پس از اختلاف نظر در برخی پروژه های عمرانی، تفاوت نگاه های جناحی و ایجاد تغییر در ترکیب اولیه شورای شهر قم عملا فضای این شورا از وحدت رویه ۱۳ نفره خارج و به دو گروه ۶ و ۷ نفره تبدیل شد که این دو دستگی موجب ایجاد حواشی بسیار و عدم تمرکز بر مدیریت شهری قم شده است و اکنون راهکار بعد از وحدت رویه، تداوم درگیری ها و تقابل هاست.
کد خبر: ۱۱۳۵۲۶۵
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲ 31 October 2023

به گزارش تابناک قم، شورای شهر محل نظارت مستقیم مردم بر شهر است، این نظارت از طریق انتخاباتی عملی می شود که گزینه های موجود ضمن تخصص خود را نماینده یک طیف و حزب معرفی می کنند و با حضور در انتخابات، به بیان خود برای خدمت به مردم روی کرسی های شورای شهر می نشینند.

شورای شهر قم‌ اما از روز سوگندنامه دچار اختلاف شد، نفر اول از لحاظ رای از شورا اخراج شد، نفر بعدی باز هم ترکیب دو دستگی را حفظ کرد، از شهردار قم به نوعی تعهد گرفته شد که بماند تا برخی اقدامات را رقم بزند، شورای ۶ نفره به دنبال نقد شورا به میدان رسانه آمد، گروه ۷ نفره اما سکوت و عدم‌ حمایت قاطع چه در رسانه و‌ چه در فضای فیزیکی را پیش گرفت و شهردار قم یک تنه به میدان پاسخ و پرسش رفت و دریای مدیریت شهری قم مدام با طوفان های گوناگون بهم ریخت.

امروز اما عملا می توان گفت پرده ها کنار رفته است، پس از آبستراکسیون گروه ۶، عدم رای آوری نمایندگانشان در هیات رئیسه و ایرادات فرهنگی و عمرانی علنی به شهرداری، حالا گروه ۶ دیگر هرگونه مطلبی را به عرصه رسانه می آورد و در مقابل شاهد حضور کمرنگ و عدم فعالیت گروه ۷ در رسانه هستیم که این ضعف قطعا در عملکرد این گروه مشهود و در دوره های بعدی به چشم خواهد آمد و در نتیجه موجب تداوم یک طرفه بودن فضا خواهد شد که با کنار رفتن پرده ها لازم است تا اعضا گروه ۷ یکبار برای همیشه تصمیم خود را برای حمایت یا عدم حمایت علنی آن هم به صورت رسانه ای بگیرند،‌ چرا که امروز دیگر هم مردم، فضای نخبگانی و فضای رسانه ای از هویت این شورا خبر دار است و دیگر انجام اقدامات نمایشی و یا پشت پرده معنا نخواهد داشت.

شورای شهر قم‌ امروز فضای تقابل دو طیف سیاسی شده است و دود این تقابل به چشم مردم و آینده شهر می رود چرا که مترو و منوریلی که می توانست سال ها پیش با پیگیری به سرانجام برسد به محلی برای تقابل های سیاسی تبدیل شده است و اغلب کلان پروژه های شهر همانند ساماندهی فضای جمع آوری شده ریل های متروکه، توسعه شهر هوشمند، گسترش فرهنگ شهروندی، توسعه زیرساخت ها، ساماندهی اطراف حرم و جمکران، به حال خود رها شده اند و تمامی آنچه باید برای شهر رقم بخورد محدود به منوریل و مترو شده است.

گروه ۶ در مسیر تامین واگن همراهی می کند یا ایجاد بن بست؟

اما قصه منوریل و مترو هم برای اعضا گروه ۶ ماجرای خودش را دارد، این گروه در زمانی که صحبت ها برای تامین قطار و واگن مطرح شده است و هنوز چندروزی از آمدن اعضا شورای شهر مشهد برای تامین قطار به قم نگذشته که در آن‌حضور هم‌خبری از این اعضا و یا مسوولی از سطح استان نبود و شهرداری میزبان انفرادی این مهمان ها بود، خواستار مطالبه به حقی می شوند که شاید زمان آن اکنون نیست و آن هم تحقیق و تفحص از قطار شهری است!

دِین بیش از یک میلیون شهروند قمی روی شانه های اعضا شورا دو برابر می شود؟ / حاشیه هایی که خود متن است پای آبروی شهر را به میان آورده/ مطالبه از بزرگان

این تحقیق و تفحص در صورتی از شهرداری مطالبه می شود که پیمانکار اجرای قطار شهری قم قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء متعلق به سپاه پاسداران است و رئیس مجمع آن استاندار و رئیس هیأت مدیره آن معاون عمرانی استاندار هستند.

محل تعجب این مطلب آن است که چرا برخی از اعضای شورای ششم یکباره در بدو ورود اعضا شورای مشهد و نزدیکی قم به تامین واگن دایه تحقیق و تفحص را علم کرده اند! آیا برخی از این اعضا در دوران پنجم توانایی مطالبه و تحقیق را نداشتند؟ که اگر داشتند و انجام نشده قطعا بار دِین بیش از یک میلیون شهروند قمی بر شانه هایشان است و اگر هم اکنون در نزدیکی تامین واگن قرار است گامی برداشته شود که‌ نتیجه اش عدم‌تخصیص قطار به قم‌ بشود و این دِین را دو برابر کند، این اعضا باید تامل بیشتر در مسیر پیش روی خود انجام دهند.

قطعا مشخص است نگاه هر ارگان و سازمانی که توانایی اعطا واگن به مترو قم را داشته باشد به این برخورد ها خواهد بود و در صورت مشاهده اختلافات درون استانی گامی از سوی بیرون استان برای قم برداشته نخواهد شد که مصداق این مطلب در سفر اخیر معاون اجرایی رئیس جمهور به قم دیده شد.

مطالبه از بزرگان

در این روز های پر سر و صدا لازم است تا بزرگان سیاسی، مذهبی و ‌حکومتی شهر به این حواشی ورود جدی کنند، چرا که ظاهرا برخی اعضا نسبت به تفکر و دیدگاه اذهان عمومی بی تفاوت هستند و حساسیت امسال که منتهی خواهد شد به سال انتخابات را، درک نخواهند کرد و از بُعد دیگری آبروی شهری در میان است که  رهبر معظم انقلاب آبرویش را آبروی جمهوری اسلامی خوانده است.

نظارت بازرسی حجت نیست؟

بازرسی استان به عنوان مرجعی که نظارت و تفحص در هرگونه سازمان دولتی و یا امثال شهرداری را میتواند رقم بزند مدتی پیش به موضوع متروی قم ورود کرد و اگر از سوی این ارگان نظارتی خللی و یا ایرادی مشاهده میشد قطعا تاکنون و یا حتی در آینده مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار