سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان فارس گفت: تاکنون حدود ۷۰ درصد مرمت بنای آرامگاه سعدی انجام‌شده و تا یک ماه آینده به پایان می‌رسد.
کد خبر: ۱۱۳۷۲۷۹
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۱ 11 November 2023

تابناک فارس به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس، محمدتقی قلعه‌نویی گفت: ۷۰ روز از مرمت آرامگاه سعدی می‌گذرد و تاکنون حدود ۷۰ درصد مرمت بنای آرامگاه سعدی انجام‌ شده و تا یک ماه آینده به پایان می‌رسد.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان فارس بابیان اینکه از سال ۱۳۳۰ که بنای فعلی آرامگاه سعدی ساخته‌ شده تاکنون با همان معماری حفظ‌ شده است، تصریح کرد: از دهه ۶۰ تاکنون به علت گذر زمان آسیب‌هایی اعم از فرسودگی و تخریب در معماری بنا ایجاد شده که نیاز به مرمت را در این بنا را ضروری کرده بود.

او ادامه داد: باتوجه‌به اهمیت این بنای میراثی، ضمن مطالعاتی که بر روی آسیب‌های بنا انجام شد، تصمیم به مرمت بنادر دستور کار میراث فرهنگی قرار گرفت و طرح آن آماده شد.

قلعه‌نویی گفت: مرمت‌ بنای آرامگاه سعدی را متخصصان مرمت تخت جمشید بر عهده‌ دارند.

زارع سرپرست تیم مرمت و کارشناس مرمت سنگ در تخت جمشید با اشاره به استفاده از اصول و روش‌های علمی و اصولی در مرمت بنای آرامگاه، اظهار کرد: عمده‌ترین مشکل آرامگاه، جدا شدن سنگ‌های دیواره فضای داخلی و ستون‌های بیرونی بنای آرامگاه است که با به‌کارگیری روش‌های استحکام‌بخشی سنگ به دیواره، مرمت این بخش انجام شد.

او بابیان اینکه مرمت پنجره ضلع شمالی با وزن ۲ تن و ارتفاع بیش از ۷ متر و در ضلع غربی آرامگاه با وزن بالای یک‌تن سخت‌ترین بخش مرمت بنا بود، گفت: به دلیل اهمیت حفظ بنا مرمت این ۲ بخش کاملاً با دست و استفاده از جرثقیل دستی انجام شد.

زارع با اشاره به‌ضرورت حفظ کردن شکل ظاهری بنا، ادامه داد: مرمت این بنا با نگاه با استفاده از شیوه‌های مرمت سنگ در تخت جمشید انجام شده است.

برچسب ها: مرمت ، سعدیه ، گردشگری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار