معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور گفت: رییس جمهور قول تسریع در بیمه ۱۰ هزار فعال بخش صنایع دستی را داده‌اند که لیست‌های بیمه آماده شده و امیدواریم قولی که سازمان برنامه بودجه در راستای تامین اعتبار داده است بتوانیم ۱۰ هزار هنرمند واجد شرایط را بیمه کنیم.
کد خبر: ۱۱۲۹۶۹۹
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۲ 03 October 2023

به گزارش تابناک زنجان، مریم جلالی، معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نشست خبری با اصحاب رسانه زنجان در رابطه با بیمه هنرمندان مشغول در رشته‌های صنایع دستی اظهار داشت: بیمه یک مطالبه عمومی است و هنرمندان ما در سطح خیلی وسیعی بر اساس قانون حمایت از هنرمندان برای بیمه خود مطالبه جدی دارند.

معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به اینکه با توجه به شرایط و ناترازی که سال‌ها قبل در صندوق‌های بیمه رخ داد یک قصوری از طرف وزارت‌خانه در حوزه بیمه افتاد، گفت: رییس جمهور قول تسریع در بیمه ۱۰ هزار فعال بخش صنایع دستی را داده‌اند که لیست‌های بیمه آماده شده و امیدواریم قولی که سازمان برنامه بودجه در راستای تامین اعتبار داده است بتوانیم ۱۰ هزار هنرمند واجد شرایط را بیمه کنیم.

وی با بیان اینکه دومین دوره مهر اصالت ملی در مناطق مختلف در حال انجام است، افزود: امیدواریم در سال آینده که نشست بین‌المللی برای مهر اصالت برگزار می‌شود بتوانیم آثار برگزیده‌ای داشته باشیم این در حالی است که سال گذشته ۳۸ مهر اصالت در شورای جهانی بین‌المللی اخذ شد که تعدادی از آن مطلق به زنجان بود.

شهر جهانی شدن به معنای اتصال به توسعه است

جلالی با بیان این مطلب که شورای جهانی صنایع دستی بر این اذعان دارد که ایران قابلیت این را دارد که شهر‌ها و روستا‌های جهانی زیادی داشته باشد، ادامه داد: شهر جهانی شدن و روستای جهانی شدن به معنای اتصال به توسعه است.

معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در رابطه با مالیات هنرمندان صنایع دستی گفت: به هرحال نظام مالیاتی کشور باید یک نظام یک پارچه‌ای باشد و ما هم با این موضوع توجه داریم که مالیات باید برای همه آحاد در یک برابری اتفاق بیفتد.
وی اضافه کرد: قرار بر این شده است که شاخص‌های دهک‌بندی را مبتنی بر شاخص‌های خاص هنرمندان ارزیابی کنیم.

جلالی در پاسخ به خبرنگار فارس در رابطه با رویکرد جدید وزارت میراث به ویژه در حوزه صنایع دستی چیست، گفت: رویکرد جدید وزارت خانه همگرایی بین همه بخش‌ها و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های میراث فرهنگی و گردشگری برای رونق صنایع دستی است.

معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه حوزه اقتصاد ما در صنایع دستی تجلی پیدا می‌کند، ادامه داد: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خود را یک امر فرابخشی می‌داند که همه حوزه‌ها را در بگیرد، به طوری رویکردی در خدمت منافع ملی دارد.

وی در رابطه با صادرات صنایع دستی به فارس اظهار داشت: موضوع صادرات یکی از اصلی‌ترین هدف‌های صنایع دستی است، ما در صنایع دستی در حوزه آموزش هم می‌توانیم صادرات داشته باشیم.

راه‌اندازی هلدینگ صنایع دستی

جلالی با بیان اینکه شرط نخست در حوزه صادرات صنایع دستی، معرفی و تبلیغ است، ادامه داد: ما برای صادرات صنایع دستی هلدینگ راه‌اندازی کرده‌ایم.

معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور با تاکید بر اینکه صادرات صنایع دستی باید به یک دغدغه تبدیل شود، افزود: در حال حاضر ما در پی میز‌های تخصصی گمرگ هستیم چرا که با این روش می‌توان زمینه صادرات را بیشتر فراهم کرد.

صنعت ما، صنعت صادرات محور نیست

وی با بیان اینکه ما برای صادرات باید دانش تجاری براساس شاخص‌های بین‌المللی داشته باشیم، اظهار کرد: صنعت ما صنعت تولید محور است و صنعت صادر محور نیست و این موضوع باید مورد توجه قرار بگیرد.

جلالی با بیان اینکه خوشبختانه صنایع دستی ایران در جهان حرف اول را می‌زند، ادامه داد: ما وقتی محصول را به آن سوی مرز‌ها می‌بریم خواهان دارد، اما باید حواسمان باشد که برای ادامه روند باید هنر را به صنعت تبدیل کنیم.

اتصال هنر به صنعت در زنجان قوی است

معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اضافه کرد: اتصال هنر به صنعت در زنجان خیلی قوی است و این در حوزه ملیله و چاقو نمود بیشتری دارد.

وی با اشاره به اینکه درصدد هستیم که صنایع دستی را وارد زندگی مردم و آن را تبدیل به صنایع زیستی بکنیم، بیان داشت: لازمه این امر طراحی است که دانشگاه‌ها در این حوزه در حال کمک به ما هستند.

جلالی در رابطه با سبزه میدان زنجان نیز گفت: به همت شهرداری، سبزه‌میدان زنجان در سامانه مزایدات گذاشته شده است، امیداورم شرکت‌های خلاق و نوآور مدیریت سبزه میدان را برعهده بگیرند و این تجربه یک الگوی برای سایر استان‌ها شود.

معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان این مطلب که ما دیگر نمی‌توانیم با نگاه سنتی صنایع دستی را هدایت کنیم، ادامه داد: باید کاملا در این حوزه به روز شویم و احتیاج به یک نگاه نوآور داریم.

برچسب ها: زنجان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار