معاون پرورشی و تربیتی وزارت آموزش و پرورش گفت: از 120 هزار مدرسه در کشور 60 هزار مدرسه فاقد مربی پرورشی هستند.
کد خبر: ۱۱۳۵۳۰۴
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۷ 31 October 2023

به گزارش تابناک خراسان جنوبی، اصغر باقرزاده، معاون پرورشی و تربیتی وزارت آموزش و پرورش امروز در نشست تخصصی مدیران، معاونان و مربیان پرورشی و مشاوران (تبیین برنامه فراگیر پرورشی و فرهنگی) این شهرستان اظهارداشت: امسال مهرماه خوبی با کمترین مشکل در مدارس به ویژه در خراسان جنوبی با همه کمبود‌ها آغاز کردیم.

وی تصریح کرد: حوادث امروز بر همه آشکار ساخت که استکبار جهانی یا همان ظلم جهانی به پشتوانه ظلم اکبر (آمریکای جنایتکار) ادامه پیدا می‌کند و روایت مقاومت در مقابل این استکبار، روایت حماسه است.

معاون پرورشی و تربیتی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری نیز به این موضوع تأکید داشته اند که اگر حماسه بوده روایت حماسه را بگویید و اقتدار ملت فلسطین را بیان کنید، افزود: با توجه به اینکه اقتداری که فلسطینیان و حماس بر صهیونیست در روز‌های اخیر وارد کردند ابعاد آن بر بسیاری از انسان‌ها پنهان بوده، ولی برای مقامات ارشد کاملاً آشکار بوده که این ضربه، ضربه بسیار دردآوری برای صهیونیست بوده بنابراین رهبری فرمودند در کنار روایت اندوه روایت حماسه هم وجود داشته باشد.

باقرزاده درباره جذب نیرو‌های جدید گفت: به طبع عقب ماندگی نیروی انسانی در بخش آموزشی با وجود سالی ۷۵ هزار نیروی بازنشسته و تنها جذب سالانه ۲۵ هزار نفر معلم از طریق دانشگاه فرهنگیان وجود دارد که امسال به دستور رهبری این عدد به ۳۰ هزار نفر رسیده که مطمئنا این میزان جبران خروجی‌های آموزش و پرورش را نمی‌دهد و این عقب مادگی در جذب نیرو‌های آموزش و پرورش وجود دارد.

وی ادامه داد: لذا آزمون استخدامی باید تا چند سال انجام گیرد تا این عقب ماندگی مقداری جبران شود و ووردی با خروجی هم خوانی داشته و تناسب در این زمینه ایجاد گردد.

معاون پرورشی و تربیتی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در حوزه پرورشی جذب نیرو از طریق استخدامی انجام نشده و متأسفانه در دانشگاه فرهنگیان نیز از ۲۵ هزار نفر تنها هزار نفر مربوط به حوزه پرورشی هستند که رقم بسیار کم است، بیان داشت: این مشکل طی یک سال جبران نمی‌شود.

باقرزاده اضافه کرد: با رایزنی انجام شده مجوز مقدماتی جذب حدود ۲۰ هزار نفر نیرو صادر شده که البته باید به صورت نقطه‌ای کمبود نیرو‌ها اعلام شود.

وی با اشاره به اینکه از ۱۲۰ هزار مدرسه در کشور، ۶۰ هزار مدرسه فاقد این مربیان است، تصریح کرد: هر چند مدرسه‌های کم جمعیت هم در این آمار قرار دارند، ولی از ۵۰ هزار مدرسه بالای ۳۰ تا ۵۰ نفر با اخذ مجوز مقدماتی جذب ۲۰ هزار نیرو با شیوه خاص که این مربی ضمن بودن مشاور، مربی تربیتی، معلم ورزش و مربی سلامت دانش آموزان نیر باشد انجام خواهد گرفت.

معاون پرورشی و تربیتی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در طول برنامه پنج ساله اگر سالانه مجوز جذب ۱۰ هزار نیرو داده شود خواهیم توانست جبران عقب ماندگی در این بخش را داشته باشیم.

باقرزاده با اشاره به اینکه ۵۵۰ هزار نفر در آزمون استخدامی آموزش و پرورش شرکت کردند و این در حالی بوده که ۲۸ هزار نفر نیرو لازم بوده است، یادآور شد: نزدیک ۴۵ هزار نفر در آزمون کتبی موفق به نمره قبولی شدند و تنها ۱۷ هزار نفر مراحل جذب و استخدام را طی کردند.

وی تصریح کرد: امسال باید یکی از محور‌های پرورشی را نقش سپاری به دانش آموزان قرار داده ایم تا کار‌ها را به خود دانش آموزان واگذار کنیم.

معاون پرورشی و تربیتی وزارت آموزش و پرورش بیان داشت: نقش سپاری به فرزندانمان کم شده و این امر سبب شده تا وقت بسیاری از آن‌ها صرف فضای مجازی شود.

باقرزاده با بیان اینکه وقتی کاری به دانش آموزان سپرده و به آن‌ها میدان داده شود، زمینه تربیت آن‌ها فراهم می‌گردد، یادآور شد: امسال برای معاونت‌های پرورشی یک بخشنامه صادر شده و تمام برنامه‌ها ذیل آن دنبال می‌شود و مدیران بدانند برنامه فرهنگی، تربیتی و پرورشی مدارس چیست.

وی با اشاره به اینکه برنامه پرورشی تنظیم شده دارای ۵ محور شامل ایمان، امید، نشاط، خردورزی و هویت است، گفت: در محور ایمان باید تلاش شود تا نماز برپا و در مدارسی که امکان آن را ندارند احکام نماز را آموزش دهند این امکان نیز برای نخستین بار به وجود آمده که دانش آموزان می‌تواند از طریق مجازی نماز خود را قرائت کرده و برای صحیح خوانی آن به کارشناسان دینی ارسال کنند.

معاون پرورشی و تربیتی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه هدف محور امید، بردن دانش آموزان به اردو‌های مختلف حداقل دو روز در طول سال تحصیلی است، بیان کرد: سومین هدف پایه نشاط بوده که در این محور خواسته شده تا هر دانش آموزان حداقل در یک رویداد فرهنگی، ورزشی، قرآنی و علمی در طول سال تحصیلی خود شرکت کند.

باقرزاده گفت: در هدف پایه چهارم برای دانش آموزان یک جلسه پرسش و پاسخ در نظر گرفته شود که کارشناسان برای پاسخ گویی در این جلسات در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: همچنین در محور هویت باید عضویت در تشکل‌های دانش آموزی برای دانش آموزان صورت گیرد.

معاون پرورشی و تربیتی وزارت آموزش و پرورش برنامه نما و فراگیر اشاره داشت و افزود: در اعتلاف نما ۱۴ عضو وجود دارد که در این طرح دانش آموزان آسیب دیده در حوزه اجتماعی براساس نوع آسیب دیدگی به اعضای این اعتلاف معرفی می‌شوند تا توانمند گردند و از آسیب‌های اجتماعی به دور شوند.

باقرزاده ادامه داد: برنامه نما و فراگیر، برنامه اصلی معاونت پرورشی بوده که باید روی این دو موضوع تمرکز شود.

برچسب ها: خراسان جنوبی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار