یادداشت: دکتر مهدی ملاحی دانش آموخته علوم سیاسی و تحلیل گر مسائل سیاسی و اجتماعی
کد خبر: ۱۱۲۹۵۹۱
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۳ 02 October 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

به گزارش تابناک هرمزگان دکتر مهدی ملاحی در یادداشتی نوشت:  بدانیم که قدرت موشکی و تأثیرگذاری آن در بازدارندگی تهدیدات نظامی و حفظ امنیت پایدار یکی از عوامل مهم در سیاست‌گذاری و راهبرد‌های دفاعی کشورها است. در عصر نو که جهان به یک محیط بین‌المللی پیچیده و پر از تهدیدات تبدیل شده است، داشتن قدرت موشکی می‌تواند به یک کشور امنیت و استقلال لازم را ارائه دهد. در ادامه برخی از انگیزه‌هایی که می‌تواند در استفاده از قدرت موشکی برای حفظ امنیت پایدار تأثیرگذار باشد بیان می شود:
۱. بازدارندگی و جلوگیری از حملات نظامی: قدرت موشکی می‌تواند به عنوان یک عامل بازدارنده عمل کند. وجود سامانه‌های موشکی پیشرفته، هوشمند و قدرتمند می‌تواند به دشمنان و حاکمان نظامی کشورهای دیگر اعلام کند که هر حمله نظامی به کشور موردنظر با پاسخی سنگین و مهلک مواجه خواهد شد. این بازدارندگی می‌تواند به شکستن اراده دشمنان و پیشگیری از حملات نظامی منجر شود.
۲. تعادل نظامی و حفظ صلح: قدرت موشکی می‌تواند به ایجاد تعادل نظامی و حفظ صلح در منطقه کمک کند. وجود قدرت موشکی قوی در یک کشور می‌تواند مانع تهدید نظامی و حملات نظامی شود و تعادلی در منطقه برقرار کند. این تعادل ممکن است به کاهش رقابت‌های نظامی و افزایش استقرار صلح و ثبات منطقه‌ای منجر شود.
قدرت موشکی می‌تواند به عنوان یک ابزار قدرتمند در حفظ امنیت پایدار و جلوگیری از تهدیدات نظامی عمل کند. این قدرت باعث می‌شود تا کشورها بتوانند به درستی از قدرت موشکی و توانایی دفاعی خود در حفظ امنیت پایدار و بازدارندگی برای تهدیدات نظامی استفاده کنند. داشتن قدرت موشکی به عنوان یک ابزار دفاعی قوی، می‌تواند انگیزه‌ای برای کشورها ایجاد کند تا از تهاجمات نظامی دیگران جلوگیری کنند. در زمینه دفاع موثر از منافع و منابع، قدرت موشکی نقش مهمی در تضمین امنیت ملی و پاسخ به تهدیدات نظامی دارد.
۳. حفظ استقلال: برای هر کشوری، حفظ استقلال و آزادی از تهدیدات خارجی امری حیاتی است. قدرت موشکی، به یک کشور امکان می‌دهد تا به طور مستقل از تهاجمات و تهدیدات نظامی محافظت کند و استقلال خود را حفظ کند.
۴. پیشگیری از جنگ: قدرت موشکی می‌تواند به عنوان یک عامل بازدارنده عمل کند و احتمال وقوع جنگ را پیشگیری کند. وجود یک نیروی موشکی قوی هوشمند می‌تواند از هرگونه عملیات نظامی دشمنان جلوگیری کند و به ایجاد تعادل نظامی در منطقه کمک کند.
۵. حفظ امنیت ملی: یکی از اولویت‌های هر کشور، حفظ امنیت ملی و محافظت از مرزهایش است. قدرت موشکی می‌تواند به یک کشور امکان دهد تا منافع و منابع و مناطق مرزی خود را در برابر تهدیدات نظامی حفظ کند و از نفوذ دشمنان جلوگیری کند.
۶. دفاع از منافع و منابع ملی: قدرت موشکی به یک کشور امکان می‌دهد تا در صورت تهدید به منافع ملی خود، پاسخی قاطع و سنگین را به دشمنان بدهد. این انگیزه به کشورها قدرت دفاعی می‌دهد که در صورت حمله، قادر خواهند بود از خود دفاع کنند و باعث محدود کردن آسیب‌ها می شود.
بطور کلی، قدرت موشکی می‌تواند به یک کشور اعتماد به نفس و قدرت دفاعی بیشتری ببخشد. اما باید توجه داشت که استفاده از قدرت موشکی همراه با مسئولیت‌های بسیاری می‌باشد و نیازمند یک سیاست خارجی هوشمند و تعاملات بین‌المللی سازنده است. استفاده از قدرت موشکی باید همراه با تلاش برای حل منازعات و درگیری ها به صورت دیپلماتیک باشد. همچنین، باید توجه داشت که استفاده از قدرت موشکی در صورت ضرورت و دفاع از منافع و منابع ملی انجام شود و به هیچ وجه به عنوان ابزار تهدید یا تهاجم استفاده نشود.
در پایان، برخی از راهکارهایی که می‌توانند به منظور حفظ و استفاده مناسب از قدرت موشکی مؤثر باشند را ارائه می گردد:
۱. آگاهی از تاریخچه: مطالعه تاریخچه قدرت موشکی و نقش آن در حفظ استقلال و امنیت پایدار کشورها می‌تواند درک ما را از اهمیت و ارزش آن بالا ببرد.
۲. تحلیل و بررسی تهدیدات: مطالعه و تحلیل و بررسی تهدیدات نظامی و امنیتی موجود در جهان و منطقه، می‌تواند ما را به نیازمندی استفاده از قدرت موشکی در حفظ امنیت پایدار و بازدارندگی تهدیدات متقاعد کند.
۳. قدرتمندسازی دفاعی: تلاش برای گسترش و توسعه نیروهای موشکی و تکنولوژی‌های مرتبط با آن می‌تواند کشور را به دستیابی به یک قدرت موشکی قوی و قابل اعتماد ترغیب کند.
۴. تأکید بر صلح و دیپلماسی: علاوه بر قدرت موشکی، تأکید بر راهکارهای دیپلماسی، مذاکره و حل منازعات به صورت صلح‌آمیز می‌تواند انگیزه کشور را برای استفاده صحیح و مسئولانه از قدرت موشکی تقویت کند.
۵. افزایش امنیت منطقه‌ای: همکاری با سایر کشورها در جهت امنیت پایدار منطقه‌ای و تعاملات بین‌المللی سازنده می‌تواند به ما انگیزه بدهد تا قدرت موشکی خود را به عنوان یک عامل استقلال و امنیت پایدار منطقه ارتقاء دهیم.
جمهوری اسلامی ایران قدرت موشکی را به عنوان یک وسیله برای حفظ امنیت پایدار و صلح منطقه ای و بین‌المللی در نظر گرفته است که در این خصوص استفاده مسئولانه و هوشمندانه از قدرت موشکی، همراه با تلاش برای حفظ استقلال و امنیت ملی و تعامل منطقه ای و بین‌المللی سازنده، از راهبردهای جمهوری اسلامی ایران بوده، که می‌تواند به ما و دوستان ما کمک کند تا در جهانی بیش از پیش پیچیده، در صلح، امنیت پایدار و آرامش زندگی کنیم. همانا باید بدانیم، که آرامش مقدم بر آسایش است.
یادداشت خود را با این جمله زیبا به پایان می‌رسانم.
لانِعمَهَ اَهنأ مِن الأمنِ؛
هیچ نعمتی گواراتر از «امنیّت» نیست.
غررالحکم، ج 6، ص 435
انتهای پیام//

برچسب ها: ملاحی ، موشک ، موشکی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار