مدیر عامل اسبق موسسه قدس:
پژوهشگر دین و رسانه و مدیرعامل اسبق مؤسسه مطبوعاتی قدس گفت: امام رضا(ع) ابتدا مسئله و جامعه هدف را به خوبی می‌شناختند و خلأها و نیازهای مخاطب را شناسایی میکردند و بعد محتوا می‌دادند نه مثل ما که حتی نمیدانیم برای چه مخاطبی کار میکنیم.
کد خبر: ۱۱۳۲۷۴۹
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۹ 18 October 2023

به گزارش تابناک رضوی، حمزه واقعی نویسنده، پژوهشگر دین و رسانه و مدیرعامل اسبق مؤسسه رسانه‌ای مطبوعاتی قدس وابسته به آستان قدس رضوی، با بیان حدیثی با ترجمه «خدایا پدیده ها را آنچنان که هستند، به من بنمایان» گفت: در حوزه رسانه در حال حاضر با تعدد رسانه ها و شدت ورود اخبار و فضای مجازی به تعبیری با یاغی گری روبرو هستیم که انواع محتوای خوب یا بد را در خود جای داده و مخاطب را با دنیای مباحث مختلف روبرو کرده است لذا با تاخیر فرهنگی رسانه نگاری موجه شدیم چرا که خیلی از مخاطبان در این فضا سخت گیر شدند و هر پیامی را خصوصا اگر فرهنگی و هویتی و اخلاقی هم داشته باشد، به راحتی نمی‌پذیرند.

وی با بیان اینکه هرزه نویسی ها و ولنگاری محتوایی برخی رسانه ها چنین وضعیتی را برای انتقال محتوا به مخاطب پدید آورده که به سهولت پذیرای هر نوع خوراک خبری نباشند، گفت: گاهی یک تولید رسانه ای مانند آژانس شیشه ای با آنکه تنها یک فضای مشخص و لولکیشن محدود دارد، چنان گیرا و اصولی است که مورد تقدیر هر نوع نگاه و جناحی نیز قرار می‌گیرد لذا خروجی رساه به طور اعم از دیداری و نوشتاری و سینما باید متقن و اصولی باشد تا مخاطب خود را داشته باشد.

مدیرعامل اسبق روزنامه قدس و کارشناس رسانه با اشاره به وضعیت بحرانی کتاب و مطالعه نیز به چاپ متوالی کتاب های موفق اشاره و دلیل این موفقیت را مخاطب شناسی درست عنوان کرد و گفت: در موضوع مثلا آژانس شیشه ای و فیلم‌های مشابه و موفق آن روایت‌نگاری درست اجرا شد که مورد استقبال همه مخاطبان اعم از اصلاح طلب و اصولگرا و اپوزوسیون قرار گرفت.
وی با بیان اینکه ادبیات پایداری با شناخت درست روایت نگاری د ر این زمینه موفق بود، تصریح کرد:ا ساسا وقتی مسئله ای را نمی‌فهمیم، نظام فکری، ذهنی و بینشی ضعیفی خواهیم داشت لذا تصور و نگاه ما بسیط و ساده و کم مایه است پس نظام فکری ضعیف، طبیعتا خروجی بسیار ضعیفی خواهد داشت.

مدیرعامل اسبق روزنامه قدس همچنین ادامه داد: این نوع تصور ضعیف در هر کاری به ویژه رسانه اگر وارد شود نتیجه را ضعیف خواهد کرد و نظام فکری ضعیف خروجی ضعیف تری خواهد داشت.
وی با بیان اینکه امام رضا(ع) رسانه‌ای ترین امام تاریخ در میان انبیاء و اولیاء است، ابراز داشت: دلیل این ادعا این است که ایشان از لحظه ای که مدینه حرکت میکند به همه می‌فهماند که این سفر به جبر است نه به اختیار؛ ایشان در این مسیر مستمر کار بینشی و رسانه‌ای می‌کند و حتی نماز بارانی که میخواستند اقامه کنند نیز تبدیل به یک جریانی شد که مامون را درخوف و اضطرار قرار میدهد.

واقعی با اشاره به انجام مناظره هایی که امام رضا علیه السلام داشتند نیز با بیان اینکه مناظره کاملا کاری فکری بینشی و رسانه‌ای است، تصریح کرد: در این مناظرات امام با قدرت و صلابت و متقم و ویراستاری شده و دقیق صحبت کردند و افراد مقابل را به زانو در می‌آورد که نشان گر این است که ایشان شیعه را نظام فکری داده اند.

وی با اشاره به نظام فکری امام رضا در رابطه با کارویژه ایشان در ایران اظهار داشت: امام رضا کاری کرد که شیعه دوازده امامی اقلیتی به یک اکثریت قریب به اتفاق در ایران تبدیل شود که این روند یک کار قوی رسانه‌ای بود و مسیر حرکتش نیز رسانه ای بود که با اقتضائات زمانه ای که بود این حرکت را رقم زد.
مدیرعامل اسبق روزنامه قدس و کارشناس رسانه با اشاره به جامعیت نگاه و اثرگذاری بینش امام رضا، افزود: امام رضا ابتدا مسئله و جامعه هدف را به خوبی می‌شناختو خلأها و نیازهای مخاطب را شناسایی میکرد و بعد محتوا می‌داد نه مثل ما که حتی نمیدانیم برای چه مخاطبی کار میکنیم.

وی با بیان اینکه چون نظام فکری و بینشی ما قوی نیست، خروجی هم به تبع ضعیف خواهد شد، خاطرنشان کرد: در واقع گاهی حتی نباید کاری کرد به حای اینکه کار ضعیفی خروجی شود چرا که همان کار ضعیف محتوای اصلی را نیز به حاشیه خواهد برد.
واقعی با اششاره به سخن امام رضا مبنی بر اینکه «اگر مردم زیبایی های کلام ما را می‌دانستند، حتما دنبال ما می‌آمدند»، گفت: در روزگار ما همه چیز از رسانه آغاز میشود در رسانه پخته و به خورد مخاطب داده میشود لذا باید ببنیم تا چه میزان این خوراک را با بینش و آگاهی و اشراف به مخاطب ارائه می‌کنیم.

وی ژرف اندیشی و وسعت نگاه را لازمه کار رسانه دانست و گفت: اینها مقدمه ای است برای اینکه در ترویج فرهنگ رضوی موفق باشیم در حالی که نوشتن ها و گفتن های کم حاصل و بی حاصل مخاطب ندارد و ما با کوچ مخاطبان فرهنگی دینی مواجهیم که یک خطر جدی است.
این کارشناس رسانه ای خاطرنشان کرد: امروزه در انبوه و تکثر رسانه ها با کثرت ظهورات در رسانه موجه هستیم که اگر بتوانیم با بیتنش و نگرش درست و حکیمانه و عاقلانه این ها را در یک افق معنایی هدایت کنیم موفق شدیم وگرنه با این تکثر و کثرت ظهورات مغلوب میشویم؛ اگر چه خود تکثر میتواند مانند یک قالی زیبا شود که نیازمند سلیقه است تا در یک افق معنایی جمع شوند.
وی ادامه داد: اگر رسانه بخواهد به رسالت خود عمل کند باید بگوییم که رسانه‌ها پیامبران، دیده بانان و رصدگران این جامعه هستند لذا باید دید رسانه تا چه میزان با این وظیفه خود در دیده بانی آگاهی دارد؛ این موارد شعار نیست بلکه حقیقت است چرا که در رسانه های معاند اطلاعات موثقی داریم که با لباس فرم نظامی تولید محتوا و تخریب محتوای مقابل را میکنند.

مدیرعامل اسبق روزنامه قدس و کارشناس رسانه گفت: در داخل نیز من بارها دیده ام که نخوانده یک محتوای مشکل دار را یک رسانه کپی کرده و نشر می‌دهند در حالی که مطمئنم اگر مطلب را کامل می‌خواند و یا بینش بیشتری داشت این کار را نمی‌کرد.
وی با تأکید بر لزوم رصد صحیح موضوعات توسط رسانه نیز ابراز داشت: رسانه معماران ذهنیت جامعه و هم معماران ذائقه و هم زیبایی شناسی جامعه هستند چرا که برای تغییر یک جامعه گاهی نیاز است که از منظر زیبایی شناسی وارد شد لذا رسانه باید در این موارد اشراف داشته باشد.

واقعی تاکید کرد: در کار رسانه باید آرمان مشخصی داشت و نسبت به حرف و محتوایی که ارائه می‌دهید باورمند بود اما الان خطرناکترین کار این است که بخواهیم کار رسانه ای متوسط و ضعیف انجام دهیم چرا که شرایط کنونی نیازمند کار قوی و عالی است.
وی با بیان اینکه سخنان رهبری در هر موضوع و حیطه ای کاملا اصولی کارشناسی و راهبردی است بر لزوم توجه به این مهم در فعالیت های رسانه ای نیز تاکید و تصریح کرد: ما خبرنگاران را توانمندسازی نکرده ایم و که نگاه عمیق یا موضع مشخص داشته باشند تا دغدغه مند و مسئله شناس عمل کنند.

مدیرعامل اسبق روزنامه قدس و کارشناس رسانه ادامه داد: در غیر این صورت سويه های خوب با کارنابلدی و عدم اشراف از بین رفته و تلف میشود یا حتی یک یويه بدی که نباید بدان پرداخته شود را به خوبی میپردازند و کار را به جای دیگری می برند.
وی با بیان اینکه برای رسانه موضوع نداشتن و موضع نداشتن یک خطر جدی است، یادآور شد: ما الان جامعه هدف را به درستی نمی شناسیم و دغدغه و نیازها و خلأهای آن را اشراف نداریم با سوژه های دم دستی جلو میرویم که به کار مخاطب نمی آید در حالی که کار رسانه هدفگذاری درست می‌طلبد.
واقعی با بیان اینکه خروجی برخی رسانه ها به اصطلاح این می شود که آنچه ما می‌خواستیم واقع نشد و آنچه واقع شد را ما نمی‌خواستیم، تشریح کرد: باید افق دید و زاویه نگری خبرنگار و دبیران و مدیران رسانه ها بررسی شود محتوا و بینش و ژرف نگری و افق گشایی هر رسانه باید محرز شود تا اثرگذاری آن ارزیابی گردد.
به تأکید وی، ما در ترجمان ترویج فرهنگ رضوی اگر نگویم خیلی ضعیف اما ضعیف عمل کرده‌ایم اگر چه کار کمی زیاد شده و کار سخت افزاری نیز زیاد بوده اما فرهنگ رضوی با این موارد به هدف نمیرسد و نیازمند تفکر و بینش و نگاه های اعتلا یافته و شناخت محور و بینش زا است.

واقعی با اشاره به سخن امام علی مبنی بر اینکه ارزش هر کس به وسعت نگاه اوست، عنوان کرد: ما باید هم دانش و هم بینش و هم فعالیت مفید داشته باشیم اما داشتن بینش در کار رسانه کاربرد بیشتری دارد که از داشتن دانش لازم تر است.
این کارشناس رسانه ای افزود: در این حوزه ابزار دانش ما واقعا ضعیف عمل کردیم در حالی که باید کارویژه های بیشتر و اصولی تر را رقم می زدیم که اتفاق نیفتاده اما امام رضا خودش در بدترین شرایط کار درست رسانه ای شکل داد و کشور شیعی ایران حاصل این کار رسانه ای اوست.

وی متذکر شد: ما باید به یک نگرش و نگارش فرهنگ رضوی خوب عمل نکرده ایم در حالی که سوژه های بسیار خوبی وجود دارد چه در رسانه یا در سینما ؛ لذا نیازمند یک کار رسانه ای توام با اعتقاد هستیم.
واقعی بیان داشت: شتاب رسانه ای زمانی موثر است که همراه با نگاه محکم وقوی و متقنی باشد و اندیشه اصولی داشته باشد تا این اندیشه و تفکر با شتاب رسانه ای درست به مخاطب عرضه و مورد پذیرش واقع شود چرا که سلیقه و مخاطب شناسی بسیار راهگشا و نتیجه بخش است.

وی با تأکید بر اینکه در حوزه معارف اهل بیت ع و فرهنگ رضوی باید به دنبال بازکشف ظرفیت های بیانی تازه باشیم ادامه داد: در این صورت است که ما میتونیم به ترجمان فرهنگ رضوی کمک کنیم و در حوزه دین و اندیشه و فرهنگ و معارف اهل‌بیت و امام رضا باید کماندوهای رسانه ای تربیت کرده و پرورش دهیم.
این کارشناس رسانه ای ادامه داد: در راستای تحقق این هدف باید از افراد سطحی نگر و سطحی نویس و متوسط نویس بپرهیزیم و محتوای کارشناسی و حرفه ای و قوی داشته باشیم و زبان و سلیقه مخاطب را به خوبی شناسایی کنیم که اگر شناخت خوبی را را ارائه نداد لااقل افق گشایی های خوبی را رقم بزند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار