نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان دام زنده کرمانشاه به بیان دو راهکار که می‌تواند به کاهش قیمت گوشت قرمز در بازار کمک کند، پرداخت.
کد خبر: ۱۱۳۶۳۲۵
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۹ 06 November 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ایرج نوری نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان دام زنده کرمانشاه با اشاره به نابسامانی‌های قیمتی که در بازار گوشت قرمز وجود دارد، گفت : دلیل این مشکلات در دو بخش تامین گوشت قرمز و توزیع آن است که البته بخش توزیع سهم بیشتری را در بروز مشکلات داشته و باید در اولویت قرار گیرد.

وی بخشی از مشکلات بازار گوشت قرمز را مربوط به تامین دام سبک و سنگین دانست و عنوان کرد: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تامین نهاده‌های دامی که منجر به افزایش شدید هزینه‌های تولید و نگهداری شد از یک سو و ممنوعیت صادرات دام زنده از سوی دیگر باعث شد انگیزه دامداران برای تولید دام کاهش یابد و با کمبود دام زنده در داخل کشور مواجه باشیم. به علاوه برخی تولیدکنندگان به دلیل ناتوانی در تامین هزینه‌ها مجبور به فروش دام مولد خود شدند.

نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان دام زنده کرمانشاه کمبود عرضه را یکی از چالش‌های جدی دانست که به نابسامانی بازار گوش قرمز دامن می‌زند و تاکید کرد: راهکار این امر نیز واردات دام زنده سبک و سنگین با همکاری بخش خصوصی و اتحادیه‌های تولیدکننده و صادرکننده دام زنده که متخصص این کار هستند، می‌باشد.

نوری با بیان اینکه در حال حاضر واردات دام سنگین زنده از پاکستان به زاهدان در حال انجام است، ادامه داد: این روند کمک بسزایی به ثبات قیمت‌ها در بازار کرده و باید به صورت هدفمند ادامه یابد.

وی با بیان اینکه واردات دام زنده باید با حفظ ملاحظات، رعایت مسائل قرنطینه‌ای و بهداشتی و ... باشد، خاطرنشان کرد: واردات بدون برنامه و بیش از حد دام زنده نیز زیان آور بوده و به تولید داخل صدمه می‌زند و باعث می‌شود در بلندمدت متکی به واردات باقی بمانیم.

به گفته نائب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان دام زنده کرمانشاه، در برخی فصول میزان تولید دام زنده در کشور بالا بوده و در این ایام باید با هدف جلوگیری از آسیب دیدن تولیدکننده داخلی، جلوی واردات دام گرفته شود.

نوری اظهار کرد: در کنار این موارد لازم است تولیدکنندگان داخلی دام نیز حمایت شوند و برای کاهش هزینه‌های تولید دام برنامه ریزی شود.

وی به مشکلات بخش توزیع گوشت قرمز نیز اشاره و عنوان کرد: برای حل این مشکل پیشنهاد می‌شود مراکز عرضه مستقیم گوشت قرمز در نقاظ مختلف راه‌اندازی شود و کشتارگاه‌ها بخشی از گوشت کشتار شده را با قیمت مناسب و بدون واسطه در این فروشگاه‌ها عرضه کنند.

نائب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان دام زنده کرمانشاه اجرای این طرح را نیازمند همکاری مستقیم بخش دولتی دانست و افزود: لازم است مراکزی از سوی دولت برای عرضه گوشت کشتارگاه‌ها تعیین شود و افرادی که تجربه حرفه قصابی را دارند در این فروشگاه‌ها مشغول به کار شوند.

نوری معتقد است، این روند باعث ایجاد فضای رقابتی بین این فروشگاه‌ها و قصابی‌ها شده و به تعدیل قیمت گوشت قرمز منجر خواهد شد و بخش زیادی از مشکلات توزیع گوشت قرمز را حل می‌کند.

وی با بیان اینکه بار‌ها در گذشته نیز این پیشنهادات و راهکار‌ها را ارائه داده ایم که مورد توجه قرار نگرفته، گفت: با اصلاح سیستم تامین و توزیع، می‌توان یکبار برای همیشه مشکل گوشت قرمز را در کشور حل کرد .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار