رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات مازندران با اشاره به عشق و دلدادگی مردم مازندران برای بازسازی اماکن مقدسه در کربلای معلی و نجف اشرف، گفت: مردم استان اکنون نسبت به نوسازی گنبد امام حسین (ع) در کربلا مشغول هستند.
کد خبر: ۱۱۳۷۳۷
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۱ 18 October 2015

به گزارش تابناک مازندران ، محرم هنوز سوژه داغی است، نفس‌هایش گرم و عطرآگین است؛ هر سال صدای گام‌هایش، کوچه‌ها و خانه‌ها را هوایی می‌کند و با اولین دق البابش، در به رویش می‌گشایند و این گونه، عطر نفس‌هایش در پیراهن شهر می‌پیچد.

محرم، نام نخستین ماه از ماه‌های دوازده گانه قمری است، محرم همچون عاشورا، رمز احیای خاطره حماسه‌های کربلا در فرهنگ شیعه است، نام محرم با عاشورا، کربلا و امام حسین(ع) آمیخته شده و با یکدیگر پیوند دارند.

گویی محرم جز حسین و کربلا هیچ ندارد، با این بهانه زیبا از رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات مازندران دعوت کردیم تا با حضور در  دفتر خبرگزاری تسنیم مازندران، ما را از حال و هوای عتبات عالیات بیشتر آشنا کند.

لطفا در مورد چگونگی تشکیل این  ستاد در کشور و مازندران توضیح دهید؟

حرم‌های مطهر ائمه معصومین در عراق در دوران حکومت صدام بعثی و قبل از آن مورد بی مهری زیادی قرار می گرفتند، به طوری‌که هیچ‌گونه اقدامی در جهت تعمیر و نگهداری و توسعه امکان مقدس صورت نمی‌گرفت و در ارائه خدمات رفاهی بسیار کوتاهی می‌شد.

جمهوری اسلامی ایران نیز طبق دستورمقام معظم رهبری در سال 82، ستادی با عنوان ستاد بازسازی عتبات عالیات در همه استان‌ها وشهرستان‌ها به منظور جمع آوری هدایا و کمک‌های مردمی و ساماندهی آنها تشکیل داد.

هر استانی بخشی از کاربازسازی را بر عهده گرفتند که این ستاد نیز هیئت امنایی اداره می‌شود و همه بازسازی‌ها، وجوه نقد و امکاناتغیرمادی توسط مردم انجام می‌گیرد.

ستاد بازسازی عتبات عالیات در آبان 83 در مرکز استان تشکیل و سپس در سال 85 این  ستاد در همه شهرستان‌ها تشکیل شد.

نقش مردم مازندران در بازسازی و توسعه حرم‌های مطهر امامان معصوم (ع)چگونه بوده است؟

این کار، کار دل است، کار ساختاری نیست و از بودجه دولتی استفاده نمی‌شود. هر کسی که عاشق اهل بیت باشد وارد میدان شده و در بازسازی و توسعه حرم اقدام می‌کند که خوشبختانه دراین امر خداپسندانه همه آحاد مردم استان که از دوستداران وعاشقان اهل بیت(ع)هستند مشارکت فعال داشتند.

مرم ولایتمدار مازندران با عزمی کم نظیر در بازسازی و توسعه حرم‌های مطهر امامان معصوم (ع) در شهرهای نجف اشرف، کربلا، کاظمین و سامرا سهم مهمی داشتند و در 11 سال بازسازی اعتاب مقدسه، همیشه مازندران جز 5 استان برتر کشوربوده است.

این سفره معنوی باز است، هر کس دوست دارد در حد وسع خود از این سفره استفاده کند، مردم مازندران تلاش خوبی در بازسازی دارند، نشان دادند که استانی علوی و دوستداراهل بیت و مدافع نظام جمهوری اسلامی و ارزش‌های دینی است.

همچنین وظیفه این ستاد فقط اطلاع رسانی است و در جمع‌آوری وجوه هرگز به اجبار از کسی کمک نگرفتیم، بلکه اختیاری است.

پروژه‌های ساخت و توسعه  حرم‌های مطهر امامان معصوم (ع) چگونه  تعیین و انتخاب می شوند؟

تا سال 92 پروژه‌ای نداشتیم و تمام بازسازی‌ها مشارکتی بود، اما در اواخر سال 92 و در سال 93 پروژه هایی را گرفتیم تا به نام خود مردم شریف مازندران ثبت شود.در نجف اشرف، مازندران در بازسازی حرم امیرالمومنین (ع) سهم خوبی داشت،220 هزار متر مربع مساحت صحن امیر المومنین است که نیمی از آن بخشزیارتی و نیمی دیگر عمومی است که به  کتابخانه، موزه و مسائل خدماتی است.

بخش زیارتی در حال ساخت است که در سال 95 به اتمام می‌رسد. مازندران از سال 92 تا پایان امسال دو هزارو 300 متر از این صحن را برعهده گرفت که به نام مردم مازندران ثبت شد.

هزینه هر متر مربع سه میلیون تومان بوده که کل مبلغ آن هفت میلیارد تومان  است که تا کنون 2هزار متر آن تامین بودجه  شد و 300 متر دیگر تا پایان سال توسط مردم شریف استان تامین می‌شود. این مساحت را دراستان میان مردم توزیع کردیم تا این کمک‌ها به نام هرفرد، خانواده، محله، روستا، شهر و استان ثبت شده و سند افتخاری برای آنان صادر می‌شود.

 شاخص ترین فعالیت‌های مردم مازندران در زمینه بازسازی عتبات عالیات چه بوده است؟

تهیه کتیبه‌های حرم مطهر امام حسین (ع)، تهیه یک درب طلاکوب، تهیه یک درب رواق امامین عسکریین، تهیه و ارسال دو هزارو 400 تخته فرش برای حرم‌ها، ارسال 300 تن برنج و150 تن انواع چوب به عتبات عالیات، احداث یک باب سقاخانه در کربلا توسط مردم مازندران، ارسال بیش از 90 میلیارد ریال وجوه نقد به عتبات عالیات، ارسال یک قالب شمش طلا،15کیلو و130 گرم جواهرات و165سکه، تامین هزینه 769 قالب خشتطلای گنبد امام علی(ع)، امام حسین (ع) امامین جوادین و اماین عسکریین بوده است.

سه هزار و 500 متر سنگ‌کاری بین الحرمین مازندران به عهده گرفت که به اتمام رسید و از زمان آغاز فعالیت این ستاد876 نفر تا کنون نیروی متخصص به کربلا اعزام شدند.

مهم‌ترین پروژه‌های امسال ستاد بازسازی عتبات عالیات در کشور چیست و مازندران چه سهمی در این پروژه‌ها دارد؟

در حال حاضر دو پروژه مهم در کربلا در حال انجام است.اولین پروژه ساخت صحن مبارک حضرت زینب (س) که مازندران تا سقف 500 میلیون تومان به این پروژه اختصاص داد. دومین طرح نیز مربوط به ساخت گنبد امام حسین (ع) است که این طرح از ممتازترین پروژه شیعیان جهان است. برای ساخت گنبد حرم امام حسین (ع)، 26 هزار هزار قالب خشت طلا نیاز دارد که همه استان‌ها در این طرح مشارکت دارند که سهم مازندران، 500 قالب خشت طلا است که قیمت هرخشت طلا به ارزش 21 میلیون و 500 هزار ریال است.

 

در حرم حضرت ابوالفضل نیز محوطه حرم نیز بدون سقف بودکه 7مترو نیم از این محوطه را مسقف کردیم.

 آیا در شهرهای کاظمین و سامرا پروژه ای انجام شد و یا درحال انجام دارید؟

در گذشته حرم مطهر امامین عسکریین نیز در سامرا توسط دشمنان  اهل بیت (ع) منفجر و تخریب  که با سقوط حکومت دیکتاتوری صدام، فرصت لازم  برای تمام  شیعیان جهان  جهت بازسازی و مرمت و توسعه حرم ها فراهم شد، که خوشبختانه اکنون حرم مقاوم تر و بهتر از قبل ساخته شد زمین‌های اطراف حرم جهت برقراری امنیت خریداری شد که مازندران 200 متر زمین اطراف حرم را در سامرا خرید و به حرم امامین عسکرین اهدا کرد.

در کاظمین امسال پروژه ای نداریم اما سال های گذشته 200 قالب خشت طلا از مازندران تامین شد همچنین چدن گنبد امامین جوادین به مبلغ 600 میلیون ریال توسط مردم مازندران تامین شد.

یک درب رواق طلاکوب به مبلغ 200 میلیون تومان به توسط مردم مازندران ساخته شد که آماده انتقال به حرم امامین عسکرین است. تجهیزات آشپزخانه کربلا و سامرا به مبلغ یک میلیارد ریال از دیگر اقدامات  خداپسندانه مردم مازندران بوده است.

برنامه‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات مازندران در سال 94 چیست؟

تامین هزینه ساخت 500 متر از صحن مبارک حضرت زهرا(س) به مبلغ 15 میلیارد ریال،تامین هزینه 500 قالب خشت گنبد امام حسین به مبلغ 10 میلیاردو 750 میلیون  ریال و مشارکت در ساخت صحن مبارک حضرت زینب کبری (س) به مبلغ 5 میلیارد ریال است.

تاکنون هزار و 300 تن سیمان، 250 تن میله گرد و 3 هزار و 237 متر کابل برق خریداری و برای ساخت صحن مبارک حضرت زهرا(س) ارسال شد. هزینه ساخت هر متر مربع صحن حضرت زهرا(س) 30 میلیون ریال، صحن حضرت زینب 40 میلیون ریال و هزینه هر خشت  طلای گنبد امام حسین (ع) 21 میلیون و  500 هزار ریال است که به خریداران صحن حضرت زهرا، حضرت زینب و خشت طلای گنبد امام حسین(ع) سند افتخار نیز اهدا می‌شود.

نقش ادارات در بازسازی عتبات عالیات چگونه بوده است؟

در بخش ادارات خوشبختانه استقبال خوبی صورت گرفت به‌طوری که اداره کل آموزش و پرورش مازندران در سه سال متوالی رتبه برتر را در بحث بازسازی عتبات عالیات کسب کرد و دادگستری مازندران نیر دو سال متوالی مقام  نخست را به دست آورد.

رنامه امسال ستاد بازسازی عتبات عالیات در بحث جمع آوری وجوهات برای اربعین امام حسین(ع) چیست؟

دشمنان اسلام در دنیا سعی دارند اسلام هراسی و شیعه هراسی را جهان ترویج کنند، اما به لطف خداوند هر روز بر تعداد مسلمانان و شیعیان جهان اضافه می‌شود و از طرفی عشق شیعیان به سالار شهیدان و دوستداران آقا ابا عبدالله الحسین (ع) در سراسر دنیا گسترش یافته است.

این امر موجب شد تا در اربعین امام حسین(ع)، سیل عظیمی از جمعیت به‌عنوان راهپیمایان به سمت کربلا پیاده‌روی کنند. راهپیمایان یک پیام دارند کسانی که به دنبال این هستند، اعتقادات اسلامی را از بین ببرند بدانند مردم هیچگاه از دین، امام و اعتقادات خود دست بر نمی‌دارند بلکه همیشه محرم و قیام عاشورا را زنده نگه می‌دارند.

خون امام حسین(ع) حرکتی در دل دوستداران به وجود آورد، که با کمترین امکانات بزرگ‌ترین مانور تاریخی جهان را برگزار می‌کنند. جمعیت 20 میلیونی که در کربلا جمع می‌شوند هیچ کشوری قادر به سازماندهی آن نیست که نظم دهند و پذیرایی کنند مگرآنکه از جنس خود مردم باشند.

پشتیانی مراسم اربعین امام حسین (ع) از عهده یک گروه خارج است در استان یک ستاد با محوریت استانداری و مدیران دست اندرکاران تشکیل شد که برنامه اربعین ساماندهی ، نظارت و کنترل شود  تا بتوانیم  امسال بهتر از سال های گذشته  به زائرین خدمات رسانی کنیم.

برای اینکه خدمات مطلوب‌تر باشد بخشی از کارها مانند ثبت نام از راهپیمایان را سازمان حج و زیارت بر عهده گرفت و ستاد بازسازی عتبات عالیات نیز علاوه  بر بازسازی، کمک‌ها و هدایای نقدی و غیر نقدی مردم برای اربعین را جمع آوری و به  عراق هدایت می‌کند.

شماره حساب 78/8224 بانک سپه ساری نیز برای دریافت وجوهات نقدی اربعین است.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار