نماینده جهرم تصریح کرد: بعضی بانک‌ها وضع خوبی دارند و موظف هستند که تسهیلات بدهند. حتی گفته بودیم که اگر بانکی تسهیلات ندهد باید جریمه شود، ولی وزارت اقتصاد این‌ها را جریمه نمی‌کند. در اجرای قانون و شکل مدیریت مشکل داریم. یعنی بعضی مدیران اقتصادی دولت ضعیف هستند و نتوانستند از منابع کشور به خوبی استفاده کنند. در ادامه سطح مدیران باید بالاتر برود و قوی‌تر شوند تا کارهای دولت خروجی بیشتری داشته باشند.
کد خبر: ۱۱۳۶۵۸۰
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۷ 07 November 2023

تابناک فارس به نقل از ایران اکونومیک: محمدرضا رضایی‌کوچی گفت: بعضی بانک‌ها وضع خوبی دارند و موظف هستند که تسهیلات بدهند. حتی گفته بودیم که اگر بانکی تسهیلات ندهد باید جریمه شود، ولی وزارت اقتصاد این‌ها را جریمه نمی‌کند.

 

در ایران همه جا ردی از بانک‌ها وجود دارد؛ اگر تسهیلات دهند تولید رونق می‌گیرد و معیشت و مسکن مردم هم جور می‌شود، اگر تسهیلات ندهند اقتصاد به کما می‌رود و حجم بزرگی از نقدینگی‌شان به سمت بازارهای کاذب و دلالی می‌رود.

از سوی دیگر امروز بانک‌ها از ناترازی بالایی برخوردارند و نقششان در تورم و افزایش نقدینگی به اثبات رسیده است. در این میان نیز گویی وزارت اقتصاد توان رقابت با آنها را ندارد.

 

محمدرضا رضایی‌کوچی، نماینده جهرم و عضو کمیسیون عمران مجلس در نقد عملکرد اقتصادی دولت سیزدهم  گفت: شرایط دنیا به صورتی است که انتظارات مردم از زندگی متفاوت است و البته این موضوع طبیعی است. هر جامعه باید بتواند به مردمش خدمات مناسب و خوبی ارائه کند. اقتصاد یک کشور باید فعال و پویا باشد تا بتواند خودش را با نیاز‌های مردم هماهنگ کند. از این‌رو این خواسته مردم ما هم به حق است و نباید آن‌ها را پرتوقع نامید.

وی افزود: تحقق این خواسته مردم در دنیا، به توانمندی، مدیریت و استفاده از ظرفیت داخلی توسط دولت‌ها برمی‌گردد. یک کشور ظرفیت نفت و گاز دارد، دیگری در عرصه گردشگری متمرکز است و یکی ترانزیت و ... . حال، کشور ما قدرتمند است و به لحاظ جغرافیایی و خدادادی، همه چیز داریم و بسیار مستعد درآمدزایی و ایجاد رفاه برای مردم‌مان هستیم. از این‌رو، از بعضی ظرفیت‌ها به خوبی استفاده کرده‌ایم و در برخی بخش‌ها، خیلی حرفی برای گفتن نداشتیم.


از ظرفیت‎‌های موجود در جهت ارزآوری استفاده نشده است

نماینده جهرم در مجلس تصریح کرد: ۵۰۰ میلیون نفر پیرامون کشور ما زندگی می‌کنند و خیلی از نیاز آن‌ها که اتفاقاً ظرفیت انجام آن در مملکت‌مان وجود دارد، برآورده نشده است. از این‌رو جا دارد تاکید کنم که در کشور ما از ظرفیت و پتانسیل‌های موجود در جهت درآمدزایی و ارزآوری، به خوبی استفاده نشده است.

 

 

عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار داشت: به طور مثال، در مورد صادرات خدمات فنی مهندسی، گروه‌های مهندسی و نیروی انسانی قدرتمند ما می‌توانند به کشور‌های همسایه خدمات بدهند، زیرا آن‌ها به دانش و مهارت‌های ما نیاز دارند، ولی این اتفاق رخ نداده است، چون تا امروز دیپلماسی اقتصادی ما به خوبی جا نیفتاده و ارتباط قوی برقرار نکرده‌ایم. شرکت‌های پیمانکاری و مشاوره ما قوی هستند، ولی در میدان عمل، کار را ضعیف مدیریت کردیم.

رضایی‌کوچی یادآور شد: در بحث ترانزیت کالا و مسافر و بهره‌گیری از این ظرفیت که تاکنون آن‌طور که انتظار بوده کار محقق نشده، هم حرف داریم. اگر فقط بتوانیم دو کشور چین و هند را پوشش بدهیم، یعنی کالا و مسافرشان را به سمت اروپا ببریم، اقتصاد کشور را متحول کرده‌ایم یا مثلاً با فعال کردن کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب، امکان اینکه بتوانیم روز‌های بهتری را برای اقتصاد کشور و معیشت مردم رقم بزنیم، بالاست، ولی متاسفانه به این موارد مهم خیلی توجهی نشده است.

وی گفت: دولت هدف‌گذاری می‌کند، ولی بعد از آن باید زیرساخت و ساختار را هم آماده کند. به طور مثال، دولت برای ساخت چهار میلیون مسکن، تا امروز سه میلیون زمین با روش‌های تغییر کاربری، الحاق کردن زمین، پس گرفتن زمین‌های دولتی و... آماده کرده است و از طرفی، توان مهندسی هم داریم، ولی برای اجرا و تحقق این مهم، نیاز به تسهیلات بانکی است. قیمت یک آپارتمان ۱۰۰ متری براساس قیمت متوسط کشور، ۱.۵ میلیارد تومان است. حال، طرف باید آورده داشته باشد که بتواند ۵۰۰ میلیون هم وام بگیرد. بانک‌ها هم تسهیلات ۲۳ درصد می‌دهند و کلاً با این چیز‌ها آدم از اصل موضوع دلزده می‌شود. در ادامه هم، به گرانی مصالح ساختمانی خوردیم و همین امر، قیمت خانه‌ها را بالا برد. هر ماه جلسه شورای عالی مسکن برگزار می‌شود، ولی گیر اصلی ما با بانک‌ها هستند.

عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: دولت تا در اجرا نرفته بود نمی‌دانست این مشکلات بانکی وجود دارد و این‌قدر هم در حوزه ساخت مسکن تاثیرگذار است. دولت اگر بخواهد سود را کاهش دهد باید ما‌به‌التفاوت بانک‌ها را پرداخت کند، ولی مدام اتفاقاتی می‌افتد که شرایط را سخت‌تر می‌کند.


بعضی مدیران اقتصادی دولت ضعیف هستند

نماینده جهرم تصریح کرد: بعضی بانک‌ها وضع خوبی دارند و موظف هستند که تسهیلات بدهند. حتی گفته بودیم که اگر بانکی تسهیلات ندهد باید جریمه شود، ولی وزارت اقتصاد این‌ها را جریمه نمی‌کند. در اجرای قانون و شکل مدیریت مشکل داریم. یعنی بعضی مدیران اقتصادی دولت ضعیف هستند و نتوانستند از منابع کشور به خوبی استفاده کنند. در ادامه سطح مدیران باید بالاتر برود و قوی‌تر شوند تا کارهای دولت خروجی بیشتری داشته باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار