از هر ۱۰۰ نفر اصفهانی ۸ نفر بیماری قلبی دارند.
کد خبر: ۱۱۲۹۶۴۱
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۹ 01 October 2023

مسئول برنامه پیشگیری و کنترل بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: میزان شیوع سکته قلبی بین بزرگسالان استان اصفهان 7وهفت دهم درصد است که از میانگین کشوری نزدیک به یک درصد بالاتر است.
دکتر رامش حسین‌خانی با بیان اینکه حدود ۳9و 6 دهم درصد از مرگ و میرها در استان اصفهان به علت بیماری‌های قلبی عروقی است، افزود: ۸۰ درصد از مرگ و میرهای ناشی از بیماری های قلبی عروقی نیز به‌دلیل سکته است.
وی با تاکید بر اینکه مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی در مردان یک و نیم برابر زنان است ادامه داد: یکی از مهمترین علت های آن هم کمتر مراجعه کردنِ مردان به مراکز بهداشتی و درمانی برای انجام مراقبت‌ها در مقایسه با زنان است.
مسئول برنامه پیشگیری و کنترل بیماری‌های قلبی عروقی  و دیابت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه در سال ۹۸ و قبل از همه گیری بیماری کووید-۱۹ حدود ۴۱ درصد از مرگ و میرها در استان اصفهان ناشی از بیماری های قلبی عروقی بود و در صدر جدول عوامل فوت قرار داشت،گفت : پس از شیوع کرونا، میزان مرگ و میرهای ناشی از کووید-۱۹ در سال های ۹۹ و ۱۴۰۰ افزایش یافت و سهم بیماری های قلبی عروقی به حدود ۳3 درصد رسید اما این به معنی کاهش بیماری های قلبی عروقی نبود بلکه سهم کرونا در مرگ و میر بیشتر شد.
دکتر حسین‌خانی با بیان اینکه فشار خون، دیابت ،چربی خون ،رژیم غذایی ناسالم ،کم تحرکی ، چاقی ، استعمال دخانیات و قلیان و اضطراب ، از عوامل خطر در ابتلا به بیماری های قلبی عروقی هستند به مردم توصیه کرد تا به مراکز بهداشت مراجعه کنند و هر ساله غربالگری را انجام دهند .
حسین‌خانی به سهم آلودگی هوا در ابتلا به بیماری های قلبی عروقی اشاره کرد وافزود : حدود یک چهارم از سکته ها و بیماری های قلبی ناشی از آلودگی هواست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار