به گفته مدیر تعاونی فرش دستباف روستایی استان کرمانشاه، نزدیک به ۸۰ درصد پشم تولیدی در کرمانشاه به صورت خام از استان خارج می‌شود.
کد خبر: ۱۱۳۷۹۹۳
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۴ 15 November 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا قدرت‌الله احمدی، با اشاره به ظرفیت قابل توجهی که استان کرمانشاه در زمینه تولید پشم دارد، گفت: هم اکنون سالانه حدود سه هزار تن پشم در کرمانشاه تولید می‌شود که یکی از مرغوب‌ترین پشم‌های تولیدی در کشور است.

وی چالش اصلی پیش روی پشم تولیدی کرمانشاه را خام فروشی و خروج آن از استان دانست و اظهار کرد: در حال حاضر نزدیک به ۲۰ درصد پشم تولیدی کرمانشاه در داخل استان مصرف شده و ۸۰ درصد آن خام از استان خارج می‌شود.

مدیر تعاونی فرش دستباف روستایی استان کرمانشاه دلیل این خام فروشی پشم را جای خالی واحد‌های بزرگ و مدرن فرآوری پشم اعلام کرد و افزود: پشمی که اکنون با قیمت کیلویی ۱۰ هزار تومان از کرمانشاه خارج می‌شود، در سایر نقاط فرآوری و رنگرزی شده و با قیمت حدود کیلویی ۲۰۰ هزار تومان، یعنی ۲۰ برابر قیمت اولیه به استان برمی‌گردد.

احمدی گفت: این ارزش افزوده بالا در حالی از دست کرمانشاه می‌رود که با احداث واحد‌های فرآوری پشم نه تنها می‌توان ارزش آفرینی بیشتری از تولید پشم عاید کرمانشاه کرد، بلکه تعداد زیادی از افراد را نیز در این زنجیره مشغول به کار می‌شوند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر واحد‌های کوچکی داریم که توسط دستگاه‌های دست‌ریس، کار ریسندگی بخش کمی از پشم تولیدی استان را انجام می‌دهند، تاکید کرد: جای کار بسیار فراوانی در حوزه تکمیل زنجیره پشم تا فرش در کرمانشاه وجود دارد.

مدیر تعاونی فرش دستباف روستایی استان کرمانشاه از جای خالی واحد‌های بزرگ فرآوری پشم در کرمانشاه یاد کرد که نه دولت در این زمینه پای کار می‌آید و نه بخش خصوصی حاضر به سرمایه‌گذاری است و گفت: راه‌اندازی یک واحد بزرگ و مدرن فراوری پشم به ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

به گفته احمدی، بخش خصوصی نیز، چون این تصور را دارد که سرمایه‌گذاری در حوزه فرش بازدهی چندانی ندارد، پای کار نمی‌آید.

وی راهکار جلوگیری از خام فروشی پشم کرمانشاه با شرایط موجود را راه‌اندازی واحد‌های کوچک مقایس فرآوری پشم با سرمایه‌گذاری‌های حدود ۱۵ میلیارد تومانی و تکمیل زنجیره پشم تا فرش از طریق همین واحد‌های کوچک دانست و افزود: راه‌اندازی چند واحد به این شکل می‌تواند کمک کند تا حدود ۵۰ درصد پشم تولیدی را در استان فرآوری کنیم که البته اجرای این طرح نیازمند همراهی دستگاه‌های مختلف است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار