همه ما به سلامتی‌مان اهمیت می‌دهیم؛ سعی می‌کنیم درست غذا بخوریم، ورزش می‌کنیم و چکاپ‌های پزشکی را انجام می‌دهیم. اما واقعیت این است که خیلی از ما به دلیل اشتباهاتی که ندانسته مرتکب می‌شویم سلامتی خود را به خطر می‌اندازیم.
کد خبر: ۱۱۳۶۴۰۴
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۲ 06 November 2023

خانم‌ها با مسائل بخصوصی در سلامتی خود مواجه‌اند که خیلی از آنها ریشه در اشتباهاتی که دارند که ناآگاهانه مرتکب آنها می‌شوند. در واقع آگاه بودن نسبت به این خطرها و اشتباه‌ها این امکان را به ما می‌دهد تا از خیلی از مشکلات سلامتی پیشگیری کنیم، چه در مورد آسیب‌پذیری به دلیل جنبه ژنتیکی باشد و چه نداشتن اطلاعات کافی در مورد یک عارضه و چه عادت‌های روزمره‌ای که آنها را بی‌ضرر می‌دانیم.


از چکاپ‌های منظم خود غافل می‌شوید

یکی از شایع‌ترین اشتباهات خانم‌ها این است که اهمیت چکاپ‌های منظم و غربالگری‌های خود را نادیده می‌گیرند. به‌راحتی ممکن است این اقدامات مهم در انتهای لیست اولویت‌ها بروند. شاید احساس کنید حالتان خوب است و هیچ مشکلی وجود ندارد پس چه لزومی دارد چکاپ شوید، خصوصاً اگر سرتان شلوغ باشد. اما مراقبت‌های پیشگیرانه نقش حیاتی در تشخیص به‌موقع بیماری و مداخلات پزشکی دارند.
معاینات فیزیکی روزانه فرصتی ارزشمند و مهم برای کنترل چیزهای حیاتی مثل فشارخون، کلسترول و قند خون هستند که اگر از طیف نرمال خارج شوند از علائم هشداردهنده و اولیه بیماری‌های جدی‌اند. پزشکان می‌توانند با سؤال‌هایی که از ما می‌پرسند به اطلاعات مهمی برسند که ما آنها را نمی‌دانیم یا نادیده می‌گیریم. سؤال‌هایی در مورد سبک زندگی، سابقه خانوادگی بیماری‌ها و خیلی از علائم پنهان. پزشکان می‌توانند پیشنهاد بدهند بر اساس سن و ریسک فاکتورهایی که داریم چه زمان‌هایی لازم است چه غربالگری‌هایی را انجام بدهیم، مثلاً ماموگرافی و کولونوسکوپی.
شاید احساس کنید حالتان خوب است و هیچ مشکلی وجود ندارد پس چه لزومی دارد چکاپ شوید، خصوصاً اگر سرتان شلوغ باشد. اما مراقبت‌های پیشگیرانه نقش حیاتی در تشخیص به‌موقع بیماری و مداخلات پزشکی دارند

شناسایی مشکلات در مراحل اولیه باعث می‌شود درمان مؤثرترین حالت خود را داشته باشد و تفاوت بزرگی در وضعیت کلی سلامتی ایجاد کند. اما بدون ارزیابی‌های منظم ممکن است مشکلات جزئی پنهان مانده و زمانی بروز کنند که بدتر شده‌اند. مطالعات نشان می‌دهند خانم‌ها بیشتر به دلیل عوارض و بیماری‌هایی در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند که اگر چکاپ می‌شدند زودتر تشخیص‌داده‌شده و تحت درمان قرار می‌گرفتند.
بنابراین هر چند وسوسه‌برانگیز است که وقتی احساس می‌کنید سالم هستید و مشکلی ندارید از خیر چکاپ‌ها بگذرید؛ اما واقعیت این است که باید معاینات سالیانه و چکاپ‌های روتین خود را به طور منظم انجام دهید و آنها را پشت‌گوش نیندازید. این شیوه‌های تشخیصی سرمایه‌گذاری‌های بلند مدتی هستند که طول عمرتان را بیشتر می‌کنند، پس فرصت‌ها را از دست ندهید.

سلامت روانتان را نادیده می‌گیرید
حتی خانم‌هایی که روی سلامت جسمی خود بسیار حساس هستند هم گاهی مسائل مربوط به سلامت روان را نادیده می‌گیرند. اما سلامت روان درست به‌اندازه سلامت جسم اهمیت دارد و باید به آن اولویت بدهید. همه خانم‌ها باید بدانند و آگاه باشند چه زمانی درگیر عوارضی مثل اضطراب، افسردگی یا اختلالات خوردن می‌شوند و به دنبال پیداکردن راه‌حل و در صورت نیاز کمک و حمایت باشند. هر کسی شیوه خودش را برای مطرح‌کردن مشکلاتش دارد، مثلاً مشاوره و تراپی یا یک گفتگوی باز با پزشک. اهمیت‌دادن به سلامت روان یک نوع خودمراقبتی است، نه ضعف. مطمئن باشید جسم و روان شما از شما متشکر خواهد بود!

به خواب و استراحتتان اهمیت کافی نمی‌دهید
در زندگی‌های روزمره امروزی به‌راحتی اهمیت خواب کافی دست‌کم گرفته می‌شود و بیشتر افراد خصوصاً خانم‌ها خود را زیاد از حد درگیر کارهای خانه و مسائل شغلی خود می‌کنند. اما خواب و استراحت ناکافی بر تمام جنبه‌های سلامتی اثر می‌گذارد و اگر شب‌ها ۷ تا ۹ ساعت نخوابید سیستم ایمنی‌تان ضعیف می‌شود، حافظه و تمرکزتان افت می‌کند، دچار اضافه‌وزن می‌شوید، نوسانات خلقی پیدا می‌کنید و بیشتر در معرض بیماری‌هایی مثل دیابت و بیماری قلبی قرار می‌گیرید.
برنامه منظمی برای خوابتان داشته باشید، دو ساعت قبل از خواب از موبایل و کامپیوتر استفاده نکنید، عصرها کافئین مصرف نکنید و قبل از خواب یک روتین آرامش‌بخش را برای خود تبدیل به عادت کنید. یادتان باشد خواب بهترین منبع تغذیه‌کننده انرژی، دقت و تمرکز و سلامت جسم و روح است.

خود تشخیصی و خوددرمانی می‌کنید
باتوجه‌به دردسترس‌بودن اینترنت و دنیای بی‌پایان اطلاعاتی که به‌واسطه این شبکه جهانی در اختیار ماست به‌راحتی وسوسه می‌شویم در مورد علائم و علت‌ها سراغ گوگل برویم و بی‌چون‌وچرا به آن اطمینان کنیم. هر چند جستجو در مورد علائم و کسب آگاهی و اطلاعات چیز خوبی است؛ اما اعتماد بیش از حد و زیاد جستجوکردن باعث می‌شود به نتایج نادرستی برسیم. هر کسی متفاوت است و سلامتی موضوع کم‌اهمیتی نیست که درباره آن فقط به گوگل اطمینان کنیم.
پس اگر علائمی دارید یا موضوعی در مورد سلامتی ذهن شما را مشغول کرده به پزشکتان مراجعه کنید.

از سلامت دهان و دندانتان غافلید
بسیاری از خانم‌ها تا زمانی که دچار یک مشکل دندانی نشوند به دندانپزشک مراجعه نمی‌کنند. سلامت دهان و دندان فراتر از یک لبخند زیباست و ارتباط مستقیم با سلامت تمام بدن دارد. تحقیقات علمی نشان می‌دهند باکتری‌ها و التهاب‌های ناشی از عدم سلامت دهان و دندان‌ها فقط مربوط به دهان نیست و این عوارض می‌توانند عاملی برای مشکلات سیستمی در بدن باشند، مثل بیماری‌های قلبی، دیابت، زوال عقل و مشکلات بارداری.
علاوه بر استفاده از مسواک و نخ دندان سالی دو بار برای چکاپ به دندانپزشک مراجعه کنید. محافظت از دندان‌ها یکی از ضامن‌های محافظت از سلامت عمومی‌تان است.

به اندازه کافی آب نمی‌نوشید
در لابه‌لای مشغله‌های روزمره خیلی وقت‌ها یادمان می‌رود آب بنوشیم و بدنمان را در معرض دهیدراته شدن قرار ندهیم. اما آب یعنی زندگی و تک‌تک سلول‌ها و سیستم‌های بدن ما وابسته به دریافت آب کافی‌اند. دهیدراسیون حتی اگر خفیف باشد می‌تواند باعث افت انرژی، عصبی و بدخلق شدن، سردرد، عدم تمرکز، یبوست، سنگ کلیه و عفونت‌های ادراری شود. بیشتر خانم‌ها طی روز به ۱۱ تا ۱۵ فنجان آب نیاز دارند.
عادت کنید همیشه و همه‌جا یک بطری آب همراه خود داشته باشید و به طور مرتب جرعه‌جرعه آب بنوشید. اگر آب خالی را دوست ندارید آن را با کمی آبمیوه یا چند برگ نعنا یا حلقه‌های خیار طعم‌دار کنید. بعد از بیدارشدن از خواب یک لیوان آب ولرم بنوشید. آبرسانی خوب به بدن به شما انرژی می‌دهد، پوستتان را شفاف و زیباتر می‌کند، جلوی افزایش وزنتان را می‌گیرد و... .

زیاد از مکمل‌های غذایی استفاده می‌کنید
تبلیغات انواع و اقسام مکمل‌های غذایی را همه‌جا می‌بینیم و همه آنها سعی دارند متقاعدمان کنند که به این محصولات نیاز داریم. اما واقعیت این است که درصد کمی از افراد واقعاً به مولتی‌ویتامین و مکمل‌های آنتی‌اکسیدان و پروبیوتیک و حتی مکمل‌های گیاهی نیاز دارند. خیلی وقت‌ها خریدن مکمل غذایی نه‌تنها هزینه‌ای غیرضروری بلکه باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته‌ای مثل به‌هم‌خوردن تعادل مواد مغذی در بدن یا تداخلات دارویی می‌شود.
مکمل‌ها بی‌ضرر نیستند؛ بلکه داروهایی هستند که فاز شیمیایی بدن را تغییر می‌دهند. مصرف هر گونه مکمل غذایی باید حتماً تحت‌نظر پزشک و با توصیه او باشد.

به وضعیت بدنی‌تان اهمیت نمی‌دهید
در دنیای دیجیتال ما خیلی وقت‌ها بدون اینکه بدانیم ساعت‌ها مقابل کامپیوتر قوز کرده‌ایم یا سروگردن را پایین انداخته و با گوشی مشغولیم. چنین عادت‌هایی اثرات مخربی بر گردن و کمر و ستون فقرات و عضلات ما می‌گذارند. وضعیت بدنی نادرست به کمر فشار وارد می‌کند، ارگان‌های داخلی را به هم می‌فشارد، تنفس را محدود می‌کند، باعث سردرد می‌شود و ریسک بیرون‌زدن دیسک گردن و کمر و پیچ‌خوردگی عصب و آرتریت را به‌مرورزمان بیشتر می‌کند.
اما اگر عادت کنید به طور مرتب وضعیت بدنی خود را چک کنید تفاوت بزرگی ایجاد خواهد شد. می‌توانید از یادآور گوشی‌تان کمک بگیرید تا هر نیم ساعت یا حتی کمتر به شما یادآوری کند درست بنشینید یا درست راه بروید. اگر ساعت‌های طولانی مقابل میز کارتان می‌نشینید حتماً از صندلی ارگونومیک استفاده کنید و ارتفاع آن را به‌درستی تنظیم نمایید. کشش عضلات و پیاده‌روی‌های کوتاه طی روز در زمان استراحت می‌توانند تا حدود زیادی اثرات منفی بد نشستن‌ها را خنثی کنند. تمرین کنید تا کم‌کم نسبت به وضعیت بدنی خود آگاه باشید و حالت درست و سالمی را برای بدن خود حفظ کنید.

زیاد ورزش می‌کنید و به بدنتان استراحت نمی‌دهید
بسیاری از خانم‌های باانگیزه و قدرتمندی که به تناسب‌اندام و فیتنس خود اهمیت می‌دهند گاهی در انجام فعالیت‌های ورزشی زیاده‌روی می‌کنند و اهمیت استراحت را نادیده می‌گیرند. مثلاً اگر هر روز باشگاه می‌روید و تمرین می‌کنید بدون اینکه فرصتی برای استراحت و ریکاوری به بدن خود بدهید بسیار اشتباه می‌کنید. عضلات و مفاصل نیاز به فرصتی برای ترمیم خود دارند تا قوی شوند و قوی بمانند. بدون استراحت، آسیب‌دیدگی‌های جزئی فیبرهای عضله تدریجاً زیاد شده و باعث دردهای مزمن خواهد شد.
هر روز به‌شدت ورزش‌کردن باعث افزایش سطح هورمون‌های استرس مثل کورتیزول می‌شود که می‌توانند بر جنبه‌های گوناگون سلامتی اثر منفی بگذارند. حداقل یک یا دو روز در هفته استراحت کنید تا بدنتان کاملاً ریکاوری شود. بعضی از روزها شدت ورزش و تمرین خود را کم کنید. روزهایی را در نظر بگیرید و فقط به یوگا و تمرینات کششی بپردازید. اجازه دهید بدن شما با بازسازی خودش قوی‌تر شود.

در پایان
هیچ‌کس کامل نیست و هر کسی ممکن است گاهی در حوزه سلامت خود دچار اشتباهاتی بشود، درست همان‌طور که در هر زمینه‌ای ممکن است اشتباه کند! اما مهم این است که از تجربیات درس بگیریم و تغییرات مثبت را ایجاد کنیم. آگاه بودن نسبت به خیلی از اشتباهات متداول، در بلندمدت نتایج ارزشمندی خواهد داشت.

برچسب ها: سلامتی ، بانوان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار