محققان دانشگاه صنعتی اصفهان سامانه نانو حامل‌های دارویی بر پایه صمغ‌های طبیعی، عصاره چای و ژل رویال برای کاهش عوارض ناشی از دارو‌های ضد رماتیسم تولید کردند.
کد خبر: ۱۱۲۶۱۲۰
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۵ 12 September 2023

محقق دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه این تحقیق با عنوان سنتز و شناسایی نانوسامانه هسته- پوسته بر پایه صمغ‌های طبیعی و شبکه پلی فنول (تانیک اسید) -طلا و ارزیابی کارایی آن بر سلول‌های مدل آرتریت روماتوئید اجرایی شده گفت: این طرح به طور مشترک با همکاری پژوهشگاه رویان با مطالعاتی در زمینه دارو‌های ضد التهابی اجرایی شد؛ چرا که این دسته از داروها، عوارض زیادی برای بیماران دارد.
پرستو کشتی آرا، روماتیسم مفصلی را بیماری التهابی سیستمیک مفاصل و در گروه بیماری‌های خود ایمنی مزمن دانست و افزود: این بیماری باعث درد، تورم، خشکی و محدودیت حرکت مفاصل می‌شود.
وی گفت: در این بیماری علاوه بر مفاصل، سایر قسمت‌های بدن از جمله ماهیچه‌ها، پوست، ریه‌ها، اعصاب محیطی و چشم‌ها تحت تأثیر قرار می‌گیرند.
کشتی‌آرا با تاکید بر اینکه این بیماری بیشتر مفاصل کوچک دست‌ها و پا‌ها را به طور قرینه درگیر می‌کند افزود: آرتریت روماتوئید در تمام نقاط جهان و در تمام نژاد‌ها وجود دارد و در زنان ۲ تا ۳ برابر بیشتر از مردان دیده شده است.
این محقق دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به شناسایی نانو حامل‌های ضد رماتیسمی گفت: نانوحامل‌ها باعث بهبود عملکرد دارو و کاهش عوارض جانبی آن می‌شوند و در ساخت نانوذرات به منظور انتقال داروها، از مواد مختلفی مانند پلیمرها، ذرات فلزی، لیپید‌ها استفاده می‌شود که بسته به روش تولید آن‌ها می‌توان شکل و اندازه متفاوتی از ذرات را تولید کرد.
کشتی آرا افزود: در این پژوهش، سعی شد که یک سیستم دارو رسانی بر پایه ترکیب‌های طبیعی یعنی صمغ‌های طبیعی، عصاره چای سبز و ترکیب ۱۰- هیدروکسی دکانوئیک اسید موجود در ژل رویال زنبور عسل را با خواص ضد التهابی در مقیاس نانو، طراحی و سنتز شده و از آن‌ها به منظور مهار التهاب در سلول‌های مدل آرتریت روماتوئید استفاده شود.
وی گفت: سنتز و شناسایی نوع جدیدی از نانوذرات هسته- پوسته بر پایه صمغ‌های طبیعی و شبکه پلی فنول- طلا، ارزیابی خواص ضد التهاب نانوذرات بر روی سلول‌های مدل آرتریت روماتوئید، ارزیابی زیست سازگاری نانوذرات و تعیین مکانیسم رهایش دارو از جمله اهداف انجام این طرح بود.
کشتی آرا افزود:این تحقیقات تا مرحله تست حیوانی به پیش رفته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار