طرح مقابله با عوامل و مخازن بیماری پوستی سالَک از ابتدای سال تاکنون در حدود ۸۴ کانون سالک‌خیز استان اصفهان اجرا شد.
کد خبر: ۱۱۲۸۴۰۶
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۳ 24 September 2023

مسئول گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در پانزدهمین سال متوالی، عملیات مقابله با مخازن و ناقلان بیماری سالک در شهرستان‌های سالک خیز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان شامل اصفهان، جرقویه، هرند، کوهپایه، ورزنه، نطنز، اردستان، شاهین شهر و میمه و برخوار اجرا شد.
رضا فدایی با اشاره به آغاز اجرای یک مرحله مقابله با مخزن بیماری یعنی موش در شعاع هزار متری مناطق مسکونی از اسفند پارسال گفت: در نیمه نخست امسال نیز چهار مرحله مقابله با مخزن بیماری و همچنین برنامه‌های سمپاشی و مه‌پاشی بمنظور مقابله با پشه‌های ناقل سالک اجرا شد.
وی گفت: در کنار مقابله با مخازن و ناقلان بیماری سالک، هر سال برنامه‌هایی برای آموزش مردم برای مراقبت در برابر گزش پشه و پیشگیری از مبتلا شدن به سالک نیز در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و مراکز بهداشت اجرا می‌شود.
سالَک یک بیماری پوستی است که بر اثر گزش نوعی پشه خاکی به انسان منتقل می‌شود و ضایعات بد شکل و عوارض اجتماعی، روحی و روانی از پیامد‌های ناگوار این بیماری است.
پزشکان و کارشناسان معتقدند که سالک حاصل در کنار هم قرار گرفتن عوامل مختلف مانند موش ناقل، پشه، انگل و انسان است و برای کاهش آن باید زنجیره بین این عوامل، گسسته شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار