استاندار آذربایجان‌غربی در تشریح نتایج سفر به سوریه:
استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به سفر سه روزه به همراه مدیران و فعالان اقتصادی استان به سوریه گفت: چشم انداز مراودات استان با سوریه بسیار روشن است و توسعه این ارتباطات را در آینده خواهیم داشت.
کد خبر: ۱۱۳۳۵۴۲
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۷ 23 October 2023

به گزارش تابناک آذربایجان غربی، محمدصادق معتمدیان با بیان اینکه این سفر در راستای اجرای سیاست های دولت سیزدهم در حوزه توسعه دیپلماسی منطقه ای و ادامه توافق کلان بین ایران و سوریه در سال جاری صورت گرفت، افزود: باید توجه داشته باشیم که استان ها نیز می توانند نقش ویژه ای در توسعه و تعمیق روابط بین ۲ کشور داشته باشند که آذربایجان‌غربی در این خصوص، پیشگام بوده است.

 

وی اضافه کرد: در این سفر هیاتی اقتصادی با حضور فعالان بخش اقتصادی آذربایجان غربی در تشکل های صنفی و اتاق بازرگانی، بخشی از مدیران اقتصادی استان و نماینده سردشت و پیرانشهر حضور داشتند.

 

وی با بیان اینکه جمهوری عربی سوریه دارای ۱۴ استان است، اظهار کرد: در این سفر سه روزه، هیات اعزامی از آذربایجان غربی به سه استان دمشق، حلب و لاذقیه سفر داشتند و با مسوولان آنها به رایزنی پرداختند.

 

استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: لاذقیه است به علت بندری بودن و قرار گرفتن در بین پنج استان مهم اقتصادی سوریه ظرفیت های بالایی داشت که در این سفر با استاندار آن و همچنین مسوولان و فعالان اقتصادی این منطقه گفت و گو شد.

 

معتمدیان با اشاره به اینکه حلب به عنوان پرجمعیت ترین و اقتصادی ترین استان سوریه شناخته شده است، گفت: در این سفر، علاوه بر دیدار با مسوولان این استان، بازدیدی هم از منطقه شیخ نجار این استان و واحدهای صنعتی موجود در آن داشتیم و با توانمندی ها و البته نیازهای این منطقه آشنا شدیم.

 

وی از حضور مدیران آذربایجان غربی در این سفر سه روزه در استان دمشق نیز خبر داد و افزود: در دیدار با مسوولان این استان نیز توانمندی ها و پتانسیل های استان معرفی شد و تلاش کردیم شناخت خوبی را نسبت به استان، توانمندی ها، ظرفیت ها و موقعیت ژئوپلتیکی ایجاد کنیم که بسیار موثر بود.

 

استاندار آذربایجان غربی اظهار کرد: توانمندی در تجارت بین الملل، فعالیت پایانه های موثر در استان، قرار گرفتن در مسیر عبور کریدورهای بین المللی، ظرفیت های گردشگری و کشاورزی و همچنین توان ترانزیت کالا به دلیل موقعیت مهم و قرارگرفتن در مسیر ترانزیتی اروپا از جمله قابلیت هایی بود که در این سفر ذکر شد و مورد توجه مسوولان سوری نیز قرار گرفت.

 

معتمدیان دیدار با فعالان بخش اقتصادی و مسوولان اتاق های بازرگانی، صنعت، گردشگری و کشاورزی سوریه را از دیگر برنامه های صورت گرفته در این سفر عنوان کرد و ادامه داد: در این سفر، بازدیدی از منطقه آزاد سوریه در شرق دمشق داشتیم که ظرفیت خوبی برای سرمایه گذاری محسوب می شود و البته واحدهایی هم در آن توسط شرکت های ایرانی ایجاد شده که با آنان نیز تبادل نظر شد.

 

وی دیدار با وزیر اقتصاد و رییس کمیسیون مشترک ایران و سوریه را از جمله دیدارهای بسیار مفید در این سفر دانست و اضافه کرد: در این دیدار معاون وزیر اقتصاد سوریه و معاون اقتصادی استاندار آذربایجان غربی به عنوان نمایندگان دوطرف برای تبادل نظر و ایجادکننده زمینه برای توسعه روابط و آغاز فاز جدید همکاری ها معرفی شدند که اقدامات لازم در این خصوص از طرف معاونت استانداری آذربایجان غربی صورت خواهد گرفت.

 

وی با اشاره به دیدار با وزیر راه سوریه گفت: متاسفانه در حال حاضر، مسیر گرانی بین ایران و سوریه وجود دارد که در این دیدار سعی شد راهکارهای ارزان کردن این مسیر با استفاده از ظرفیت های ایجاد شده جاده ای و ریلی در آذربایجان غربی مورد بحث قرار گیرد.

 

استاندار آذربایجان غربی افزود: در این سفر مقرر شد که با هماهنگی وزارت خارجه و وزارت راه و شهرسازی به عنوان رییس کمیسیون مشترک ایران و سوریه، زمینه های اقتصادی کردن و توجیه پذیر بودن تجارت در این منطقه فراهم شود تا تجارت امن و پرفایده را برای تجار دوطرف با استفاده از ظرفیت های استان ایجاد کنیم.

 

معتمدیان با تاکید بر اینکه در هر ارتباط اقتصادی باید انتفاع دوطرف مورد توجه قرار گیرد تا زمینه ارتباط بیشتر و بهتر به ویژه در حوزه مراودات بین المللی فراهم شود، اضافه کرد: عزم سیاسی ۲ کشور ایران و سوریه بر توسعه روابط اقتصادی فعالان و بازرگانان است که آذربایجان غربی در این خصوص می تواند در بخش های مختلف به ویژه حمل و نقل کالا ظرفیت بسیار خوب خود را نشان داده و در کاهش هزینه های حمل و نقل کالا بسیار موثر باشد.

وی با بیان اینکه میزان مبادلات ۲ کشور ایران و سوریه در سال گذشته مطابق ظرفیت های دوطرف نبود، اظهار کرد: با توجه به بازگشت امنیت به سوریه و تعامل ایران و سوریه در حوزه های مختلف اقتصادی، امیدواریم این میزان افزایش یافته و آذربایجان غربی نیز در این مسیر نقش خود را به خوبی ایفا کند.

 

استاندار آذربایجان غربی افق ارتباطات این استان با استان های مختلف سوریه را روشن ارزیابی کرد و افزود: البته ما وظیفه داریم زیرساخت‌ها را فراهم کنیم و باید برای توسعه بیشتر روابط، بخش خصوصی دوطرف به ویژه در آذربایجان غربی فعالتر باشند تا بتوانند از زیرساخت های فراهم شده بیشترین استفاده را ببرند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار