نخستین جلسه معرفی و عرضه اولیه سهام شرکت صبا فولاد خلیج فارس با نماد فصبا در فرابورس ایران برگزار شد.
کد خبر: ۱۱۲۴۹۷۹
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۳ 11 July 2023

به گزارش تابناک از هرمزگان،احسان دشتیانه مدیرعامل شرکت «صبا فولاد خلیج‌فارس» در این نشست به تشریح تاریخچه شرکت پرداخت و گفت: این مجموعه که در منطقه ویژه صنعتی معدنی خلیج‌فارس در بندرعباس واقع‌شده در سال ۱۳۸۳ با هدف تکمیل زنجیره تولید فولاد و اهداف استراتژیک به ثبت رسید.

وی در تشریح مزیت‌های این مجموعه فولادی گفت: برخورداری از مزیت‌های مهمی مثل قرارگیری در منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس و بهره‌مندی از مزیت‌های زیرساختی این منطقه، نزدیکی به راه‌آهن و آب‌های آزاد و نزدیکی به معادن، این شرکت را به تولیدکننده‌ای استراتژیک تبدیل کرده است.

مدیرعامل شرکت صبا فولاد خلیج‌فارس در ادامه، سهامدار عمده این شرکت را صندوق بازنشستگی کشوری اعلام کرد و گفت: این صندوق به‌عنوان سهامدار عمده بعد از خروج سهامدار خارجی، وارد مجموعه «فصبا» شد.

وی با بیان اینکه بازار هدف صادراتی صبا فولاد خلیج‌فارس را شرکت‌های آسیایی و اروپایی تشکیل می‌دهند، افزود: مزیت صادراتی برای شرکت همیشه وجود دارد، اما بر اساس الزام وزارت صمت بعد از تأمین بازار داخل، اجازه صادرات داریم.

وی همچنین در خصوص مزیت‌های سهم «فصبا» گفت: تمام نقدینگی ناشی از عرضه سهام « فصبا » در بورس برای طرح های توسعه شرکت صرف خواهد شد و این می تواند یکی از جذابیت های سهم «فصبا» باشد چرا که این نقدینگی از شرکت خارج نشده و صرف طرح های توسعه ای می شود.

به گفته دشتیانه طرح‌های توسعه‌ای متعددی برای مجموعه «فصبا» در دست اقدام است از جمله اینکه افزایش ظرفیت تولید به ۳ میلیون تن محصولات نهایی از گندله‌سازی تا محصولات تخت نورد شده در نظر گرفته‌شده است.

وی با اشاره به اهداف و چشم‌اندازهای صبا فولاد خلیج‌فارس، افزود: اهداف این شرکت احداث یک واحد احیای مستقیم به ظرفیت ۱.۵ میلیون تن در سال برای فاز ۳ در افق ۱۴۰۷ و تکمیل زنجیره فولاد با تولید ۳ میلیون تن محصول نهایی با ارزش‌افزوده بالا در افق ۱۴۱۰ است.

دشتیانه تصریح کرد: سرمایه شرکت طی سه مرحله افزایش سرمایه از محل آورده نقدی سهامداران به ۵۵۰ میلیارد تومان رسید. سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی و صندوق بازنشستگی کشوری ۷۵ و ۲۵ درصد سهام این شرکت را دارا هستند. شرکت با ۵۰۲ نیروی انسانی برای افزایش سرمایه نیز برنامه داشته و همه اقدامات اولیه آن انجام شده و به سرعت پس از ورود به بورس تا افزایش سرمایه از محل صرف سهام خواهیم داشت.

به گفته دشتیانه، در سال جاری رکورد جدید تولید ماهانه ۱۲۵ هزار و ۲۱۳ تن در خرداد ۱۴۰۲ به ثبت رسید، همچنین رکورد جدید تولید روزانه ۴۴۶۸ تن نیز در فروردین امسال ثبت‌شده است.

وی سال مالی فصبا را ۳۰ آذرماه عنوان کرد و گفت: نمودار مبلغ فروش نیز نشان می‌دهد ۹۱۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ فروش داشتیم و فروش ۶ ماهه هم تا امروز به ۶ هزار میلیارد تومان رسیده است.

برگزاری نشست عرضه اولیه سهام شرکت صبا فولاد خلیج فارس در فرابورس ایران با نماد « فصبا »

به گفته دشتیانه همچنین ۱۲۰ میلیون دلار در سال ۱۴۰۱ مبلغ فروش صادراتی بوده است.

وی در خصوص نحوه فروش بریکت اسفنجی گفت: عمده محصولات این شرکت در بورس کالا به فروش می رسد از همین رو به دلیل فروش همه محصولات در بوس کالا به عنوان شرکت برتر عرضه کننده در بورس کالا انتخاب شدیم و با تلاش هایی که صورت گرفت عرضه این شرکت یک روز پس از آهن اسفنجی موکول شد تا پس از کشف قیمت آهن اسفنجی با پریمیوم 7 درصدی بریکت عرضه شود.

مدیرعامل فصبا در تشریح چشم‌اندازو مأموریت این شرکت،گفت:تولید ۳ میلیون تن محصولات فولادی با ارزش‌افزوده بالا و افزایش سهم شرکت در تأمین حقوق بازنشستگان کشوری به ۸ درصد در افق ۱۴۱۰ از چشم‌اندازهای این مجموعه است.

وی افزود: همچنین مأموریت این مجموعه نیز تولید محصولات فولادی میانی و نهایی با ارزش‌افزوده بالاست.

این مقام مسئول در ادامه به برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت «فصبا» اشاره کرد و افزود: احداث واحد احیا مستقیم ۲ با ظرفیت ۱.۷۶ میلیون تن در سال در افق ۱۴۰۴، تکمیل زنجیره فولاد با تولید ۳ میلیون تن محصول نهایی در افق ۱۴۱۰، پایدارسازی تولید در گام اول و افزایش تولید در گام دوم از دیگر برنامه‌های کوتاه‌مدتی و بلندمدتی این مجموعه است.

دشتیانه در خصوص نحوه تهیه مواد اولیه فصبا نیز بیان کرد: مواد اولیه مجموعه عمدتا از بورس کالا خریداری می‌شود، اما در صورتی که دسترسی به خرید از این محل وجود نداشته باشد، ماده اولیه را به‌صورت مستقیم از تولیدکننده دریافت می‌کنیم.  

در ادامه این نشست مدیر خدمات مالی تأمین سرمایه دماوند به‌عنوان ارزش‌گذار نماد فصبا نیز در نشست معارفه فصبا در خصوص ارزش‌گذاری سهام این شرکت به نکات لحاظ‌شده در تهیه این گزارش اشاره کرد و گفت: ارزش‌یابی این شرکت با هدف عرضه اولیه به چند روش مختلف انجام شده است.

شکری با اشاره به روش‌های ارزش‌گذاری برای «فصبا» افزود: سهم شرکت صبا فولاد خلیج‌فارس با روش‌های درآمدی از قبیل روش تنزیل سود تقسیمی، تنزیل جریان‌های نقد آزاد سهامداران، تنزیل جریان‌های نقد آزاد شرکت، روش نسبی شامل ضریب قیمت به سود و روش خالص ارزش روز دارایی، ارزشیابی شده است.

به گفته وی، برای ارزشیابی این مجموعه از صورت‌های مالی سالانه حسابرسی شده ۵ سال اخیر شرکت، بودجه دریافتی، گزارش ارزیابی کارشناسان رسمی دادگستری از ارزش شرکت که در اردیبهشت سال ۱۴۰۲ تهیه شده، اطلاعات مندرج در سامانه کدال و سایر اطلاعات دریافتی از شرکت، استفاده شده است.

نماینده ارزش‌گذار فصبا اعلام کرد: در نهایت ارزش برآوردی سهام شرکت بر اساس مفروضات با روش‌های فوق، به مبلغ ۱۸ هزار و ۵۰ میلیارد تومان و ارزش هر سهم ۳۲۸۲ تومان برآورده شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار