معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز:میانگین استفاده از آنتی‌بیوتیک در استان فارس در سال ۱۴۰۱ برابر ۳۷ درصد است؛ این در حالی است که این عدد باید نزدیک به ۳۰ درصد باشد و برای نیل به این هدف باید مردم و گروه پزشکی دست به دست هم داده و از تجویز مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها، این ارزشمندترین گروه دارو‌های موجود، جلوگیری نمایند.
کد خبر: ۱۱۳۸۷۱۲
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۴ 19 November 2023

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: دکتر محمد جواد راعی با اشاره به هفته جهانی آگاه سازی دارو‌های ضدمیکروبی، گفت:هدف از برگزاری هفته آگاه سازی در زمینه آنتی بیوتیک‌ها با هدایت سازمان جهانی بهداشت، با شعار «همه با هم پیش به سوی پیشگیری از مقاومت به دارو‌های ضد میکروبی»، افزایش آگاهی عمومی و جهانی در برابر مقاومت میکروب‌ها به دارو‌های ضدمیکروبی است.
وی ادامه داد:در این هفته سعی بر این است تا آگاهی و حساسیت سیاستگذاران، شاغلان مرتبط با حیطه پزشکی و همچنین عموم مردم در زمینه افزایش مقاومت میکروبی نسبت به آنتی بیوتیک افزایش یابد.
به گفته دکتر راعی مقاومت به دارو‌های ضدمیکروبی زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری ها، ویروس ها، قارچ‌ها و همچنین انگل‌ها به اثرات دارو‌ها مقاوم شوند و به همین دلیل درمان برخی عفونت‌ها بسیار سخت‌تر و خطر گسترش بیماری‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند و حتی منجر به بیماری‌های شدید و مرگ شود.

او گفت:ترکیبات ضدمیکروبی به عنوان یک ابزار بسیار مهم در درمان بیماری‌های انسان ها، حیوانات و گیاهان به شمار می‌روند و شامل آنتی بیوتیک ها، دارو‌های ضد ویروس، ضد قارچ و ضد پرتوزآ هستند.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت:عواملی که در زمان حاضر منجر به بروز مقاومت میکروبی شده است، متعددند؛ از آن جمله می‌توان به استفاده بیش از اندازه از این دارو‌ها در انسان، صنعت پرورش دام، کشاورزی و همچنین عدم دسترسی انسان‌ها به آب آشامیدنی سالم و بهداشتی برای مصرف شخصی و استفاده در کشاورزی، اشاره کرد.
دکتر راعی ادامه داد:میانگین استفاده از آنتی‌بیوتیک در استان فارس در سال ۱۴۰۱ برابر ۳۷ درصد است؛ این در حالی است که این عدد باید نزدیک به ۳۰ درصد باشد و برای نیل به این هدف باید مردم و گروه پزشکی دست به دست هم داده و از تجویز مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها، این ارزشمندترین گروه دارو‌های موجود، جلوگیری نمایند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار