رئیس جهاد کشاورزی فارس گفت: اولین گزارش مشاهده آفت برگ خوار پائیزه در استان از شهرستان داراب دریافت شده است.
کد خبر: ۱۱۳۳۸۸۸
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۳ 24 October 2023

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: شورای کشاورزی استان با پیگیری مصوبات گذشته این شورا با دستور کار ارائه گزارش‌های مدیریت آفت قرنطینه‌ای برگ خوار پاییزه، تولید گندم و طرح جهش تولید در دیمزار‌ها برگزار شد.
مجتبی دهقان پور در این نشست با اشاره به اینکه کرم برگ خوار پاییزه یکی از آفات مهم قرنطینه‌ای در دنیاست و یک ارتش پیاده نظام به شمار می‌آید، گفت: اولین گزارش مشاهده آفت برگ خوار پائیزه در استان فارس از شهرستان داراب دریافت شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه نمونه‌های این آفت توسط سازمان حفظ نباتات کشور به لحاظ ژنتیکی بررسی و تائید شده است، گفت: آفت برگ خوار پاییزه پلی فاژ و به بیش از ۷۰ خانواده و ۳۷۵ گونه گیاهی خسارت می‌زند و تهدیدی برای تولید محصولاتی مثل ذرت و پنبه به شمار می‌آید.
وی با بیان اینکه تشکیل ستاد بحران و ستاد پایش و کنترل آفت در استان و شهرستان‌ها و ارائه گزارشات و اقدامات انجام شده به صورت هفتگی و تشکیل شبکه‌های مراقبت شهرستانی با مسئولیت مدیر شهرستان و حضور همه کارشناسان شهرستان‌های استان در دستور کار جهاد کشاورزی است، افزود: انتظار می‌رود اهمیت موضوع از سوی شورای تامین استان به شورای تامین شهرستان‌ها ابلاغ و برای برداشت مزارع آلوده احتمالی دستورات لازم صادر شود.
او در ادامه به ارائه گزارش طرح جهش تولید در دیمزار‌های استان فارس پرداخت و گفت: در سال زراعی گذشته برای اولین سال این طرح در ۱۶ شهرستان و در بیش از ۲۴۶ هزار هکتار به اجرا در آمد در حالی که تعهد استان حدود ۲۱۱ هزار هکتار بود.
دهقان پور با اشاره به اینکه استان فارس در سال زراعی گذشته در اجرای طرح جهش تولید در دیمزار‌ها در ارزیابی ذیل شاخص‌های ۱۳ گانه حائز رتبه دوم کشوری شد، بیان کرد: در قالب اجرای این طرح موفق به کسب رتبه اول سطح کشت به ابلاغ در کشور، رتبه اول سطح کشت گیاهان دارویی در کشور، رتبه سوم حفظ ۳۰ درصدی بقایای گیاهی و جذب بیش از ۱۰۰ درصدی تسهیلات ادوات به مبلغ ۷۰ میلیارد و ۷۷۰ میلیون تومان شدیم.
به گفته وی؛ ارائه تسهیلات کم بهره و پرداخت یارانه برای خرید اداوات مورد نیاز به شهرستان‌های مجری بر اساس سطح ابلاغی، تامین بذرمال، کود‌های ریز مغذی، کود‌های پایه و اسید‌های آمینه، تامین سموم مورد نیاز به منظور کنترل علف‌های هرز، آفات و بیماری ها، تامین اعتبارات لازم برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی و تامین اعتبارات لازم مزارع الگویی و نمایشی از جمله نقاط قوت طرح جهش در سال زراعی گذشته بوده است.

سود ۴۵۰ میلیارد تومانی طرح جهش تولید در دیمزار‌های فارس
دهقان پور اضافه کرد: مقایسه عملکرد مزارعی که در طرح جهش تولید در دیمزار‌ها مشارکت داشته اند و موارد مد نظر طرح را رعایت کردند در مقابل مزارع دیمی که خارج از طرح بوده اند بسته به شرایط مزرعه و میزان رعایت موارد طرح، افزایش عملکرد از ۵ تا ۳۳ درصد را نشان می‌دهد که این مهم افزایش درآمد تقریبی ۴۵۰ میلیارد تومانی برای دیمکاران به دنبال داشته است.

این مقام مسئول می‌افزاید: برنامه اجرایی طرح جهش تولید در دیمزار‌های استان فارس در سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ در ۱۸ شهرستان در قالب مجری و در سطح ۲۵۰ هزار هکتار برنامه ریزی شده است و تلاش می‌شود که ادوات تعیین شده برای هر شهرستان طبق برش ارسال شده جذب و پروژه‌های کشت با کارنده مستقیم بدون شخم و حفظ حداقل ۳۰ درصد بقایای گیاهی در سطح ۷۴ هزار هکتار به اجرا درآید.
او ایجاد سایت‌های الگویی و پایگاه نوآوری دیم برای محصولات مختلف طرح جهش تولید، اجرای به هنگام مدیریت عوامل زیان رسان در عرصه‌های تحت نظارت، ثبت به هنگام و دقیق داده‌ها در سامانه دیمزارها، اجرای پروژه کشت عمود بر جهت شیب در سطح ۷۴ هزار هکتار، تبدیل آیش زرد به سبز با ذکر نام کشاورزان طرف قرارداد در سطح ۴۰ هزار هکتار و رعایت تراکم بهینه بذر مصرفی در سطح ۱۲۵ هزار هکتار را از دیگر برنامه‌های اجرای طرح مذکور در سال جاری عنوان کرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: طرح مدیریت همبست آب، انرژی و غذا در در اراضی و باغات منطقه خسرو شیرین شهرستان آباده در سطح حدود ۵۷۰ هکتار عملیاتی شده است. با اتخاذ این رویکرد و سیستم، مصرف نهاده‌ها کاهش می‌یابد و کیفیت محصولات تولیدی افزایش خواهد یافت.
به گفته وی؛ به منظور اجرای طرح همبست تا کنون نظام آب بران متناسب با اهداف طرح و تعیین حقابه‌های ذی نفعان تشکیل، تسهیل گری اجتماعی برای تجمیع منابع آبی انجام، کاداستر شبکه تامین آب و به دست آوردن نیاز آبیاری هر قطعه کشاورزی پیاده سازی، طراحی و تصویب فنی طرح هیدرولیکی بر اساس رویکرد امنیت آب، غذا و انرژی انجام و بانک اطلاعاتی جامع پروژه انجام شده است.

خودیاری ۱۲ میلیارد ریالی برای اجرای طرح همبست در آباده
دهقان پور از نقشه برداری الگوی کشت، خرید لوله‌ها و جمع آوری خودیاری‌های مردمی به میزان ۱۲ میلیارد ریال برای اجرای طرح همبست نیز یاد کرد و افزود: ۱۰۰ میلیارد ریال از محل سامانه‌های نوین آبیاری و ۱۶ میلیارد ریال از محل طرح هوشمندسازی سامانه‌های نوین آبیاری توسط وزارت جهاد کشاورزی به این طرح تخصیص یافت.
او به نقشه‌های پیش آگاهی فائو در خصوص وضعیت ملخ صحرایی نیز پرداخت و گفت: در این نقشه‌ها تراکم و جمعیت ملخ صحرایی و دستجات پروازی در مناطقی از اتیوپی، سودان و یمن افزایش یافته است که با توجه به پیش بینی بارندگی بالاتر از نرمال در ماه‌های آتی انجام عملیات دیده بانی و ردیابی در تمامی مناطق کانونی ملخ صحرایی و داشتن اعتبارات کافی برای آمادگی لازم به لحاظ تامین ادوات و سموم مورد نیاز لازم و ضروری است.
راه اندازی مرغ اجداد تخمگذار بومی یکی دیگر از مصوبات جلسه گذشته شورای کشاورزی استان فارس بود که دهقان پور به آن گریزی زد و افزود: معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی، رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی، مدیر کل امور طیور کشور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان فارس از مزارع اصلاح نژادی مرغ بومی بازدید داشته اند و با ایجاد مزرعه اصلاح نژادی مرغ اجداد تخمگذار در شهرستان مرودشت موافقت شده است و برای تخصیص اعتبارات ملی و استانی به منظور بهسازی و ایجاد مزرعه اصلاح نژادی مرغ اجداد قول مساعد گرفته شده است.
وی با بیان اینکه تهیه نقشه راه اصلاح نژاد دام سبک استان فارس نیز دنبال شده است، افزود: جلسات متعددی با مرکز تحقیقات کشاورزی برگزار و طرح اصلاح نژاد دام سبک استان فارس تهیه شد که در این طرح چهار نژاد گوسفند قره گل و ترک قشقایی، بز ترکی و ممسنی انتخاب تا با تلاقی دام‌های پُر بازده خارجی شاهد افزایش پتانسیل ژنتیکی دام‌ها باشیم که به همین منظور در انتظار موافقت مرکز اصلاح نژاد دام کشور و تخصیص اعتبارات ملی و استانی هستیم.

برچسب ها: آفت ، برگ خوار پاییزه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار