کد خبر: ۱۱۳۵۱۳۸
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۲ 31 October 2023

به گزارش تابناک مازندران ، استان مازندران با برخورداری از سه بندر مهم امیرآباد، نوشهر و فریدونکنار و قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی خاص باتوجه به سیاست گذاری‌های دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم در احیای کریدور شمال - جنوب باشکوفایی ظرفیت‌ها و تجارت یک میلیارد دلاری کالا از بنادر استان، این روزها جایگاه امن تولید و اشتغال پایدار را در مقایسه با دیگر نقاط کشور دارد.

بر اساس این گزارش ، بنادر منحصر به فرد و راهبردی مازندران، جایگاه ویژه ای برای صادرات و واردات کالا دارد که یکی از این بنادر، بندر امیر آباد با حدود یک‌هزار و ۳۰۰ هکتار وسعت و ۲۲۰ هکتار پس کرانه با دارا بودن اراضی پشتیبانی وسیع، زیر ساخت حمل و نقل مدرن چند وجهی، اسکله رو- رو ریلی و کامیون جهت ترانزیت و حمل یکسره کالا و همچنین دسترسی آسان به بازار مصرف کشورهای سی آی اس CIS با جمعیت افزون بر ۳۰۰ میلیون نفر است که به تنهایی بر تمامی پنج بندر حاشیه خزر تنه می‌زند و ظرفیت فوق العاده‌ای در توسعه اقتصادی و پرش تجاری کشور دارد.

سرپرست حوزه نظارت گمرکات مازندران روز دوشنبه با ارائه گزارش عملکرد این نهاد، کرد: میزان صادرات مازندران از ابتدای سال جاری تاکنون با ۴۳ درصد رشد وزنی نسبت به مدت مشابه سال قبل به بیش از ۹۰۹ هزار تُن رسید.

امیر جمشیدی، افزود: طی این مدت ارزش صادرات انواع کالا از گمرکات مازندران بالغ بر ۱۷۹ میلیون و سه هزار دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱ درصد افزایش دارد.

وی ادامه داد: پنج قلم عمده کالاهای صادراتی شامل فرآورده های لبنی با ۷۳ میلیون دلار، سیمان با ۲۴ میلیون دلار، مواد پلاستیکی با ۲۰ میلیون دلار، فرآورده های خوراکی گوناگون با ۱۰ میلیون دلار و فلزات معمولی با ۶ میلیون دلار بوده، که سهم ۷۴ درصدی از کل صادرات گمرکات مازندران دارند.

سرپرست حوزه نظارت گمرکات مازندران، مقاصد عمده کالاهای صادراتی گمرکات مازندران در این مدت را به ۴۴ کشور اعلام کرد و گفت: به ترتیب عراق با ۹۰ میلیون دلار، روسیه با ۳۶ میلیون دلار، ترکمنستان با ۹ میلیون دلار، قزاقستان با هشت میلیون دلار و پاکستان با ۶ میلیون دلار پنج کشور عمده طرف مبادله تجاری گمرکات مازندران بودند. 

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار