یک مربی کوهنوردی به علاقمندان به کوهنوردی توصیه کرد، در این فصل از سال برای رفتن به کوهستان احتیاط کامل داشته باشند.
کد خبر: ۱۱۳۹۰۸۸
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۴ 21 November 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا، بهرام حسینی کوهنوردی در فصل زمستان را فعالیتی چالش برانگیز خواند و اظهارکرد: دراین فصل به واسطه شرایط جوی حاکم، انجام فعالیت‌های کوهنوردی همراه با مخاطراتی خواهد بود.

وی افزود: در این راستا به کوهنوردان توصیه می‌کنیم که در این فصل پیش از رفتن به کوهستان یک برنامه ریزی کامل داشته باشند و نکات ایمنی را رعایت کنند.

این مربی کوهنوردی ادامه داد: در زمستان هرچند ممکن است شرایط آب و هوایی در پایین دست کوه مناسب باشد، اما هرچه به ارتفاعات نزدیک‌تر شویم، این شرایط متفاوت‌تر می‌شود و هوا هم به شدت سردتر خواهد شد، بنابراین به همه علاقمندان به کوهنوردی توصیه می‌کنیم که گول هوای خوب پایین دست کوهستان را نخورند و درصورتی که برنامه ریزی کرده اند که حتما صعود داشته باشند، جوانب احتیاط را کاملا رعایت کنند.

حسینی خاطرنشان کرد: کوهنوردان باید قبل از اقدام برای صعود، وضعیت آب و هوایی را چک کنند و تا جایی که امکان دارد از انجام صعود‌های انفرادی پرهیز کنند. همچنین باید اعضای خانواده یا دوستان خود را در جریان مسیری که در آن صعود خواهند داشت و زمان رفت و برگشت بگذارند.

این مربی کوهنوردی ادامه داد: کوهنوردان اگر مسیری که می‌خواهند به آن صعود داشته باشند را پیش از این چند بار دیگر صعود کرده اند، باز هم باید نقشه مسیر را همراه داشته باشند، چراکه به واسطه پوشش برف احتمال گم کردن مسیر وجود دارد.

وی افزود: با توجه اینکه در فصل زمستان طول روز‌ها کوتاه‌تر است، به کوهنوردان توصیه می‌شود برای رفتن به کوهستان صبح زود را انتخاب کنند تا قبل از تاریک شدن هوا برنامه صعود خود را به پایان برسانند.

بهرامی تاکید کرد: از طرفی صعود در فصل زمستان به واسطه وجود موانع و سخت‌تر شدن مسیر پیمایش طولانی‌تر و کندتر از سایر فصل‌ها است، لذا باید با برنامه ریزی دقیق تری به کوهستان بروند.

وی خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه کوهنوردان در این فصل صعود‌های سخت تری در پیش دارند، بنابراین بهتر است تغذیه مناسبی و حتی الامکان میان وعده‌ای کوچک را به همراه داشته باشند. به علت سرد بودن هوا و دیر فاسد شدن مواد غذایی، کوهنوردان می‌توانند برای صعود‌ها خود غذا‌های خانگی به همراه ببرند.

وی با تاکید براینکه کوهنوردان باید به اندازه کافی آب بنوشند، عنوان کرد: حتی اگر کوهنورد احساس تشنگی نداشت، هر ساعت مقداری کمی مایعات بنوشد و اگر هم نوشیدنی گرم را در یک فلاسک کوچک به همراه داشته باشد، بهتر است.

حسینی یکی دیگر از نکات مهم برای کوهنوردی در این فصل را داشتن پوشش مناسب عنوان کرد و گفت: کوهنوردان برای اینکه دچار سرمازدگی نشوند، بهتر است لباس مناسب، دستکش، پوتین ضدآب و... بپوشند و مراقب باشند که بدنشان گرم و خشک باقی بماند.

وی عنوان کرد: داشتن تجهیزات مورد نیاز مانند باتوم کوهنوردی، پوشیدن لباس‌هایی با رنگ‌های گرم مانند قرمز، عدم صعود به ارتفاعات تا ۷۲ ساعت پس از بارش برف و ... از دیگر نکاتی است که کوهنوردان باید رعایت کنند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار