرستان کرمانشاه قول هایی گرفته ایم که اعتباراتی در سرفصل مرمت اضطراری بناها جهت ادامه عملیات بازسازی و مرمت بازار سنتی داده شود.

وی تاکید کرد: در حال حاضر در بخش اصلی بازار تنها بازسازی و مرمت دو قسمت باقی مانده که یکی وسط راسته بازار آهنگرها و بنکدارهاست که به دلیل عبور رودخانه آبشوران از آن و قرار گرفتن در حریم این رودخانه هنوز روی آن کار نشده که البته برای این بخش باید دستگاه‌های مربوط همکاری داشته باشند.

خانی ادامه داد: بخش دیگر بازار سنتی کرمانشاه که هنوز جای کار دارد، ۳۰۰ متر از راسته بازار چال حسن خان است که پی زنی، اجرای ستون ها و طاق زنی به شیوه سنتی آن باقی مانده و برای اتمام آن به اعتبار نیاز داریم.

وی در ادامه در خصوص برنامه میراث فرهنگی برای ساماندهی و بازسازی فضاهای جانبی بازار سنتی کرمانشاه همچون سراها، حمام ها، مساجد و... هم گفت: در این بازار حدود ۱۲ سرا مثل سرای همدانی ها، کاشانی ها، خرما فروش ها و... وجود دارد که بازسازی و مرمت آنها نیاز به اعتبارات بالا، همراهی سایر دستگاه ها و پای کار آمدن بخش خصوصی دارد.

معاون میراث فرهنگی کرمانشاه یادآورشد: البته تاکنون یک مرحله کار بازسازی را روی سرای همدانی ها انجام داده ایم که در این پروژه با صرف ۶۰۰ میلیون تومان، حجره های طبقه فوقانی جبهه شمالی را بازسازی کردیم.

به گفته این مسئول، اتمام بازسازی کامل سرای همدانی ها حدود شش میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و اگر سالی حدود ۶۰۰ میلیون تومان به آن اختصاص داده شود، در طول پنج تا شش سال بازسازی می شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار