رئیس مرکز ملی فرش گفت: ۱۵ کارگزاری تخصصی فرش در کشور راه‌اندازی و ۱۰ هزار شناسه فرش صادر شده است.
کد خبر: ۱۱۳۱۳۱۸
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۷ 11 October 2023

به گزارش تابناک کرمان، فرحناز رافع پیش از ظهر امروز در جلسه کمیته فرش دستباف استان اظهار داشت: کرمان خاستگاه فرش ایران است و دارای جایگاه ویژه‌ای بوده، اما الان فقط فرش راور حرف اول را می‌زند و باید قبل از هر کاری این جایگاه را با فرهنگسازی با همه ابزار و امکانات احیا کنیم.

وی بر استفاده از ابزار‌های مدرن برای معرفی فرش کرمان تاکید کرد و بیان داشت: اکثر استان‌ها در سال گذشته جشنواره خلاقیت و نوآوری فرش را برگزار کردند، اما این جشنواره در استان کرمان برگزار نشد و امسال دغدغه همه مدیران استان این است تا این جشنواره با استفاده از ابزار‌های نوین برگزار شود.

رافع با بیان اینکه فرش‌های ماشینی گاهی از فرش‌های دستباف کرمانی گران‌تر است، ابراز کرد: قالی کرمان با بازاریابی مناسب می‌تواند بازار داخلی را از آن خود کند.

وی تصریح کرد: وقتی بتوانیم فرش را بفروشیم، مشکل تولید و مواد اولیه برطرف می‌شود و مشکل اصلی ما در زمینه فروش است و یکی از تولیدکنندگان بزرگ قالی کشور این قول را داده است تا سه هزار شغل جدید در قالب کارگاه‌های متمرکز قالیبافی در استان کرمان ایجاد کند.

رئیس مرکز ملی فرش تصریح کرد: اصرار ما بر ایجاد کارگاه‌های فرش متمرکز است، زیرا تولید بهتری صورت می‌گیرد، حضور جوانان بیشتر است و ذائقه مردم را با کمک تولیدکنندگان به‌روز دنبال می‌کنیم.

رافع ادامه داد: ۲ هزار و ۵۰۰ سال از عمر فرش ایرانی می‌گذرد و هیچ‌گاه از مشاهیر فرش تجلیل نکردیم و در این دوره آیین تجلیل مشاهیر برگزار شد، اما از بین کرمانی‌ها فردی را نداشتیم، چون کرمانی‌ها در برنامه‌ها شرکت نمی‌کنند.

وی در ادامه سخنان خود از ایجاد کارگزاری‌های تخصصی فرش و ارائه گواهی اصالت و شناسه فرش در کشور خبر داد و گفت: حتی یک تولیدکننده از استان کرمان شناسه کالا را نگرفته است و کارگزاری تخصصی فرش هم در کرمان نداریم.

رافع عنوان کرد: ۱۵ کارگزاری تخصصی فرش در کشور راه‌اندازی و ۱۰ هزار شناسه فرش صادر شده است.

وی در ادامه انتقاد نسبت به عدم مطالبه‌گری کرمانی‌های فعال در حوزه فرش ابراز داشت: چرا در ستاد راهبری فرش از کرمان نماینده‌ای نداریم. از شما فعالان حوزه فرش می‌خواهیم از آنجا که حضورتان در کنار ما مستمر نبوده است، ارتباط با سازمان صمت و مرکز ملی فرش را تقویت کنید و برای توسعه قالی کرمان می‌توانید از تسهیلات بهره ببرید.

رئیس مرکز ملی فرش ادامه داد: فرش شهربابک و راور ملی شده و مرحله بین‌المللی آن‌ها را دنبال می‌کنیم و گلیم سیرجان هم ثبت جهانی شده است.

برچسب ها: کرمان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار