با هدف آفرینش محتوای فرهنگی، هنری و ادبی با محوریت هنر خوشنویسی نستعلیق و ادبیات شاهنامه، معرفی و گرامیداشت هنرمندان آثار خوشنویس شاهنامه فردوسی، استعدادیابی هنرمندان نوجوان و جوان و برقراری پیوند بیشتر میان هنر و هنرمندان با جامعه فرهنگی و فرهنگ دوست، دومین جشنواره ملی خوشنویسی نستعلیق شکوه شاهنامه برگزار می‌شود.
کد خبر: ۱۱۳۳۱۸۱
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۱ 21 October 2023

به گزارش تابناک رضوی، علی اشرف صندوق آبادی، نایب رئیس شورای عالی خوشنویسان ایران در نشست خبری دومین جشنواره ملی خوشنویسی نستعلیق شکوه شاهنامه که در سالن عروسکی مجتمع فرهنگی هنری امام رضا(ع) برگزار شد، گفت: جشنواره شکوه شاهنامه یک تفاوت با دیگر حرکت‌های فرهنگی هنری در کشور دارد، که این جشنواره معرفی زبان فارسی است. حکیم فردوسی در حوزه خرد‌، دانش و معرفت پراکنی سهم بسزایی دارد.

وی افزود: خوشنویسی هنری است که با ادبیات، قرآن، احادیث و فرامین عمیق نزدیک است. خوشنویسی معرف تاریخ، ادب و فرهنگ است و چه زیباست سخن فردوسی با زبان خوشنویسی آراسته گردد. ما شاهد بودیم دور اول این جشنواره فراتر از انتظار برگزار شد. امسال نیز انتظار جشنواره‌ با شکوهتر از دور قبل باشد.

سید حیدر موسوی، عضو شورای سیاستگذاری جشنواره نیز بیان کرد: سال گذشته احساس این بود، جامعه خوشنویسی از فردوسی فاصله گرفته‌اند و فکر نمی‌کردیم اتفاق خوبی بیفتد، اما با توجه به برنامه‌های دبیرخانه و شورای سیاست‌گذاری، جشنواره به سمتی رفت که اولین دوره موفق برگزار شود.

وی با بیان اینکه جشنواره محل رشد جوانان است و خیلی از اساتید خوشنویس در زمان جوانی در جشنواره‌ها شرکت می‌کردند که باعث رشد آنها بود، ادامه داد: امسال سعی کردیم، نگاه تخصصی‌تر شود.تعداد داوران بیشتر شد. هنرمندان خوشنویسی امسال در رشته تخصصی خود شرکت می‌کنند و در آن داوری می‌شوند.

این استاد خوشنویسی تاکید کرد: خط شعر فارسی و نگاه ایرانی خط نستعلیق است. یکی از اهداف جشنواره خلق آثار ارزشمند از اشعار فردوسی است. اگر هر هنرمند خوشنویس سه اثر بنویسد می‌تواند به اهداف جشنواره کمک کند. انتخاب اثر اصلی جشنواره توسط هیات داوران، در راستای چشم طلایی است که انتخاب بهترین را انجام می‌دهد.

رسول مرادی، عضو شورای سیاستگذاری دومین جشنواره ملی خوشنویسی نستعلیق شکوه شاهنامه، بیان داشت: خوشحالم شهر ما مشهد، قطب فردوسی شناسی است. اگر فردوسی نبود، زبان فارسی نیود و اگر فارسی نبود، ایرانی وجود نداشت. حکیم ابوالقاسم فردوسی یک تنه زبان، فرهنگ و هویت ما را حفظ کرد. او فردی دارای ثروت و مکنت بود اما در ۳۰ سال نگارش شاهنامه همه آن را در این راه از دست داد.

وی با بیان اینکه شاهنامه کتاب ملی ما و تفسیر قرآن است، اظهار کرد: هر چه برای فردوسی انجام دهیم برای خودمان و آینده فرزندانمان است. اگر فردوسی نبود حافظ، سعدی و مولانا هم نبودند. بزرگانی که بوجود آمدند نتیجه زحمات فردوسی هستند. بزرگترین دانشگاه های دنیا افتخار می‌کنند که کرسی زبان فارسی دارند.

این استاد خوشنویسی، نگارنده شاهنامه تصریح کرد: شب و روز آرزو داشتم اتفاقی بیفتد که بتوانم شاهنامه را بنویسم، که خوشبختانه مقدمات آماده شد و ۲۴ ساعته این کار را انجام دادم. تصمیم جدی گرفته بودم که یا جانم را در این کار بگذارم و با اینکه کتابت شاهنامه را تمام کنم.

هادی سیدخوانی، دبیر جشنواره نیز در این نشست خبری عنوان کرد: جشنواره شکوه شاهنامه به لطف خدا و به برکت نام فردوسی به دومین گام خود رسید. در اولین دوره استقبال خوب شهروندان و هنرمندان را داشتیم که انگیزه‌ای شد تا گام دوم را استوارتر برگزار کنیم.

وی با بیان اینکه آمده‌ایم که به سی سال رنج فردوسی آفرین بگوئیم، ادامه داد: فردوسی فقط یک حماسه سرا نیست بلکه شخصی است که به همه ما ادب آموخت. ابن دوره جشنواره را قصد داریم طوری برگزار کنیم که در کشور نام فردوسی بلند شود و نام مشهد، توس و اهالی فرهنگ و ادب کشور را داشته باشیم.

دبیر دومین جشنواره شکوه شاهنامه اظهار کرد: موضوع امسال جشنواره، فرهنگ است. دنبال آن هستیم مقداری از فرهنگ را درحد توان به منزل ایرانی‌ها ببریم و از زبان هنر خوشنویسی به منزل ایرانیان ورود کنیم.

سیدخوانی با اشاره به اینکه تنها جشنواره تخصصی نستعلیق در کشور است، گفت: بخاطر تخصصی بودن جشنواره، داوری‌ها نیز تخصصی شده است. داوری‌ها در سه بخش جداگانه چلیپا و کتابت، قطعه و سطر و سیاه مشق انجام خواهد شد و نفرات اول تا سوم در اختتامیه که اردیبهشت ۱۴۰۳ خواهد بود، معرفی خواهند شد.

عضو شورای سیاستگذاری جشنواره تصریح کرد: موضوع تمامی آثار اشعار فردوسی است. انتخاب فرم، قالب ارائه اثر، ترکیب و دیگر تمهیدات خلق اثر در اختیار هنرمند است. هر متقاضی مجاز است یک تا سه اثر را در وبسایت جشنواره بارگذاری نماید. در صورت ارسال دو یا سه اثر، انتخاب اثر اصلی توسط هیات داوران صورت می‌گیرد.

وی با معرفی، اساتید غلام حسین امیرخانی، علی شیرازی، سید حیدر موسوی، علی اشرف صندوق آبادی و رسول مرادی به عنوان داوران دومین جشنواره ملی خوشنویسی نستعلیق شکوه شاهنامه، تصریح کرد: جوایز نفرات اول تا سوم، تندیس جشنواره، سپاس نامه و به ترتیب مبالغ ۳۰۰، ۲۰۰ و ۱۰۰ میلیون ریال جایزه نقدی است. همچنین به جهت قدرشناسی به ۵ نفر از بانوان خوشنویس برتر، به جهت شناسایی و تشویق خوشنویسان خردسال و نوجوان به سه نفر، هر کدام مبلغ ۵۰ میلیون ریال به همراه تندیس جشنواره و سپاس نامه تقدیم خواهد شد.

شایان ذکر است: بر اساس فراخوان منتشره، آخرین مهلت ثبت نام و ارسال تصویر آثار، ۵ اسفند همزمان با سالروز پایان سرایش شاهنامه، اعلام نتایج راه‌یافتگان به جشنواره ۱۵ فروردین ۱۴۰۳، مهلت ارسال اصل آثار، ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ و برگزاری آئین پایانی اردیبهشت ۱۴۰۳ همزمان با هفته نکوداشت فردوسی خواهد بود.

تصویر آثار باید با درج مشخصات خالق اثر، شامل نام و نام خانوادگی، سال تولد، شماره همراه و نشانی، در وبسایت جشنواره به آدرس shokooheshahnameh.com بارگذاری گردد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار