با توجه به افزایش دمای هوا هم‌زمان با ایام اربعین حسینی و احتمال گرمازدگی، زائران به منظور جلوگیری از این امر در مسیر زیارت اربعین باید به برخی نکات توجه کنند.
کد خبر: ۱۱۲۳۸۴۸
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۲ 31 August 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه اظهار کرد: یکی از مهمترین علل های گرما زدگی قرار گرفتن در جریان گرمایی شدید در راهپیمای طولانی مثل اربعین در مناطق گرم است.

«محمدباقر محمدی» با بیان اینکه در چند روز گذشته شماری از زوار اربعین به دلیل شدت گرما دچار گرمازدگی شده اند افزود: در چنین حالتی درجه حرارت بدن فرد به بالاتر از ۴۱ درجه سانتی گراد می‌رسد و در نتیجه گرما زدگی اتفاق می افتد.

وی علائم گرمازدگی را شامل سردرد و سر گیجه، استفراغ، سستی عضلات بدن، بالا رفتن درجه حرارت بدن تا ۴۱ درجه، اختلال دید، خشکی دهان، پوست مرطوب و چسبناک، تنفس صدادار، نبض سریع و جهنده، افت فشار خون، بیهوشی و اغما عنوان کرد.

محمدی یادآور شد: در چنینی شرایطی کمک های اولیه به افراد گرمازاده شامل انتقال بیمار به محل خنک یا سایه، خارج کردن لباس‌های بیمار، گذاشتن پای بیمار در وان سرد یا ملحفه خیس ونم دار، خیس کردن دور بدن بیمار، ماساژ عضلات گرفته شده و در صورت هوشیار بودن بیمار خوراندن آب و نمک جهت تامین مایعات و سدیم از دست رفته است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه ادامه داد: پس از این اقدامات باید فرد بیمار را به مراکز درمانی انتقال داد ضمن آنکه به بیمار بیهوش هیچ چیز خوراکی داده نشود چون توان بلعیدن نداشته و احتمال خفگی به دنبال دارد.

وی افزود: در کنار این موارد زوار باید تا جای ممکن از لباس‌های گشاد، نخی و خنک استفاده کنند و از همراه داشتن بار اضافه بپرهیزند؛ ضمن آنکه نوشیدن آب برای جلوگیری از گرمازدگی را جدی گرفته و در مسیر حتما از آب آشامیدنی به مقدار لازم استفاده کنند.

محمدی یادآور شد: با توجه به اینکه مصرف نوشیدنی ها گرم از جمله چای حرارت بدن را افزایش داده و احتمال گرمازدگی را افزایش می دهد، بنابراین توصیه می شود زوار به جای چای از نوشیدنی های خنک مانند خاکشیر و شربت آبلیمو و آب استفاده کنند.

محمدی با بیان اینکه افراد همچنین جهت حفاظت از سر و صورت باید کلاه و عینک همراه داشته باشد تاکید کرد: توصیه می شود افراد یک پارچه را مرطوب کرده و روی سر و صورت خود بیندازند تا دچار گرمازدگی نشوند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه اظهار کرد: ️تیمهای عملیاتی امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه مستقر در منذریه عراق روز گذشته نسبت به انتقال ۶ نفر از زوار مصدوم شده ناشی از گرمازدگی از حوالی خانقین عراق به درمانگاه جمعیت هلال احمر در مرز منذریه اقدام کردند.

و️ی افزود: این زوار که به سمت کربلا در حرکت بودند عموما به علت گرمازدگی و مسمومیت دچار مصدومیت شده که پس از انجام اقدامات پیش بیمارستانی توسط تیم های عملیاتی جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه به مرکز درمانی جهت اقدامات درمانی تکمیلی‌ منتقل شدند.

خسروی یکی از مرزهای مهم و با موقعیت راهبردی کشورمان است که این مرز بین المللی قدیمی‌ترین مرز رسمی کشورمان با عراق برای تردد زائران عتبات عالیات به ویژه در ایام اربعین به شمار می رود.

براساس اعلام پایانه بین‌المللی مرز رسمی خسروی حدود ۳۵۲ هزار نفر زائر از اول تا پایان روز سیزدهم ماه صفر با سهولت و ایمنی و راحتی از طریق این مرز به عراق و کربلای معلی تردد داشته اند .

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار