مسئول بیماری‌های خاص و پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه:
مسئول بیماری‌های خاص و پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به وجود ۶ نوع دارو برای درمان بیماران ام.اس، گفت: بیماران ام.اس برای ازدواج و بارداری منعی ندارند.
کد خبر: ۱۱۳۱۹۲۱
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ 15 October 2023
بهنام روندی در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه، اظهار کرد: بیماری ام.اس جزء بیماری‌های خود ایمنی محسوب می‌شود و ماهیت آن فعال شدن سیستم ایمنی بدن علیه خود است.

وی افزود: علائم بروز بیماری ام.اس در افراد مختلف متفاوت است و در بین بانوان تا حدودی شایع‌تر است و بین سنین ۳۵ الی ۴۰ سالگی بروز می‌کند.

مسئول بیماری‌های خاص تصریح کرد: احتمال بروز بیماری در سنین بالاتر کاهش می‌یابد و ممکن است در اثر یک اضطراب بروز کند و به صورت ناگهانی دچار کاهش بینایی شده و به مرور بهبود پیدا می‌کند.

این مسئول بیان کرد: علائم اولیه این بیماری در همه افراد یکسان است و تشخیص آن فقط با ام.آر.آی ممکن است و در این بیماری ممکن است فرد ناگهان دچار کوری و فلج دست و پا شود.

وی ابراز کرد: شدت بیماری در افراد مختلف متفاوت است و ممکن است فرد به صورت خفیف دچار این بیماری شده و کارهای روزمره خود را انجام دهد اما در فرد دیگری روند بیماری سریع باشد.

این مسئول عنوان کرد: ام.اس از نظر بروز علائم مختلف در افراد و پیشرفت آن متفاوت است یک نوع از درمان آن خاص و دیگری درمان نگهدارنده است.

وی بیان کرد: بیماری ام.اس به طور کلی دوره‌های نهفتگی دارد و مهم‌ترین اقدام این است که جلوی بروز حملات بعدی را با دارو بگیریم.

این مسئول عنوان کرد: اگر بیماری در مرحله «حاد» باشد بیمار داروهای خاصی استفاده می‌کند تا سریعا فروکش کند اما داروهای نگهدارنده و پیش‌گیرنده از حملات بعدی متفاوت هستند.

وی ادامه داد: این داروها در مجموع ۶ نوع دارو را شامل می‌شوند و به دلیل اینکه ام.اس جزء بیماری‌های خاص محسوب می‌شود از نظر هزینه تحت حمایت کامل وزارت بهداشت است.

روندی عنوان کرد: دفترچه بیمه به عنوان بیماری‌های خاص نشاندار می‌شود و دارو به صورت رایگان به آن‌ها داده می‌شود، نه تنها بیماری ام.اس بلکه اضطراب سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند.

وی تشریح کرد: افراد مهارت‌های کنترل اضطراب را می‌آموزند لذا برای جلوگیری از این بیماری باید محیط خانه و کار امن باشد.

این مسئول اذعان کرد: هرچند بیماری ام.ا‌س علت ژنتیکی نیز دارد و فرد مستعد بیماری است و باید با مراقبت بیماری را کنترل کند.

وی افزود: بانوانی که دچار ام.اس می‌شوند بر اساس شدت یا مرحله بیماری منعی برای ازدواج و بارداری آن‌ها وجود ندارد.  

روندی عنوان کرد: بسیاری از داروهایی که برای کنترل ام.اس استفاده می‌شوند در باروری منع مصرف دارند و برای بارداری باید توسط متخصص زنان و متخصص مغز و اعصاب مشاوره شود که بیماری نهفته است.

وی خاطرنشان کرد: در طول بارداری دارو را این بیماران خفیف‌تر می‌کنیم تا در طول بارداری خطری فرد را درگیر نکند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار