دبیر سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان گفت: جایزه ویژه ابونصر فارابی، جایزه شهید بهنام محمدی، جایزه صنایع خلاق فرهنگی هنری، جایزه گوهرشاد و جایزه ویژه خانواده، ۵ جایزه‌ای است که به بخش های مختلف این دوره از جشنواره اضافه شده است.
کد خبر: ۱۱۳۰۲۲۱
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۲ 04 October 2023

دبیر سی‌ و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان گفت: برگزاری این رویداد بزرگ در اصفهان به بخشی از هویت فرهنگی و ‌هنری این دیار تبدیل شده است.

مجید زین‌العابدین با اشاره به برگزاری بیست و سومین دوره از مجموع سی و ‌پنجمین دوره این جشنواره در شهر اصفهان افزود: افزود: علاوه بر اعتبار، از حیث سینمای ‌حرفه‌ای نیز همگان این جشنواره را به نام اصفهان زیبا می‌شناسند.

وی اظهار داشت: جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوان جزو جشنواره‌های مُعتبر جهان محسوب می‌شود و میان فیلم‌سازان شناخته شده و معتبر است.

دبیر سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان افزود: فیلم‌سازان ایران و دنیا، این جشنواره را به نام شهر زیبای اصفهان می‌شناسند و این دوره، بیست‌ و سومین دوره‌ای است که جشنواره در این خطه برگزار می‌شود.

وی گفت: شهرداری اصفهان با برنامه‌ریزی دقیق، شرایط برگزاری جشنواره را در این شهر فراهم کرد و در این راستا از همراهی خوب مدیریت شهری، هنرمندان و اصحاب رسانه این دیار تشکر می‌کنیم.

وی اسامی داوران بخش ملی سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان را شامل «رسول صدرعاملی» تهیه‌کننده و کارگردان،«حامد جعفری» تهیه‌کننده، «جهانبخش سلطانی» بازیگر، «امرالله احمدجو» فیلمنامه‌نویس و کارگردان و «پوران درخشنده» تهیه‌کننده و کارگردان عنوان‌ کرد و گفت: این افراد اعضای داوران بخش فیلم‌های بلند داستانی بخش ملی جشنواره هستند.

زین‌العابدین همچنین «محمدرضا عرب» کارگردان، «روانبخش صادقی» انیماتور و «مریم اسمی‌خانی» کارگردان را از اعضای هیات داوران بخش کوتاه و پویانمایی این دوره از جشنواره برشمرد.

وی افزود: افتتاحیه جشنواره روز ۱۴ مهر و اختتامیه آن ۲۰ مهر برگزار خواهد شد و زمان نمایش فیلم‌ها نیز بین ۱۵ تا ۱۹ مهر همزمان با هفته جهانی کودک خواهد بود.

وی یادآور شد: در مجموع ۵۵۹ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده که ۳۵۹ اثر مربوط به شرکت‌کنندگان داخلی و ۲۰۰ اثر در بخش خارجی از ۳۹ کشور است.

وی افزود:در نهایت در بخش ملی جشنواره ۱۴ فیلم سینمایی بلند، ۱۲ فیلم کوتاه داستانی و ۱۲ فیلم پویانمایی حضور دارند.

دبیر سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان گفت: در بخش بین‌الملل نیز ۱۳ اثر بلند داستانی از کشورهای مختلف در جشنواره حضور دارند، همچنین یک فیلم بخاطر کیفیت و محتوای مناسب در بخش خارج از مسابقه، نمایش داده خواهد شد.

دبیر سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان خاطرنشان کرد: ۱۲ فیلم کوتاه داستانی و پویانمایی در بخش کوتاه بین‌الملل و در مجموع در بخش رقابتی جشنواره نیز ۶۲ فیلم حضور دارند.

وی تأکید کرد: فیلم‌ها برای داوران در ۲ سینمای "چهارباغ" و "ساحل" اصفهان نمایش داده خواهد بود که یک پردیس مختص داوران پسر و یک پردیس مختص داوران دختر است.

زین العابدین افزود: همچنین سینما "سوره" در چهار نوبت، برای هنرمندان و اصحاب رسانه اکران داشته و از طرفی روزانه پنج نوبت نمایش مُختص اکران دانش‌آموزی است.

وی ادامه داد: ۱۲ فیلم پویانمایی در بخش ملی جشنواره و ۱۳ اثر بلند داستانی از کشورهای روسیه، چین، کره جنوبی، اندونزی، ترکیه، امارات، آلمان، آمریکا، عراق، فرانسه، آرژانتین، ارمنستان و جمهوری چک ‌در بخش خارجی شرکت دارند.

دبیر سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم ۲۲۱ سالن سینمایی جدید به ظرفیت سالن‌های نمایش کشور افزوده شد که این امر امکان حضور بیشتر مردم در سالن‌های نمایش را فراهم کرد.

وی به شعار جشنواره امسال با عنوان «بچه‌ها به سمت قله» اشاره کرد ‌گفت: این شعار بدلیل روحیه کمال‌طلبانه کودکان و با هدف تقویت خودباوری و انگیزه در آنها انتخاب شده است ‌و انتظار می رود مضمون محتوایی جدیدی را پیش روی آثار کودک قرار دهد.

زین‌العابدین گفت: در جشنواره امسال علاوه بر بخش‌های هنری که جوایزی به آن اختصاص می‌یابد، چند بخش ویژه مضمونی از جمله جایزه ویژه ابونصر فارابی، شهید بهنام محمدی، صنایع خلاق و خانواده شاد را نیز در نظر گرفته‌ایم.

وی ادامه داد: در جشنواره علاوه بر بخش‌های هنری که جوایزی به آن اختصاص می‌یابد، چند بخش ویژه مضمونی از جمله جایزه ویژه ابونصر فارابی، شهید بهنام محمدی، صنایع خلاق و خانواده شاد نیز برگزار می شود.

جشنواره از یک رخداد ساده به یک‌ هویت تاریخی تبدیل شده است

شهردار اصفهاننیز در این نشست خبری گفت: جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان از یک رُخداد ساده به هویتی تاریخی برای اصفهان در ۳۰ سال گذشته تبدیل شده است.

علی قاسم‌زاده اطهار داشت: این جشنواره بدلیل اینکه وارد تاروپود این کلانشهر شده، به مثابه گشایش یک افق تازه برای آینده اصفهان است.

وی تاکید کرد: انتظار می رود این جشنواره به سالن‌های اصلی محدود نشود و در کنار اکران فیلم‌ها، در محلات نیز برنامه‌های جانبی آن برگزار شود و در این راستا در مجموع ۲۸۰ عنوان برنامه برای جشنواره امسال پیش بینی شده است.

شهردار اصفهان با بیان اینکه یکهزار نوجوان در قالب داور و خبرنگار در فرایند برگزاری سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان فعالند، گفت: در کنار جشنواره، المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان نیز برگزار می‌شود که تا امروز بیش از ۴٠٠ اثر دریافت کرده است و بر اساس آمار، پیش‌بینی می‌شود نسبت به سال‌های قبل آمار آن افزایش بیشتری داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: امکان حضور کودکان با شرایط خاص در جشنواره فراهم شده است تا آنها نیز در شادی شهر شریک باشند، از طرفی از ۱۸ تا ۲۱ مهر برپایی غرفه‌هایی در سالن اجلاس سران در اصفهان پیش‌بینی شده است و ۸٠ غرفه با مشارکت تشکل‌های فعال برای ارائه خدمات به نوجوان در این مکان برپا خواهد شد.

قاسم زاده با تاکید بر مذاکرات یک‌ سال گذشته‌ گفت: احداث یک صندوق میان اصفهان و بنیاد فارابی از راهکارهای حمایت از فعالان عرصه فیلم کودک در اصفهان است که این امر نشان‌دهنده همراهی ما در سال‌های آینده با این عرصه هنری خواهد بود.

وی یادآور شد: امسال کلید احداث حداقل ۲ سالن سینمای کودک در شهر رویاهای اصفهان رقم زده می شود و امید است در سال آینده از ظرفیت این سالن‌ها نیز استفاده شود.

شهردار اصفهان به برگزاری تورهای گردشگری برای مهمانان خارجی جشنواره نیز اشاره کرد و گفت:هدایایی نیز به آنها تقدیم خواهد شد که بخشی از آن با هویت اصفهان گره خورده اما بهترین معرف فرهنگ اصفهان، کودکان و نوجوان این دیار هستند.

سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوان از پانزدهم تا بیستم مهر ۱۴۰۲ (۷ تا ۱۲ اکتبر ۲۰۲۳) در اصفهان برگزار می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار