بورس تهران روز سه‌شنبه با رشد تراز اندک شاخص‌های اصلی و سطح ۳ همتی ارزش معاملات خرد مواجه بود. معاملات سهامی روز سه‌شنبه نشان از تداوم روند بی‌رمقی شاخص‌ها در مسیر پیش‌روی خود دارد.
کد خبر: ۱۱۲۶۱۹۵
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۱ 13 September 2023

بورس تهران

به گزارش تابناک تهران، بازار سهام در روند معاملات روز گذشته شاهد رشد تراز بیشتر شاخص کل هم‌وزن به نسبت افزایش تراز شاخص کل بود. دیروز روند شاخص‌های سهامی در نیمه اول معاملات رشدی بود و در ابتدای نیمه دوم معاملات بازار سهام، شاخص‌های سهامی افت تراز اندکی را تجربه کردند. شاخص کل بورس تهران روز گذشته ۲۱ صدم درصد و شاخص کل هم‌وزن ۴۵ صدم درصد رشد کردند.

روز سه‌شنبه، شاخص‌های سهامی فرابورس ایران مشابه شاخص‌های بورسی تماماً سبزپوش بودند و شکاف بازدهی شاخص کل و هم‌وزن که در بورس تهران نزدیک به ۲۴ صدم درصد بود؛ در بازار فرابورس ایران رقم ۳۸ صدم درصدی داشت. کمترین بازدهی را در میان شاخص‌های اصلی فرابورس، شاخص بازار اول فرابورس با ۶ صدم درصد رشد به ثبت رساند و بیشترین بازدهی نیز به شاخص هم‌وزن با ۴۷ صدم درصد رشد تراز تعلق گرفت.

در بین شاخص صنایع نیز صنعت رایانه و فعالیت‌های وابسته به آن با ۱۴.۹ میلیارد تومان ورود پول حقیقی بالاترین میزان ورود پول حقیقی را در بین صنایع به ثبت رساند. صنعت محصولات کاغذی با ۹.۸ میلیارد تومان و صنعت خرده فروشی با ۴.۶ میلیارد تومان در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند. از سوی دیگر صنعت خودرو و ساخت قطعات با ۴۵.۴ میلیارد تومان خروج پول حقیقی بیشترین میزان کاهش مالکیت حقیقی را به ثبت رساند و صنعت فرآورده‌های نفتی با ۴۰.۶ میلیارد تومان و صنعت بانک‌ها و مؤسسات اعتباری با ۳۰.۵ میلیارد تومان دیگر صنایعی بودند که میزان بیشتری از مالکیت حقیقی خود را از دست دادند.

روند معاملات سهامی ۳۰ روز اخیر

دیروز ارزش معاملات خرد بازار سهام دومین روز پیاپی در زیر سطح ۴ همتی قرار داشت و در تراز ۳ هزار و ۹۳۲ میلیارد تومانی متوقف شد. این سطح ارزش معاملات خرد روزانه، در تراز بالاتر از یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی شاخص کل شدتی از رکود معاملاتی را نشان می‌دهد که در آن سطح عرضه و تقاضا به نسبت ارزش بازار سهام شدیداً افت کرده است. حال باید درنظر داشت که ارزش معاملات خرد در تراز بالای ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی در سطح زیر ۴ همتی قرار دارد.

روز شنبه جریان پول حقیقی در سهام، با رشد ۸ برابری شدت خروج پول حقیقی سه‌شنبه هفته قبل همراه بود. بازار سهام، روز سه‌شنبه ۱۱۸ میلیارد تومان از مالکیت کد‌های حقیقی را از دست داد و ۲۸۲ میلیارد تومان پول حقیقی به صندوق‌های درآمد ثابت وارد شد. در معاملات روز شنبه روند خروج جریان پول حقیقی شدت یافت و برآیند جریان پول حقیقی در سهام به منفی ۹۴۶ میلیارد تومان رسید. روز یکشنبه نیز با کاهش معاملات سهامی، خروج پول حقیقی به ۴۰۶ میلیارد تومان کاهش یافت و ۱۷۰ میلیارد تومان پول حقیقی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت اضافه شد. دوشنبه رکود معاملاتی بر روند جریان پول حقیقی نیز غلبه کرد و تنها ۸۳ میلیارد تومان از مالکیت سهامی کدهای حقیقی کاسته شد. دیروز نیز برای ۵ روز معاملاتی متوالی، با خروج ۲۲۱ میلیارد تومان پول حقیقی شاهد کاهش مالکیت سهامی کدهای حقیقی بودیم و ۳۳۶ میلیارد تومان پول حقیقی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت وارد شد.

روز شنبه، بازار سهام تغییر جهت داشت و ارزش صف‌های خرید سهام روز شنبه به نسبت روز انتهای هفته قبل کاهش ۶۲ درصدی داشت و ارزش صف‌های فروش ۵۶ درصد رشد کرده بود. یکشنبه نیز ارزش صف‌های خرید با ۶۳ درصد افزایش به ۱۳۴ میلیارد تومان رسید و ارزش صف‌های فروش با ۱۳ درصد کاهش به نسبت ۴۴۸ میلیارد تومان روز شنبه، تا ۳۸۸ میلیارد تومان ریزش داشت. دوشنبه ارزش صف‌های خرید سهام به نسبت روز یکشنبه ۴۸ درصد رشد کرد و به ۱۹۸ میلیارد تومان رسید و ارزش صفوف فروش نیز با ۶۱ درصد ریزش تا سطح ۱۵۱ میلیارد تومانی افت داشت. دیروز با رشد ۸۸ درصدی ارزش صفوف فروش تا سطح ۲۸۴ میلیارد تومانی و کاهش ۲۸ درصدی ارزش صفوف خرید تا سطح ۱۴۲ میلیارد تومانی شاهد پیشی گرفتن بار دیگر صف‌های فروش از صفوف خرید بودیم.

روز معاملاتی گذشته سرانه خرید هر کد حقیقی از ۲۲.۳ میلیون تومان روز دوشنبه تا ۲۲.۹ میلیون تومان رشد داشت. دیروز سرانه فروش هر کد حقیقی افزایش داشت و از ۲۱.۳ میلیون تومان به ۲۲.۶ میلیون تومان رسید. با این اوصاف پس از چندین نوسان ضعیف در قدرت خریدار و فروشنده حقیقی، رکود معاملاتی باعث کاهش شکاف میان این دو معیار شده است.

پیش بینی بورس چهار‌شنبه

با توجه به روند معاملات روز‌های اخیر ، قیمت‌های جهانی و خبر‌های اثرگذار بر روند معاملات؛ معاملات روز چهار‌شنبه در تداوم کف‌سازی معاملات روز‌های اخیر و افزایش نمادهای منفی در انتهای نیمه دوم معاملات روز گذشته آغاز خواهد شد. تغییر نرخ ارز مبنای محاسباتی قیمت خوراک و قیمت پایه محصولات شرکت های پالایش نفت و پتروشیمی در بورس های کالایی و مبنا قرار‌دادن دلار حواله مرکز مبادله ارز و طلای ایران به عنوان نرخ ارز مبنا، ضعف شاخص‌های سهامی برای صعود با رکود چیره بر معاملات، جذابیت بازار‌های موازی همچون طلا و ارز بازار آزاد با رشد قیمت روز‌های اخیر و نشست پیش‌رو شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی از سیگنال‌های ترند این روز‌های بازار سهام به شمار می‌روند. بحث عرضه خودرو در بورس کالا که همچنان در حال تعلیق است اما در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در خصوص بررسی مسئله قیمت‌گذاری در ایران به آن اشاره شده نیز می‌تواند بر روند صنعت خودرو و ساخت قطعات بورس تهران تأثیر داشته باشد همانطور که روند جریان پول حقیقی دوشنبه و دیروز در این صنعت چرخش کرد.

با این منوال پیش بینی می‌شود که بازار سهام امروز ارزش معاملات خردی در سطح ۳ تا ۵ همتی داشته باشد. بورس تهران احتمالاً معاملات امروز را با افت تراز ضعیف شاخص‌های اصلی آغاز کند. احتمال بازدهی منفی و اندک شاخص‌های اصلی بازار سهام و عملکرد بهتر شاخص کل هم‌وزن به نسبت شاخص کل در انتهای معاملات امروز بالا است. جریان پول حقیقی در سهام برای معاملات امروز منفی ولی اندک پیش بینی می‌شود و ورود پول حقیقی به صندوق‌های درآمد ثابت تداوم خواهد داشت. صفوف خرید سهام اندکی کاهش می‌یابد و در سمت صفوف فروش سهام نیز احتمال رشد اندکی وجود دارد. احتمالاً در انتهای معاملات امروز سرانه خرید هر کد حقیقی در سطح ۲۲ میلیون تومانی قرار گیرد و سرانه فروش نیز در بالای ۲۴ میلیون تومان قرار گیرد. فرابورس تهران احتمالاً ریزش تراز بیشتری در شاخص‌های اصلی خود به نسبت بورس داشته باشد؛ اما احتمالاً شکاف بازدهی در بین شاخص کل و هم‌وزن بورس و فرابورس افزایش یابد. احتمال مثبت بودن شاخص هم‌وزن، کنار ریزش شاخص کل در بازار بورس و فرابورس امروز وجود دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار