رئیس بیمارستان شهید رجایی کرج گفت: اکنون چالش اصلی استان البرز، تامین منابع انسانی از جمله پزشک و نیروهای تخصصی کادر درمان در بخش دولتی است.
کد خبر: ۱۱۳۸۱۳۳
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ 16 November 2023

به گزارش «تابناک البرز» دکتر علیرضا دهقان نیری، رئیس بیمارستان شهید رجایی کرج، البرز را محروم ترین استان کشور از لحاظ سرانه های درمانی دانست و گفت: علیرغم جمعیت روزافزون این استان، به دلیل مهاجرپذیری بالا، زیرساخت‌های لازم برای رفع نیازهای درمانی آن هنوز فراهم نشده و اکنون چالش اصلی استان البرز، تامین منابع انسانی از جمله پزشک و نیروهای تخصصی کادر درمان در بخش دولتی است.

وی مطرح کرد: بیماران مراجعه کننده به مراکز دولتی عمدتا بدحال تر و با وضعیت حال پیچیده تر نسبت به بیماران مراجعه کننده به مراکز خصوصی هستند. این موضوع موجب می‌شود که همکاران پزشک و پرستاران شاغل در این مراکز فشار کاری و استرس روانی بسیار بالاتری را متحمل شوند. همچنین اختلاف زیاد تعرفه دولتی و خصوصی و پرداخت های با تاخیر، انگیزه حداقلی برای ادامه فعالیت در بخش‌های دولتی را تقریباً از بین برده ‌است.

رئیس بیمارستان شهید رجایی کرج ادامه داد: آن ها به دنبال راهکارهای مختلفِ خروج از سیستم یا کاهش دادن میزان فعالیت در مراکز دولتی هستند، هرچند با تورم جهش یافته طی سال‌های اخیر فعالیت درمانی بخش‌های خصوصی نیز به هیچ عنوان توجیه اقتصادی ندارد.

دهقان نیری عنوان کرد: عدم تمایل پزشکان متخصص شاغل در البرز به فعالیت درمانی در بخش‌های دولتی از یک سو و عدم اختصاص پزشکان مشمول طرح ضریب ‌کا به استان طبق قوانین موجود، از سوی دیگر موجب شده که هم کمیت خدمات درمانی در این مراکز روز به روز کاهش یابد و هم از کیفیت آن به طور واضح و ملموسی کاسته شود.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه استان البرز از نظر سرانه تخت محروم‌ترین استان کشور است اما با این حال به دلیل نبودن پزشک در  بسیاری از تخصص‌ها در این مراکز، ضریب اشغال تخت بسیاری از بیمارستان‌های دولتی استان عددی ناچیز است که این وضعیت موجب سرگردانی بیماران محروم استان و مراجعه آن ها به مراکز دولتی تهران از روی ناچار می شود.

رئیس بیمارستان شهید رجایی کرج خاطرنشان کرد: اجرای طرح کارشناسی نشده و عجولانه تحول سلامت و ندیدن منابع پایدار جهت ادامه طرح در کنار سیاست های نادرست اتخاذ شده و ندیدن واقعیات روز جامعه موجب ارائه ناقص یا کم کیفیت خدمات درمانی در مراکز دولتی شده است.

دهقان نیری اظهار کرد: پزشکان و پرستاران و تمام همکاران کادر درمان که در حال حاضر با وجود مشکلات بسیاری که برخی از آن ها ذکر شد، در مراکز دولتی مشغول خدمات رسانی به مردم هستند، خود را سرباز سلامت جامعه می‌دانند و به نوعی اگر عهدی که با خدای خود در این حرفه بسته‌اند نبود، تحمل این حجم از مسئولیت روانی و جسمی میسر نمی شد.

وی بیان کرد: اگر برای این مسائل و مشکلات پیش رو در فاصله زمانی کوتاه چاره اندیشی نشود، بحران درمان استان وارد مرحله برگشت ناپذیری می‌شود و سلامت مردم به ویژه اقشار محروم و متوسط جامعه را عمیقاً به مخاطره می‌اندازد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار