کشاورزانی که در جنوب کرمان ذرت می‌کارند می‌گویند با کمبود کود مواجهند، از میزان کودی که توسط جهادکشاورزی توزیع می‌شود راضی نیستند و مجبور به تهیه کود آزاد با قیمت چند برابری هستند.
کد خبر: ۱۱۲۷۹۸۳
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۰ 24 September 2023

به گزارش تابناک کرمان، به گفته کشاورزانی که ذرت کشت می‌کنند برای هر هکتار نیاز به حدود ۱۰ کیسه کود دارند، اما فقط سه کیسه به ازای هر هکتار به آنان کود اوره داده می‌شود؛ بنابراین کشاورزان برای تهیه باقیمانده کود مورد نیاز به سراغ بازار آزاد می‌روند و کود را به ۲ تا سه برابر قیمت دولتی تهیه می‌کنند. احتمال قاچاق کود و همچنین مشکل کم بودن تعرفه کرایه خودرو‌های سنگین از جمله دلایل کمبود کود با نرخ دولتی خوانده می‌شود.

سهمیه از ۱۰ کیسه به سه کیسه کاهش یافت
یکی از کشاورزان فاریابی در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: برای گل دادن و به ثمر نشستن ذرت ۱۲ کیسه کود در هکتار نیاز است، اما جهاد کشاورزی فقط سه کیسه در نظر گرفته است.

ابراهیم تاجیک افزود: کشاورز مجبور است کود‌های دیگری همچون مایعات زغالی استفاده کند که به پای کود اوره نمی‌رسد یا از بازار آزاد اقدام به تهیه کود کند.

کمبود سهمیه و وفور بازار آزاد
وی اضافه کرد: کشاورز در اقتصاد کشور نقش بسزایی دارد، اما چرا سهمیه کود که حق اوست داده نمی‌شود و در بازار آزاد به وفور، اما به قیمت نجومی وجود دارد.

تاجیک کشاورز را عامل وفور کود در بازار آزاد نمی‌داند و تقصیر را برعهده جهاد کشاورزی می‌اندازد و می‌گوید: به هر حال این دستگاه ناظر بر بازار است و مسئولیت مشکل متوجه آن است.

وی ادامه داد: میزان سهمیه در گذشته بیش از ۱۰ کیسه بوده، اما به مرور کاهش یافته و اکنون به سه کیسه رسیده است.

براساس گزارش‌ها فاریاب در زمینه کشت ذرت با سطح کشت ۱۳ هزار هکتار در جنوب استان در رتبه اول، بعد از آن قلعه گنج و سپس شهرستان کهنوج قرار دارد.

ذرت کاران برای هر هکتار نیاز به حدود ۱۰ کیسه کود دارند، اما فقط سه کیسه به ازای هر هکتار به آنان کود اوره داده می‌شود، بنابراین کشاورزان برای تهیه باقیمانده کود مورد نیاز به سراغ بازار آزاد می‌روند و کود را به ۲ تا سه برابر قیمت دولتی تهیه می‌کنند.

خرید کود آزاد سه برابر گران‌تر
حجت امیری یکی دیگر از کشاورزان فاریابی هم در گفتگو با ایرنا بیان کرد: در شرایطی که با کمبود کود دولتی مواجه هستیم مقداری از کود‌های ریزمغذی استفاده می‌کنیم که کنترل خاصی هم روی ریز مغذی‌ها نیست، زیرا هرکسی می‌آید شرکتی راه اندازی می‌کند و برخی هم حتی بدون داشتن شرکت کود توزیع می‌کنند.

وی افزود: فرد، گالنی را با یک برچسب به ما تحویل می‌دهد که اصالت و کیفیت آن برای ما قابل تایید نیست و در استفاده هم کیفیت بسیار بدی دارد.

امیری اضافه کرد: تهیه کود آزاد در فاریاب سخت است و برای تهیه آن بیشتر اوقات به اسلام آباد هرمزگان یا دیگر شهر‌ها می‌رویم که به وفور کود آزاد یافت می‌شود.

وی ادامه داد: برای حمل کود آزاد پس از خرید هم با مشکل مواجه می‌شویم و گا‌ها به دلیل بازرسی‌ها ممکن است کود ضبط شود.

امیری با اشاره به اینکه ذرت نیاز زیادی به کود ازت دارد بیان کرد: به ما گفتند که کود کم است و فعلا هکتاری سه کیسه دریافت کنید، اما جهاد کشاورزی قول داده که در ۱۰ تا ۱۵ روز دیگر سهمیه‌ای دیگر به کشاورزان داده شود.

دردسر تعرفه حمل
وی گفت: کارگزاران توزیع کود برای تهیه کود از استان هرمزگان به دلیل تعرفه کمی که برای کرایه خودرو‌های سنگین تعیین شده با مشکلاتی مواجه هستند و رانندگان کمتری راضی به حمل کود می‌شوند.

این کشاورز افزود: به همین دلیل کارگزاران مجبور هستند از سود خود بر روی کرایه بگذارند و این موجب کاهش حمل کود به جنوب کرمان و بویژه فاریاب می‌شود.

امیری یادآور شد: اکنون و در پیک (اوج) مصرف ما کود یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریالی را به نرخ چهارمیلیون ریال تهیه می‌کنیم.

جهاد: با فروشندگان کود قاچاق برخورد می‌شود
این درحالی است که مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان در این باره گفت: به دلیل مشکلات به وجود آمده با پتروشیمی‌ها ۲ ماه هیج کودی ارسال نمی‌شد و کود کم بود که تنها ۱۵ روزی است که کود به دست ما رسید.

رضا یونس زاده با رد اینکه کود در بازار آزاد به وفور در دسترس باشد افزود: اگر کمیته پایش سازمان، کود دولتی در بازار ببیند برخورد می‌کند، متخلف جریمه می‌شود و حتی احتمال پلمب مرکز فروش وجود دارد.

یونس زاده با اشاره به اینکه بر اساس نوع محصول و متراژ زمین کود لازم تعیین می‌شود ادامه داد: از زمانی که سامانه پایش فعال شده توزیع کود نظام‌مند شده است، اما به هر حال امکان انحراف وجود دارد.

وی تاکید کرد: کشاورز واقعی که کود خود را به بازار آزاد نمی‌دهد، چون نیاز دارد و بعد مجبور می‌شود با قیمت بالاتر تهیه کند.

یونس زاده با اشاره به اینکه بر اساس نوع محصول و متراژ زمین کود لازم تعیین می‌شود ادامه داد: از زمانی که سامانه پایش فعال شده توزیع کود نظام‌مند شده است، اما به هر حال امکان انحراف وجود دارد.

۲ کیسه کمتر از نیاز به کشاورز داده می‌شود

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد و سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی هم در مورد کود گفت: البته همیشه کود با قیمت دولتی یک یا ۲ کیسه کمتر داده می‌شود، اما برای محصولات استراتژیکی همچون گندم و چغندر قند گلایه‌ای از کمبود به ما گزارش نشده است.

ذبیح الله اعظمی افزود: کمبودی برای کود‌هایی از نوع فسفات و پتاس وجود ندارد و به اندازه کافی توزیع شده است، اما کود ازته یا اوره حدود ۲ ماه به دلیل اختلاف دولت و پتروشیمی‌ها عرضه نشده بود که هفته گذشته وزیر جهاد کشاورزی در مجلس اعلام کرد که دیگر مشکل کود نداریم، اما کشاورزان در اسرع وقت کود ازته خود را تهیه کنند.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس با بیان اینکه برای محصولات استراتژیکی همچون گندم، ذرت و چغندر دولت کود اوره را با قیمت دولتی ارائه می‌کند ادامه داد: کود اوره با ۲ قیمت وجود دارد که یکی با قیمت دولتی یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال و دیگری با قیمت‌های آزاد چهار یا پنج میلیون ریالی فروخته می‌شود.

وی تاکید کرد: کوددهی هم باید با حساب و کتاب و محاسبه آنالیز خاک انجام شود تا نیترات محصولات کشاورزی بالا نرود.

به گزارش ایرنا ذرت یک محصول مهم کشاورزی در دنیا به شمار می‌رود و برای امنیت غذایی کشور هم از اهمیت خاصی برخوردار است که دست کمی از محصول استراتژیک گندم ندارد بنابراین انتظار می‌رود کشت آن بیشتر مورد توجه مسئولان جهاد کشاورزی قرار گیرد تا کشاورزان انگیزه‌ای برای ادامه کشت در سال‌های بعد داشته باشند.
منبع/ایرنا

برچسب ها: کرمان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار