مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۷ هزار و ۱۰۰ کودک سه تا ۶ سال در این استان غربالگری بینایی شدند.
کد خبر: ۱۱۲۸۲۹۹
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۳ 26 September 2023

به گزارش تابناک خراسان جنوبی، حسن شرفی روز دوشنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: اکنون پایگاه‌های غربالگری بینایی تحت نظارت بهزیستی استان خراسان جنوبی آماده پذیرش کودکان سه تا ۶ سال هستند که این طرح برای پیشگیری از اختلالات بینایی و توجه به تنبلی چشم (آمبلیوپی) به عنوان یکی از اولویت‌های برنامه پیشگیری مورد توجه خاص است.

وی اظهار کرد: بیماری تنبلی چشم یک اختلال اکتسابی بینایی یکطرفه و گاه دوطرفه است که پس از رفع هرگونه عیب انکساری و یا ضایعه ارگانیک در چشم برطرف نشده و کماکان باقی می‌ماند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی تاکید کرد: این بیماری اگر به موقع درمان نشود فرد را از یک یا هر دو چشم بسیار کم‌بینا و یا نابینا خواهد کرد، ولی در صورت درمان به موقع قابل پیشگیری است.

وی یادآور شد: بهترین سن برای تشخیص و درمان این بیماری قبل از پنج سالگی است و این اختلال اگر دیر تشخیص داده شود، درمان آن دشوارتر و میزان بهبودی کمتر خواهد بود؛ به طوری که اگر درمان در سنین ۱۰تا ۱۲ سالگی آغاز شود دید کامل نخواهد شد.

شرفی گفت: پس از ۱۲ سالگی اثری در بهبود دید چشم در صورت بی‌توجهی به بیماری تنبلی چشم نخواهیم داشت چرا که این بیماری گا‌ها با علایمی از قبیل توجه بیشتر با یک چشم، مالیدن چشم‌ها و پلک زدن زیاد بروز می‌کند.

وی اضافه کرد: نکته قابل توجه اینکه در بیشتر موارد ظاهر چشم تنبل کاملا طبیعی است و هیچ نشانه‌ای از بیماری در آن دیده نمی‌شود که تنها راه پیشگیری از بیماری تنبلی چشم، تشخیص به موقع عوامل ایجاد کننده آن است و، چون بسیاری از این عوامل برای خانواده‌ها ناشناخته است چشم همه کودکان در این برنامه در سنین سه تا ۶ سالگی مورد غربال قرار می‌گیرد.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی یادآور شد: سال گذشته ۴۹ هزار و هشت کودک تحت غربالگری بینایی قرار گرفتند که برش تعیین شده از سوی سازمان بهزیستی در سال جاری، ۶۱ هزار نفر است.

وی گفت: برنامه غربالگری بینایی برای کودکان سه تا ۶ سال با رعایت پروتکل‌های بهداشتی همچنان در حال انجام است که کمک هزینه‌های درمانی برای افراد بی بضاعت توسط بهزیستی پرداخت می‌شود.

شرفی با اشاره به اینکه انتظار می‌رود والدین کودکان سه تا ۶ سال این است که این فرصت طلایی را از دست ندهند و با مراجعه به پایگاه‌های سنجش بینایی سلامت بینایی را به کودکانشان هدیه دهند افزود: طرح غربالگری بینایی کودکان خراسان جنوبی در ۴۸ پایگاه دائم و موقت زیر نظر اداره کل بهزیستی این استان دنبال می‌شود.

وی یادآور شد: در استان خراسان جنوبی حدود ۲۰ هزار نفر معلول تحت پوشش بهزیستی هستند که از این تعداد سه هزار و ۵۳۸ نفر را افراد کم‌بینا و نابینا تشکیل می‌دهند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی یادآور شد: این افراد خدماتی همچون هزینه ۱۰۰ در صدی دانشجویی و دانش‌آموزی، مستمری ماهانه، اعطای وام‌های اشتغالزایی و خوداشتغالی، تهیه رایانه مخصوص نابینایان، کمک هزینه تهیه مسکن و هزینه درمان و سایر خدمات درمانی و لوازم توانبخشی از سوی بهزیستی دریافت می‌کنند.

شرفی افزود: ایجاد بستری مناسب برای یادگیری، مناسب سازی اماکن و معابر عمومی، شکوفا کردن توانایی‌ها، استقلال فرد در تحصیل، کار و پژوهش و سرانجام مشارکت روشندلان در پیشرفت کشور اهداف بلندی هستند که برای آنان متصور هستیم.

وی یادآورشد: روشندلان مانند همه شهروندان برای فعالیت اجتماعی خود نیازمند امکانات هستند، این مساله در کشور‌های پیشرفته به عنوان یک اصل دیده می‌شود که در کشور ما این وضعیت نیازمند توجه بیشتری است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: سازمان بهزیستی به عنوان متولی پیگیری حقوق افراد دارای آسیب بینایی، همواره تمام تلاش خود برای رایزنی با دستگاه‌های اجرایی و نهاد‌های نظارتی برای طرح مسائل نابینایان و پیگیری خواسته‌های آنان را به عمل می‌آورد، اما بدون شک عزم ملی برای ساختن زندگی بهتر برای این افراد مستلزم همکاری تمام بخش‌های جامعه و اجرای صحیح قانون عصای سفید و قانون حمایت از افراد دارای معلولیت است.

برچسب ها: خراسان جنوبی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار