رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: ٢٨٩ واحد صنعتی دام سبک در استان کرمانشاه فعال است که تولیدات مازاد بر نیاز به خارج از استان صادر می‌شوند.
کد خبر: ۱۱۳۳۶۲۱
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۵ 23 October 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از خبرآنلاین علی چاله چاله، اظهار کرد: سه میلیون راس دام سبک در استان کرمانشاه وجود دارد که ۴٠ درصد از آن در اختیار عشایر است و ۶٠ درصد در واحدهای صنعتی و در بخش روستایی نگهداری می‌شوند.

وی افزود: حدود ١٢۶ واحد صنعتی گوسفند داشتی، ١۶٣ واحد پرواربندی بره و سه واحد بز داشتی در استان کرمانشاه وجود دارد که مجوز صنعتی دارند و در مجموع ٢٨٩ واحد صنعتی در بخش دام سبک در استان کرمانشاه فعال است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد کمتر از پنج درصد دام استان کرمانشاه در واحدهای صنعتی هستند و دام ما بیشتر در روستاها و توسط عشایر در قالب ییلاق و قشلاق و زیست بوم های عشایری (سنتی) نگهداری می‌شوند.

وی گفت: استان کرمانشاه با توجه به شرایط طبیعی خوب دامداران و جمعیت دامی، مازاد بر نیاز استان تولید گوشت دارد و از استان‌های تأمین کننده دام کشور از جمله پایتخت است.

این مسئول اضافه کرد: سالانه بالغ بر ۵٠٠ هزار راس دام به شکل زنده از استان به سایر استان ها صادر می‌شود و در سنوات گذشته صادرات دام به خارج از کشور هم داشتیم.

وی گفت: بر اساس برآوردها حدود ۴٢ هزار تن تولید گوشت قرمز در استان کرمانشاه وجود دارد در حالی که نیاز استان حدود ٢۴ هزار تن است که ۶٠ درصد از آن (١۴ هزار و ۴٠٠ تن) از طریق گوشت دام سبک تأمین می‌شود.

چاله چاله تأکید کرد: سال گذشته با تغییر در ارز ترجیحی و افزایش قیمت نهاده‌ها و خشکسالی جمعیت دام ها در استان کرمانشاه کاهش یافت اما در سال زراعی جاری با شرایط بارندگی خوب و علوفه مناسب روند افزایشی و قیمت‌ها مناسب و تمایل دامداران به نگهداری دام بیشتر است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار