سرپرست فرمانداری قصرشیرین گفت: تکمیل ساختمان‌های اداری، آموزشی و مساجد شهرستان مرزی قصرشیرین با گذشت ۶ سال از زلزله سال ۹۶ نیمه کاره بوده و نیازمند تامین اعتبار است.
کد خبر: ۱۱۳۸۸۸۷
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۱ 20 November 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه، به نقل از ایرنا «محمد نجفی» افزود: در جریان زلزله در مجموع ۹۶۰ واحد در شهر و روستای این شهرستان تخریب و چهار هزار و ۵۴۴ واحد نیز آسیب دید که عملیات بازسازی و تعمیر و مقاوم سازی واحد‌های آسیب دیده با اعطای تسهیلات ارزان قیمت و کمک بلاعوض انجام شد.

وی اظهار کرد: برای تکمیل و بهره برداری از ۱۵ ساختمان اداری، آموزشی و مساجد شهرستان مرزی قصرشیرین که در زلزله آبان سال ۹۶ دچار خسارت شد یک هزار و ۶۲۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

سرپرست فرمانداری قصرشیرین در ادامه گفت: این واحد‌های اداری و اماکن آموزشی و فرهنگی و مساجد دارای پیشرفت فیزیکی ۱۵ تا ۹۵ درصدی هستند.

نجفی ادامه داد: این واحد‌ها شامل ساختمان فرمانداری با ۲ هزار و ۵۰۰ متر زیربنا، ساختمان جمعیت هلال احمر با ۳۰۰ متر مربع، کتابخانه با ۸۴۴ متر مربع، شهرداری با یک هزار و ۲۵۴ متر مربع، ساختمان اداری شیلات با ۳۰۰ متر مربع، نیروی انتظامی با ۵۰۰ متر مربع، اداره استاندارد با ۵۶۰متر مربع، دانشگاه آزاد اسلامی یک هزار و ۵۰۰ متر مربع، مساجد جامع خسروی و سومار و مساجد روستا‌های داربلوط، سیدحاتم و امام حسن (ع) سفلی هر کدام با ۲۰۰ متر مربع زیربنا است.

وی اضافه کرد: در جریان زلزله ۲۱ آبان ۹۶، تعداد پنج مدرسه تخریب شد که از این مدارس ۲ مدرسه شهری و ۲ مدرسه روستایی بازسازی و به بهره برداری رسیده و این مدارس به چرخه آموزشی بازگشته اند.

وی ادامه داد: مدرسه راهنمایی قصر جدید نیز که در جریان زلزله، تخریبی ارزیابی شد با یک هزار و ۲۰۰ متر مربع زیربنا نیز نیازمند اعتبار برای تکمیل و بهره برداری است.

نماینده عالی دولت در قصرشیرین گفت: در جریان زلزله آبان ۹۶ خانه‌های بهداشت روستایی این شهرستان دچار آسیب شد که با حمایت خیران و اعتبارات دولتی ساخت پنج خانه بهداشت روستایی در روستا‌های شیرین آب، آقابرار، سیداحمد، کرکهرک و گراوه تازه آباد به پایان رسید.

قصرشیرین علاوه بر زلزله مرگبار سال ۹۶ باز هم یک بار دیگر در چهارم آذر سال ۹۷ اسیر قهر زمین شد و با قدرت ۶.۴ ریشتر لرزید که نتیجه اش خرابی ساختمان‌ها و آسیب دیدن زیرساخت‌های این منطقه از جمله ادارات و مراکز آموزشی و مساجد بود.
بیشتر بخوانید
تنها کتابخانه عمومی شهری قصرشیرین برای مقاوم‌سازی نیازمند اعتبار است
ساخت ۴۳۵ پروژه آموزشی در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه/ارتقای سرانه فضای آموزشی به ۶.۴۱مترمربع
هلال احمر قصرشیرین هشت میلیارد ریال به نیازمندان کمک درمانی و حمایتی کرده است
درباره زلزله آبان ۱۳۹۶
به گزارش ایرنا، ساعت ۲۱:۴۸:۱۶ روز یکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۶ زلزله‌ای به بزرگی ۷.۳ ریشتر استان کرمانشاه را بشدت لرزاند که کانون زمین لرزه ۱۱ کیلومتری بخش ازگله در شهرستان ثلاث باباجانی، ۳۲ کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب و ۳۱ کیلومتری شهرستان قصرشیرین در غرب استان کرمانشاه بود.

شدت این زمین لرزه به اندازه‌ای بود که غرب کشور تا بخش‌هایی از استان تهران را هم لرزاند و حتی چند کشور همسایه غربی ایران آن را احساس کردند، اما به واسطه هم مرزی کرمانشاه و عراق شدت لرزه‌ها در استان‌های شرقی عراق هم خسارت‌هایی به بار آورد.

این زلزله از نظر بزرگی در ۵۰ سال گذشته بی سابقه بود بطوریکه در آن ۱۰ شهرستان استان و هزار و ۹۳۲ روستا و جمعیتی در حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از هموطنان (بیش از ۱۰۰ هزار خانوار) را درگیر کرد.

این زلزله بین ۴۰ تا ۵۰ ثانیه طول کشید و علت اصلی ویرانی‌های گسترده هم همین موضوع بود؛ در مرکز استان کرمانشاه گرچه شدت و مدت تکان‌ها زیاد بود و مردم را بشدت هراسان و سردرگم کرد، اما خسارت قابل توجهی بجا نگذاشت؛ جز ترک‌های جزئی در دیوار بسیاری از خانه‌ها و فروریختن دیوار تعدادی از ساختمان‌ها همین موضوع سبب شد که تصور اولیه از پیامد‌های زلزله خوش بینانه باشد، اما با طلوع آفتاب ۲۲ آبان اوج فاجعه و انبوه کشته ها، زخمی‌ها و خسارت‌های مالی فراوان خود را نشان داد.

این حادثه قهری در مجموع ۶۲۱ کشته و ۱۲ هزار و ۳۸۶ مصدوم داشت و بر اساس آخرین ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بیش از ۱۰۷ هزار خانه، حدود ۲۳ هزار واحد صنفی، خدماتی، صنعتی و دامی و در مجموع ۱۳۰ هزار و ۸۷۹ واحد شهری و روستایی آسیب کلی و جزئی دید.

مجموع خسارت این زلزله به واحد‌های مسکونی، عمومی و بخش تولید و کسب و کار استان کرمانشاه بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان برآورد شد؛ همچنین در زلزله ۶.۴ ریشتری یکشنبه چهارم آذر ۱۳۹۷ در ۲۳ کیلومتری سرپل ذهاب هم ۷۷۱ نفر مصدوم شدند و بیش از چهار هزار خانه خسارت دید.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که در امتداد این مرز‌ها ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان فعال است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار