یک تارنمای خبری مستقر در آمریکا با استناد به اطلاعات محرمانه افشا شده، نوشت: واشنگتن در ازای یک معامله تسلیحاتی مخفی پاکستان برای اوکراین، به اسلام‌آباد برای دریافت وام صندوق بین المللی پول کمک کرد.
کد خبر: ۱۱۲۸۱۲۶
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۰ 25 September 2023

تازه‌ترین افشاگری رسانه آمریکایی «اینترسپت» حکایت از فشار پنهان واشنگتن بر اسلام‌آباد برای تغییر موضع بی طرفی در قبال جنگ اوکراین، استفاده ابزاری آمریکایی‌ها از بحران اقتصادی پاکستان و بهره‌برداری از صندوق بین المللی پول برای دستیابی به منافع سیاسی است.

درحالی که دولتمردان پاکستانی بارها بر رویکرد بی طرفی خود در قبال درگیری روسیه و اوکراین تاکید می‌کنند و اخیرا نیز اسلام‌آباد هرگونه ارسال جنگ افزار به اوکراین را قویا تکذیب کرد، اسناد محرمانه افشا شده از سوی اینترسپت حاکی از یک معامله پنهانی تسلیحاتی پاکستان با اوکراین با مدیریت آمریکا است.

این رسانه آمریکایی مدعی شد: ایالات متحده به پاکستان کمک کرد تا با یک معامله تسلیحاتی مخفی برای اوکراین، کمک مالی از صندوق بین المللی پول دریافت کند.

در این گزارش آمده است: وام برای پاکستان با میانجیگری باعث شد تا انتخابات عمومی در آن به تعویق افتاده و سرکوب مخالفان دولت شدت گرفته و در نهایت «عمران‌خان» نخست وزیر برکنار شده پاکستان نیز بازدشت و زندانی شد.

تاکنون هیچ گونه واکنشی از سوی مقام‌های سیاسی و یا نظامی پاکستان به افشاگری تارنمای اینترسپت مشاهده نشده است با این حال در گزارش این رسانه آمریکایی افزوده شد که فشار ایالات متحده و متحدان آن بر پاکستان منجر به یک معامله پنهانی تسلیحاتی اسلام‌آباد برای کی‌یف شد که طی آن بخشی از نیازهای اوکراین به مهمات و جنگ افزار توسط اسلام‌آباد تامین شد.

اینترسپت نوشت: این معامله پنهانی برای بازه زمانی از تابستان ۲۰۲۲ تا بهار ۲۰۲۳ صورت گرفت و مجریان آن را تصمیم گیرندگان خاص سیاسی و نظامی در پاکستان هستند که به ندرت در معرض دید عموم قرار می‌گیرند.

به ادعای این رسانه، از زمان سرنگونی عمران‌خان، پاکستان به عنوان یک حامی مفید ایالات متحده و متحدانش در جنگ اوکراین ظاهر شده است، کمک هایی که اکنون با وام صندوق بین المللی پول بازپرداخت شده است. وام اضطراری به دولت وقت پاکستان این امکان را داد که یک فاجعه اقتصادی در داخل را به تعویق بیندازد و همزمان انتخابات نیز برای مدت نامعلومی تعلیق شود.

"عارف رفیق" پژوهشگر مؤسسه خاورمیانه و متخصص پاکستان به اینترسپت گفت: دموکراسی پاکستان در نهایت ممکن است یک قربانی ضد حمله اوکراین باشد. پاکستان به عنوان مرکز تولید انواع مهمات اساسی مورد نیاز برای جنگ شناخته می شود. از آنجایی که اوکراین با کمبود مزمن مهمات و سخت افزار دست و پنجه نرم می کند، ورود تجهیزات جنگی تولید پاکستان در اوکراین در برخی گزارش های خبری ظاهر شده است اگرچه نه ایالات متحده و نه پاکستانی ها این گزارش‌ها را تایید نکرده اند.

بیست و نهم تیرماه دیمیتری کولبا وزیر امور خارجه اوکراین بنا بر دعوت همتای پاکستانی خود به اسلام‌آباد سفر کرد. وی اسلام‌آباد را شریک مهم کی‌یف عنوان کرد و گفت: همکاری‌های دوجانبه با پاکستان در حوزه‌های اقتصادی، تجاری و فناوری اطلاعات گسترش خواهد یافت.بهمن ماه سال گذشته سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان تامین تجهیزات دفاعی برای اوکراین را تکذیب کرد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار