مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس گفت: ۱۶ اثر منقول فرهنگی و تاریخی موزه های فارس در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
کد خبر: ۱۱۳۴۵۶۹
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۹ 28 October 2023

تابناک فارس به نقل از یرنا: سید مؤید محسن نژاد روز شنبه با اعلام این خبر، افزود: این آثار منقول فرهنگی و تاریخی که در موزه‌های پارس و آستان مقدس حضرت شاهچراغ(ع) نگهداری می‌شود، در شورای عالی ثبت آثار منقول کشور بررسی و تایید شد و به زودی به استانداری فارس ابلاغ می‌شود.

آغاز مرمت قلعه تاریخی ایزد خواست فارس

مجموعه تاریخی قلعه ساسانی ایزدخواست با شماره ثبت آثار ملی ۹۸۰۰ در تاریخ ۱۱ شهریور ۱۳۸۲ در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس در بخش دیگری از سخنان خود از آغاز مرمت قلعه تاریخی ایزد خواست خبر داد و گفت: مرمت این قلعه تاریخی با اعتبار بیش از سه هزار و ۳۰۰ میلیون ریال انجام می‌شود.

محسن‌نژاد افزود: در این پروژه مرمتی بخش‌های سنگی دیوارها، مسقف کردن فضایی‌های داخلی قلعه به ‌صورت تیرپوش و اندود کاه‌گل بام در بخش‌های موردنیاز اجرا می‌شود.

وی یادآور شد: قلعه تاریخی ایزد خواست فارس برجای مانده از دوره ساسانیان - سده‌های آغازین دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در ۶۰ کیلومتری شمال آباده واقع‌شده‌ است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس ادامه داد: این قلعه تاریخی بر روی صخره‌ای ذوزنقه شکلی قرارگرفته که تنها از طریق یک پل متحرک و در چوبی امکان ورود به داخل قلعه میسر است.

محمد مهدی نجفی، مسئول ثبت اموال منقول فرهنگی، تاریخی اداره کل میراث فرنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس هم با تشریح اقدامات انجام شده گفت : امسال ۶ پرونده ثبتی از آثار موزه ها تکمیل و برای طرح در شورای عالی ثبت اموال منقول کشور ارسال شد.

وی عنوان کرد: این آثار شامل ۱۴ تابلو نقاشی رنگ و روغن موجود در موزه پارس با موضوعات مکتب خانه، جنگ کرنال، زنان زندی، خسرو شیرین، موسی و شبان، تصویر میرزا حسینی شریف شیرازی، سماع حضرت مسیح اثر اسماعیل آشتیانی است که از دوران زندیه، قاجار و پهلوی اول به جای مانده است.

نجفی اضافه کرد: علاوه بر این ۲ قرآن و یک ظرف سفالی باز مانده از قرون چهارم و پنجم هجری قمری، از آثار موجود در موزه آستان مقدس حضرت شاهچراغ (ع) در شورای عالی ثبت وزارت میراث فرهنگی طرح و در فهرست آثار ملی ایران جای گرفت.

وی یادآور شد: با ثبت این آثار، در زمان حاضر ۱۳۱ قلم از آثار موزه‌های فارس در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده اند.


مسئول ثبت اموال منقول فرهنگی، تاریخی اداره کل میراث فرنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس اظهار کرد : تلاش برای ثبت میراث فارس به ویژه از آثار موزه‌های بخش خصوصی در فهرست آثار ملی تداوم دارد و هم اکنون نیز نزدیک به ۶۰ پرونده ثبتی برای ارائه آماده شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار