تنها راه مبارزه با سل گاوی شناسایی از طریق انجام تست و حذف یا کشتار دام است.
کد خبر: ۱۱۲۸۳۶۰
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۸ 26 September 2023

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد، شناسایی و مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از مهم‌ترین اهداف دامپزشکی است و سل و بروسلوز از جمله مهمترین این بیماری‌ها هستند، که می‌توانند از طریق مصرف فرآورده‌های لبنی غیر پاستوریزه و آلوده مصرف کنندگان را درگیر کنند.
با توجه به ماهیت مشترک بودن بیماری در انسان و دام و درمان نشدن دام‌ها، تنها راه مبارزه با سل گاوی شناسایی از طریق انجام تست و حذف یا کشتار دام است.
یکی از راه‌های مبارزه و کنترل بیماری‌های دامی، انجام تست‌های غربالگری برای تشخیص دام‌های مشکوک و آلوده و همچنین ردیابی این دو بیماری در کشتارگاه‌ها است.
تست سل با تزریق توبرکولین در یک سوم میانی گردن و همزمان خونگیری از گاو‌های شیری بالای ۱۲ ماه با هدف پایش بیماری بروسلوز انجام می‌پذیرد.
ضد عفونی کردن مرتب جایگاه‌های دام و رعایت اصول قرنطینه‌ای برای انجام اقدامات کنترل و پیشگیرانه از این دو بیماری تاکید می شود.
همچنین در زمینه کنترل و پیشگیری از این دو بیماری و سایر بیماری‌های مشترک میان انسان و دام که واگیر هستند، دامداران همکاری‌های لازم را با گروه های دامپزشکی داشته باشند و از هر گونه حمل و نقل بدون اخذ مجوز‌های بهداشتی_قرنطینه ایی خودداری کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار