یکی از مسائل مهمی که در این نشست مورد توجه قرار گرفت مسئله تعطیلی کارخانه‌ها به دلیل قطعی برق و ایجاد تنش‌های کارگری و بیماری کارگران این واحدهای صنعتی بود؛ موضوعی که معاون اشتغال اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی آن را مطرح کرد و گفت: سال گذشته شاهد تنش‌های کارگری در بحث کارخانه‌های سیمان بودیم؛ لذا باید رایزنی‌های لازم برای عدم قطع شدن برق واحدهای صنعتی در دستورکار متولیان امر قرار بگیرد.
کد خبر: ۱۱۳۶۵۸۲
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۸ 07 November 2023

تابناک فارس به نقل از ایرنا:مناطق مختلف کشور در سال‌های گذشته در بخش تأمین انرژی در فصل سرما با معضلات بسیاری مواجه بودند؛ معضلاتی که تأثیرات و پیامدهای منفی بسیاری برای بخش‌های مختلف تولیدی، اقتصادی و خدمات‌دهی به دنبال داشت و حتی به تعطیلی برخی کارخانه‌ها و واحدهای صنعتی و قطع سیستم‌های گرمایشی ادارات و دستگاه‌های دولتی منجر می‌شد.

 

کاهش ۶۶درصدی مصرف گازوئیل و ۳۷ درصدی مازوت

امسال اما همزمان با آغاز فصل سرما، متولیان حوزه انرژی از افزایش بازدهی نیروگاه‌ها و کاهش ۶۶درصدی مصرف گازوئیل و ۳۷ درصدی مازوت برای تولید برق خبر دادند و وضعیت تأمین سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها برای پاییز و زمستان را بسیار خوب ارزیابی کرده‌اند.

البته آنها معتقدند که با پُرشدگی بیش از ۷۰درصدی مخازن گازوئیل و مازوت، نسبت به سال گذشته ۲۶ درصد تأمین سوخت بیشتر شده است.

بر اساس آخرین گزارش‌ها، گاز طبیعی ‌تاکنون به ۱۰۱ نیروگاه کشور رسیده که از این تعداد، ۱۵ نیروگاه در ۲ سال فعالیت دولت سیزدهم گازرسانی شده‌اند، به‌طوری که این اقدام‌ها سبب ثبت رکورد تازه انتقال گاز به نیروگاه‌های کشور با دریافت ۳۲۴ میلیون مترمکعب گاز در یک روز شده است .

همچنین از ۳۲هزار و ۱۲۰ واحد عمده صنعتی متصل به شبکه گاز کشور، ۲هزار و ۷۹۷ واحد در این بازه زمانی از گاز بهره‌مند شده‌اند

اما مساله مهم در این میان تأمین سوخت مورد نیاز برای بخش صنایع به ویژه صنعت سیمان است که همین موضوع افزایش ظرفیت تولید و بهبود سوخت‌رسانی در این واحدهای صنعتی را به یک الزام تبدیل کرده است.

دغدغه‌های فعالان صنعت سیمان فارس چیست؟

لذا برای حل مشکل افراد فعال در این عرصه نشستی به میزبانی شرکت گاز و با حضور مدیران صنایع استان فارس برگزار شد؛ و در آن فعالان صنعت سیمان از دغدغه‌های خود گفتند و مسئولان مربوطه هم بر ضرورت فرهنگ‌سازی در مصرف تأکید و پیشنهادی مبنی بر تشکیل کارگروه تخصصی برای حل مشکل صنایع در بخش انرژی را مطرح کردند.

رییس کارخانه سیمان داراب در این نشست گفت: متأسفانه در چند سال اخیر کارخانه سیمان داراب بیش‌از اینکه دغدغه افزایش تولید داشته باشد درگیر حل مشکلات برق و گاز بوده است؛ این در حالیست که اگر سیمان تولید نشود و سیمان در بازار نباشد بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله ساختمان‌سازی هم دچار رکود خواهد شد.

مشکلات قطعی برق برای کارگران

روح‌الله کشاورز ادامه داد: اگر گاز قطع شود آشپزخانه، سرویس بهداشتی، رختکن و گرمایش کارگران هم با مشکل مواجه می‌شود؛ لذا باید تدابیر اساسی‌تری در این زمینه اندیشیده شود.

وی که معتقد است استان فارس از غول‌های بزرگی در صنعت سیمان بهره می‌برد و شرکت‌های قدرتمندی در این عرصه در استان فعالیت دارند، مصرف گاز شرکت‌های سیمان در تابستان را پنج درصد و در زمستان ۲درصد عنوان کرد و افزود: چرا گاز صنعت باید کاهش داده شود؟ چرا مصرف گاز برای یک صنعت ۲۰ درصد و برای صنعت دیگر ۶۰ درصد کاهش می یابد؟ نیاز است که این سیاست‌ها بازنگری شود.

او در رابطه با استفاده از سوخت جایگزین برای ادامه فعالیت‌های کارخانه سیمان گفت: فعالان صنعت سیمان تمایل چندانی به استفاده از مازوت ندارند؛ مازوت حاوی سولفات است و مصرف آن آلودگی زیادی به دنبال دارد.

تهیه دشوار سوخت جایگزین

در حقیقت یکی از این راهکارها برای تأمین سوخت زمستانه صنایع تأمین سوخت‌های جایگزین به ویژه مازوت برای عدم توقف تولید در واحدهای صنعتی است و در استان فارس هم سوخت دوم یا همان مازوت به عنوان سوخت اصلی صنایع به ویژه کارخانجات سیمان به شمار می‌رود که گاهی تأمین این سوخت هم به دلیل افزایش برودت هوا در برخی از روزهای سرد سال با مشکل مواجه می‌شود.

در واقع هر ساله شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی معمولا مازوت را در فاصله یک ماه تا قطع گاز با تضامین بسیار سنگین و به صورت علی‌الحساب در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهد.

اما سیمانی‌ها اعتقاد دارند در فصول سرد که ناوگان حمل‌ونقل دچار کمبود می‌شود، مازوت به سختی قابل تهیه است؛ کما اینکه در سال گذشته موضوع تأمین مازوت نیروگاه‌ها در فصل زمستان پیش آمد و برخی از شرکت‌ها نتوانستند به میزان دلخواه و طبق برنامه‌ریزی مخازن مازوت را آماده کنند.

مدیرعامل کارخانه سیمان فارس نور در این باره گفت: به دلیل مشکلات تأمین گاز در زمستان، این کارخانه نیز از سوخت جایگزین یا همان مازوت استفاده می‌کند؛ این در حالیست که باید مازوت مورد نیاز را به صورت نقد و علی‌الحساب خریداری کنیم و بابت خریداری هر محموله مازوت از ما چک، ضمانت‌نامه بانکی و تعهدنامه محضری گرفته می‌شود..

البته این نوع رویکردها باعث شده صنعت سیمان هیچ علاقه‌ای به سوخت مازوت نداشته باشد چراکه این سوخت آلودگی‌های بالایی دارد.

احمد شریفی افزود: این کارخانه سال گذشته از هفته سوم آبان ماه تا اوایل اسفند ماه به جای گاز از مازوت استفاده کرده است؛ مازوت هر سال باید به صورت علی الحساب پرداخت شود در صورتی که محصول این کارخانه با نرخ فعلی به فروش می‌رسد و مازوت به صورت نقد خریداری می‌شود.

وی ادامه داد: شرکت گاز باید جلسات تخصصی با فعالان سیمان برگزار کند و همان‌گونه که فعالین در حوزه سیمان به تجربه این شرکت در صنعت نفت و گاز احترام می‌گذارند، متولیان شرکت گاز استان هم باید به تجربه فعالان صنعت سیمان احترام بگذارند.

شریفی یادآور شد: برای بهینه‌سازی و مدیریت مصرف، صنعت سیمان استانداردی دارد که هر سال طبق این استاندارد رسالت خود را انجام می‌دهد؛ در بحث بهینه‌سازی مصرف انرژی، مدیرت توقفات در کارخانه سیمان فارس انجام شده و کارخانه سیمان فارس سال گذشته ۱۶روز توقف داشته است؛ البته تا سال قبل حداکثر فروش مازوت کارخانجات ۱۵روز بوده است؛ امسال پس از چهار تا پنج سال تلاش صنعت سیمان موفق شدیم تعداد روزها را به ۳۰روز برسانیم.

 

لزوم افزایش حمایت‌های درون استانی

در حال حاضر ارزش روز هر کارخانه یک میلیون تُنی سیمان به طور تقریبی ۶‌هزار میلیارد تومان است، در واقع ارزش روز ۹۰میلیون تن ظرفیت ایجاد شده این صنعت حدود ۵۴۰‌هزار میلیارد تومان است؛ این در حالیست که بخشی از صنعت سیمان که عمر بیشتری دارد، برای ادامه فعالیت خود نیاز به تأمین زیرساخت‌هایش دارد؛ زیرساخت‌هایی که به گفته فعالان این عرصه اگر تأمین نشود افزون بر ایجاد نگرانی برای تحت تاثیر قرار گرفتن شرایط کاری و معیشت کارگران منجر به توقف تولید و تعطیلی کارخانه‌ها می‌شود

مدیرعامل سیمان فارس در این خصوص گفت: به لحاظ اقتصادی شرایط به گونه‌ای است که اگر گاز این واحد صنعتی قطع شود قطعا تولید متوقف و کارخانه تعطیل می‌شود، این در حالیست که مصرف انرژی صنعت سیمان پنج درصد است و در مقایسه با سایر بخش‌ها شاهد حداقل مصرف در این بخش هستیم.


علیرضا بستانیان افزود: این رویکرد که کل صنعت سیمان را از پنج درصد به صفر درصد برسانیم رویکرد مطلوبی نیست؛ از مجموع ۱۰ کارخانه در استان فارس شاید تنها ۲یا سه کارخانه مشکل مصرف گاز دارند.

وی مصرف گاز کارخانه سیمان فارس را ۶میلیون مترمکعب عنوان کرد و گفت: سیمان فارس همواره هزینه‌های گاز را به موقع پرداخت کرده است اما انتظار ما این است که بتوانیم از حمایت‌های استانی بهره‌مند شویم و برای حل مشکلات‌مان در بخش انرژی به تهران حواله داده نشویم؛ در واقع نیاز است سهمیه‌ای برای صنعت سیمان استان گرفته شود.

ضرورت پیش‌بینی‌های تنش‌های کارگری

یکی از مسائل مهمی که در این نشست مورد توجه قرار گرفت مسئله تعطیلی کارخانه‌ها به دلیل قطعی برق و ایجاد تنش‌های کارگری و بیماری کارگران این واحدهای صنعتی بود؛ موضوعی که معاون اشتغال اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی آن را مطرح کرد و گفت: سال گذشته شاهد تنش‌های کارگری در بحث کارخانه‌های سیمان بودیم؛ لذا باید رایزنی‌های لازم برای عدم قطع شدن برق واحدهای صنعتی در دستورکار متولیان امر قرار بگیرد.

مهروش جلالی افزود: در حال حاضر استان فارس ۱۱هزار مقرری بگیر بیمه بیکاری دارد و تعطیلی یک واحد تولیدی می‌تواند ۱۰۰ نفر دیگر هم به این صندوق اضافه کند که این اتفاق در سالی که به نام سال تولید نامگذاری شده اتفاق خوشایندی نخواهد بود؛ لذا دستگاه‌های امنیتی بایستی تا پیش از قطعی برق کارخانه‌ها پیش‌بینی‌های تنش‌های کارگری را هم داشته باشند.

تدابیر مسئولان استان فارس چه بود؟

در این نشست پس از بیان دغدغه‌های مدیران کارخانه‌های سیمان فارس، مسئولان استان با بررسی این مشکلات به بیان راهکارها و پیشنهاداتی برای حل این مشکلات پرداختند.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری پیشنهاد تشکیل کارگروه تخصصی را مطرح کرد و گفت با توجه به اهمیت تأمین انرژی برای رونق تولید، نیاز ویژه به تشکیل کارگروه و کمیته‌های تخصصی احساس می‌شود و ضرورت دارد در اولین فرصت کارگروهی متشکل از حوزه زیرساخت استان از جمله برق، آب، گاز و حوزه صنعت و معدن به صورت جهادی و چابک آماده خدمت‌رسانی به بخش صنایع شوند و کارگروهی ۲ تا سه نفره نیز تشکیل شود تا اعضای این کارگروه با سفر به پایتخت نسبت به حل مشکلات فعلی صنایع سیمان در حوزه انرژی اقدام و سهم بیشتری را برای استان فارس مطالبه کنند.

سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری فارس هم پیشنهاد داد که برای مدیریت انرژی باید از هم‌اکنون ظرفیت دستگاه‌های اجرایی و اداره بحران شرکت گاز فعال و موضوعات در این بخش با کمک بخش خصوصی و صنایع دنبال شود تا در فصل زمستان شاهد قطعی نباشیم.

مدیرعامل شرکت گاز فارس نیز نوید ارزان‌تر شدن تعرفه‌ها از ۱۲ شهریورماه را به مدیران صنایع داد و گفت: بسیاری از مشکلات مطرح شده مربوط به سیاست‌های کلان کشور است؛ به اعتقاد من تحقق این مهم نیازمند چانه زنی، انجام تعمیرات دوره‌ای در بازه فصل سرما، ذخیره سازی مناسب سوخت دوم، لزوم صرفه‌جویی در مصارف ادارات و ارگان‌ها با استفاده از ظرفیت بسیج، تجهیز وسائل و امکانات برای استفاده از سوخت جایگزین در مرکز عمومی و حساس و همچنین گلخانه و نانوایی‌ها و فرهنگسازی و استفاده از پویش مصرف بهینه انرژی با استفاده از ظرفیت سایر ارگان‌ها است؛ همچنین ضرورت دارد صنایع حساس از هم اکنون پیش بینی سوخت دوم را داشته باشند.

 

سیمانی‌ها نیازمند تأمین انرژی در فصل زمستان

فعالان صنعت سیمان فارس در حالی دغدغه‌های خود در این نشست را مطرح کردند که دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور نیز چندی پیش اعلام کرد: یک کارخانه تا رسیدن به خط تولید یک میلیون تن، ‌حدود ۶هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری می کند، از این رو نیازمند تامین انرژی و سوخت مخازن است تا بتواند بدون بالا بردن هزینه‌های تولید، نیاز بازار را تأمین کند.

بدون شک برطرف نشدن مشکلات در تأمین انرژی می‌تواند باعث کاهش بازدهی بخش فعال کشور در فصل سرما شود و وضعیت بازار، معیشت و نیازهای روزمرۀ جامعه را تحت‌الشعاع قرار دهد؛ لذا باید تمهیدات کافی در این زمینه اندیشیده شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار